Elke scène moet een verandering in zich hebben
In een ander topic legde Esmeralda uit wat ze geleerd had tijdens een vijfdaagse Story seminar met Robert Mckee:
... een instrument om niet-werkende verhalen en scenes te onderzoeken: kijk of je je hoofdpersoon wel of niet een waarde verandering ('value change') laat ondergaan, bijvoorbeeld in denken of karakter, en of dat van min-naar-plus gaat of van plus-naar-min, of zelfs helemaal ontbreekt.
Van McKee moet elke scene een verandering in zich hebben. Mag eventueel ook van + naar ++ of van - naar --. Hij stelt dat als er geen enkele verandering plaatsvindt de scene dus overbodig was, of expositie. Overbodige scenes moet je sowieso schrappen en expositie moet je proberen te verwerken in 'normale' scenes/dialogen.
Een zeer aktieve enscenering, naar mijn smaak. Een verhaal moet ook rustpunten kennen, mede ten gerieve van de lezer, die je door een verhaal moet voeren, niet laten rennen.
Hoe denken jullie hierover?
Leuk topic, ga er zeker ook
Lid sinds
18 jaar 1 maandRol
Dit is wel allemaal erg
Lid sinds
13 jaarRol
Ceridwen schreef: Eerst het
Lid sinds
13 jaar 5 maandenRol
Ze zegt ook niet dat er
Lid sinds
18 jaar 9 maandenRol
Daarmee zeg je zelf toch dat
Lid sinds
13 jaar 5 maandenRol
Als het voor jou heel
Lid sinds
18 jaar 9 maandenRol