Grammatica

3 februari 2012 - 16:42
Hallo, Ik had een vraagje over grammatica. De Grammatica woord 'ZE' is dat nu vrouwelijk of mannelijk? Kan je 'ZE' ook bij mannen gebruiken? Of moet je dat alleen bij vrouwen? BIJV: Ik zag een paar mannen, die op een bank zaten. Ze keken mijn kant op. Ook zaten ze een sigaartje te roken. Is het voorbeeld goed? Of hoe zit dat nu inelkaar. Wilt iemand mijn meehelpen? Bedankt,

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 17:31
Ja hoor ze bij mannen ishelemaal goed. 'De (of het) grammatica woord' helaas niet. Het is gewoon: Het woord 'ze'. Ook zit het niet inelkaar. Dus gewoon: Is het voorbeeld goed of hoe zit het? En het is 'mij helpen' en niet 'mijn meehelpen'. Veel succes met je taalvorderingen!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 18:46
@ Cornelletje: Als je advies geeft, doe dat dan goed. Wat de meervoudsvorm betreft heb je gelijk, maar "grammatica woord" is geen woord. "Grammaticawoord" trouwens ook niet. Zie ook de opmerking van Bernhard daarover.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 19:48
@ Cornelletje: Als je advies geeft, doe dat dan goed. Wat de meervoudsvorm betreft heb je gelijk, maar "grammatica woord" is geen woord. "Grammaticawoord" trouwens ook niet. Zie ook de opmerking van Bernhard daarover.
Weer niet goed. Tjongejonge. Hier probeert iemand een ander te helpen. Dan wil je toch geen kat krijgen? Dat bevordert de sfeer hier niet bijzonder positief. Je moet je hier wel enigszins op je gemak kunnen voelen zonder bang te hoeven zijn om een klap om je oren te krijgen. DeF, ik reageer niet meer op jou.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 8:23
@ Cornelletje: Als je advies geeft, doe dat dan goed. Wat de meervoudsvorm betreft heb je gelijk, maar "grammatica woord" is geen woord. "Grammaticawoord" trouwens ook niet. Zie ook de opmerking van Bernhard daarover.
dankje. dat klopt. ik bedoelde ook gewoon het woord.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 8:25
@ Cornelletje: Als je advies geeft, doe dat dan goed. Wat de meervoudsvorm betreft heb je gelijk, maar "grammatica woord" is geen woord. "Grammaticawoord" trouwens ook niet. Zie ook de opmerking van Bernhard daarover.
Weer niet goed. Tjongejonge. Hier probeert iemand een ander te helpen. Dan wil je toch geen kat krijgen? Dat bevordert de sfeer hier niet bijzonder positief. Je moet je hier wel enigszins op je gemak kunnen voelen zonder bang te hoeven zijn om een klap om je oren te krijgen. DeF, ik reageer niet meer op jou.
niet zo mopperen, ik vind het lief dat je voor me opkomt ;) ik ga er voort gemak van uit dat het meeste goed bedoeld is. dat is wel het nadeel van schrijven en spreken. je hoort geen toon.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2012 - 8:55
Beste Sumeea, 'Ze' wordt gebruikt in de derde persoon enkelvoud en in het meervoud (hetzelfde geldt voor ZIJ). In het enkelvoud verwijst dit altijd naar een vrouw/meisje/vrouwelijk dier. In het meervoud duidt het een twee of meer personen/dieren aan. Die kunnen bestaan uit vrouwen én mannen. Bijvoorbeeld: Anne doet graag boodschappen. ZE/ZIJ gaat dan op de fiets. (enkelvoud) De poes spint. ZE/ZIJ is heel blij je te zien. (enkelvoud) De honden hebben hard gerend. ZE/ZIJ zijn erg lui. (meervoud) De jongens hebben heel de dag gespeeld. ZE/ZIJ hebben nu vreselijke trek. 'Ze' is een persoonlijk voornaamwoord. Op internet kun je wel info erover vinden. Let wel op welke bron je gebruikt (taaladvies.net is goed). Hier staat ook een mooi schemaatje van persoonlijk voornaamwoorden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijk_voornaam…. Je hebt ook echt een punt dat dit verwarrend is! Daarom is er ook een opkomst van het gebruik van 'hun' in plaats van 'ze' in het meervoud. 'hun' is een bezittelijk voornaamwoord oorspronkelijk, maar verplaatst zich nu als persoonlijk voornaamwoord, want dit klinkt neutraler dan 'ze/zij'. Net zoals je schrijft: Wilt iemand mijn meehelpen? Hier gebruik je MIJN, maar MIJN is altijd een bezittelijk voornaamwoord (mijn fiets, mijn tas, mijn school). Hier moet je een persoonlijk voornaamwoord gebruiken (me/mij). Overigens is de juiste vervoeging: wil iemand. Ook heel verwarrend, want normaal gesproken heb je gelijk: derde persoon enkelvoud is stam+t (geeft iemand, heeft iemand, houdt iemand). Je zal dus zeggen: willen --> stam=wil +t --> wilt. Helaas zijn er uitzonderingen en het werkwoord willen is zo'n geval... Succes met schrijven! Ik hoop dat het antwoord een klein beetje verhelderend is ;).