Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met schrijfcoaches/ Individuele schrijfbegeleiding

18 augustus 2011 - 9:50
Al een tijdje zit ik erover te denken om een schrijfcoach in te schakelen. Maar voor ik er aan begin wil ik eerst wat research doen, vandaar dat ik dit topic plaats in Research. Wat ik wil weten is: Wat zijn jullie ervaringen met schrijcoaches/ individueel schrijfbegeleiding? Wat zijn de redenen waarom je hier aan bent begonnen? Wie raad jij aan? Was je schrijfcoach de moeite waard? (je hoeft geen namen te noemen als je ontevreden bent) Of had je het met het proefleesgedeelte op deze site ook wel gered?

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
18 augustus 2011 - 10:06
>> verplaatst naar 'Beoordeling, kritiek en feedback'. Research is alleen voor de inhoud van je verhaal.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2011 - 10:30
Maar is hier al niet ergens een topic over?
Er bestaan wel topics over schrijfcoaches, maar die gingen niet over de vraag wat de ervaringen hiermee zijn (in algemene zin). Maar als iemand deze toch kan vinden, plaats het dan even hier.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2011 - 10:48
Dank je Dries. Ik ga wel proberen om mijn 'intuïtie' te volgen. Dat was naar mijn idee het meest passende advies. (ik heb vooral wat gehad aan de reactie van MHW) Dries, heb je nog tips hoe ik een topic met zo'n titel terug kan vinden?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2011 - 11:56
Op zich lijkt het me niet onlogisch, om af en toe een nieuwe discussie aan te zwengelen over hetzelfde onderwerp. Misschien dat sommige visies achterhaald zijn en - in dit geval bijvoorbeeld - er nieuwe ervaringen zijn met bepaalde coaches of MS-beoordelingsbureau's? Ik zit nl. met hetzelfde dilemma als Four Seasens, en recente ervaringen omtrent dit onderwerp zijn daarom voor mij zeer welkom. Of is het de bedoeling, dat je nieuwe reacties of vragen onderaan een oude discussie 'hangt'?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2011 - 14:09
Op zich lijkt het me niet onlogisch, om af en toe een nieuwe discussie aan te zwengelen over hetzelfde onderwerp. Misschien dat sommige visies achterhaald zijn en - in dit geval bijvoorbeeld - er nieuwe ervaringen zijn met bepaalde coaches of MS-beoordelingsbureau's? Ik zit nl. met hetzelfde dilemma als Four Seasens, en recente ervaringen omtrent dit onderwerp zijn daarom voor mij zeer welkom. Of is het de bedoeling, dat je nieuwe reacties of vragen onderaan een oude discussie 'hangt'?
Volgens mij is dat laatste wel de bedoeling, maar omdat het bovengenoemde topic door Dries gesloten is, is het wel lastig om het te 'updaten' met de meest recente ervaringen als het gaat om schrijfcoaching en dergelijke. Hoe denk jij hierover Dries? Mogen we hier verder discussiëren als het om schrijfcoaching en/of individuele schrijfbegeleiding (of hoe je het ook wilt noemen) gaat?

18 augustus 2011 - 21:57
Mijn ervaring is het dat mensen die zich als schrijfcoaches aanbieden zelf niet goed kunnen inschatten hoe hun kennis is ten opzichte van een gevorderde schrijver. Als je een beginner bent, en je hebt hulp nodig om beginnersfouten te voorkomen, dan kun je ze bijna allemaal nemen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2011 - 10:54
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden: Ik heb gebruik gemaakt van een schrijfcoach (Jacobina Kunnen, kinderboekenschrijfster) en dat is me heel goed bevallen. Door de één op één benadering ben ik echt beter geworden in het schrijven. Te meer ook omdat er ruimte was om vragen te stellen en dingen uit te diepen. Ze gaf goeie opmerkingen waar ik zag dat ze verstand van zaken heeft. Zodat ik ook écht snapte wat ik niet goed deed of waar het beter kon. Het heeft me écht de ogen geopend. Door de juiste vragen die zij stelde bij het verhaal kreeg ik ook meer inzichten. Bovendien inspireerde ze me om door te gaan. Verder is is ze officieel schrijfdocente. En kan heel goed inschatten op welk schrijfniveau je zit. En als je haar laat weten wat je doel is qua schrijven helpt ze je daar mee verder, door op die manier te feedbacken zodat jij je gewenste niveau bereikt. Ik heb bijv. aangegeven dat ik super serieus was wat het schrijven betreft en uitgegeven wil worden. Zij heeft mijn schrijfsels bekeken alsof ze op de stoel van de redacteur zat. Kun je hier iets mee?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2011 - 19:44
Goed dat je het schrijft Tja. Wat is een redelijke/normale prijs voor een schrijfcoach? Is de prijs vergelijkbaar met die van de workshops van de Online Academie?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2011 - 10:01
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden: Ik heb gebruik gemaakt van een schrijfcoach (Jacobina Kunnen, kinderboekenschrijfster) en dat is me heel goed bevallen. Door de één op één benadering ben ik echt beter geworden in het schrijven. Te meer ook omdat er ruimte was om vragen te stellen en dingen uit te diepen. Ze gaf goeie opmerkingen waar ik zag dat ze verstand van zaken heeft. Zodat ik ook écht snapte wat ik niet goed deed of waar het beter kon. Het heeft me écht de ogen geopend. Door de juiste vragen die zij stelde bij het verhaal kreeg ik ook meer inzichten. Bovendien inspireerde ze me om door te gaan. Verder is is ze officieel schrijfdocente. En kan heel goed inschatten op welk schrijfniveau je zit. En als je haar laat weten wat je doel is qua schrijven helpt ze je daar mee verder, door op die manier te feedbacken zodat jij je gewenste niveau bereikt. Ik heb bijv. aangegeven dat ik super serieus was wat het schrijven betreft en uitgegeven wil worden. Zij heeft mijn schrijfsels bekeken alsof ze op de stoel van de redacteur zat. Kun je hier iets mee?
Misschien. Is zij gespecialiseerd in kinderboeken of kan zij ook begeleiding geven in andere genres?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2011 - 12:31
Mijn ervaring is het dat mensen die zich als schrijfcoaches aanbieden zelf niet goed kunnen inschatten hoe hun kennis is ten opzichte van een gevorderde schrijver. Als je een beginner bent, en je hebt hulp nodig om beginnersfouten te voorkomen, dan kun je ze bijna allemaal nemen.
Daar ben ik het niet mee eens. De meeste schrijfcoaches zijn schrijvers of hebben ruime schrijfervaring opgedaan. Recensenten zijn toch ook geen van allen schrijvers?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
22 augustus 2011 - 12:46
Mijn ervaring is het dat mensen die zich als schrijfcoaches aanbieden zelf niet goed kunnen inschatten hoe hun kennis is ten opzichte van een gevorderde schrijver. Als je een beginner bent, en je hebt hulp nodig om beginnersfouten te voorkomen, dan kun je ze bijna allemaal nemen.
Daar ben ik het niet mee eens. De meeste schrijfcoaches zijn schrijvers of hebben ruime schrijfervaring opgedaan. Recensenten zijn toch ook geen van allen schrijvers?
Mee eens. Omdat wanneer je iemand vraagt, je werk te beoordelen of je erbij te coachen, je dus een vraag hebt over dat werk. Een antwoord zal daarom altijd resultaat geven. Misschien niet het resultaat dat iemand verwacht of horen wil. Maar dat ligt dan niet aan de coach of beoordelaar. Het heeft met tekst te maken. Je zult misschien over die tekst eenzelfde reactie krijgen als van een redacteur - en die is toch ook ter zake deskundig. Alleen: zo lang iemand nog niet aan een redacteur van een uitgeverij toe is, kan hij zichzelf een gevorderde schrijver noemen, maar is dat op dat moment terecht? Wie bepaalt dat?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2011 - 12:57
Alleen: zo lang iemand nog niet aan een redacteur van een uitgeverij toe is, kan hij zichzelf een gevorderde schrijver noemen, maar is dat op dat moment terecht? Wie bepaalt dat?
Het gaat erom dat de schrijfcoach inzicht heeft in de schrijftechniek die wordt gehanteerd. Je hoeft niet per definitie iets gepubliceerd te hebben, lijkt mij.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
22 augustus 2011 - 13:11
Alleen: zo lang iemand nog niet aan een redacteur van een uitgeverij toe is, kan hij zichzelf een gevorderde schrijver noemen, maar is dat op dat moment terecht? Wie bepaalt dat?
Het gaat erom dat de schrijfcoach inzicht heeft in de schrijftechniek die wordt gehanteerd. Je hoeft niet per definitie iets gepubliceerd te hebben, lijkt mij.
Dat bedoel ik ook niet - dat je als coach / beoordelaar gepubliceerd moet hebben. Hoewel het wel helpt op de totale beoordeling, omdat je dan enigszins met de ogen van een redacteur van een uitgeverij (*) kunt kijken, wat misschien iets meer is dan wat iemand kan die enkel inzicht heeft in schrijftechniek. En het gaat eigenlijk ook niet altijd puur om techniek - dat is de drager - maar een eigen toon, trant, stijl is vaak de jus over de aardappelen. (*) Indien de vraag daarop gericht is, op het werk uitgeven bij een reguliere dan wel literaire uitgeverij.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2011 - 15:27
Volgens mij spreek je jezelf tegen. Je vindt wel degelijk dat je moet publiceren voor je schrijf coach mag worden. :o Er zijn ook slechte schrijvers die topoplages hebben. Mogen die wel schrijf coach worden? Maar om op de vraag van FS terug te komen: ik heb heel veel aan mijn schrijf coach (gehad). En ja, ze publiceert, maar ze coachte ook al voor ze zelf publiceerde. Persoonlijk zie ik het verschil niet in haar coaching voor en na het publiceren. Ik weet inmiddels van mezelf ook dat ik goeie fb kan geven en nee, ik publiceer nog niet. En ben ook geen schrijf coach. Maar ik kan wel zien of iemand een eigen toon, trant en stijl heeft.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2011 - 9:24
Ik had hier al gekeken: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/indivi… Ik vraag me alleen af of ze ook doen wat ze beloven, onder andere daarom mijn vraag naar wat de ervaringen hiermee zijn.
Ja, dat vraag ik me ook af. Ik ben nu al dagen naarstig op zoek naar een iemand die me kan helpen met het bijschaven van mijn MS. De teksten op de sites van diverse MS-beoordelingsbureau's en schrijfcoaches zijn - uiteraard - mooi opgesteld en beloven van alles. Maar het is met dit soort digitale hulpverlening natuurlijk moeilijk inschatten, wie nou precies de poppetjes achter de schermen zijn. Zo'n bureau kan gedragen worden door een goede naam, een mooi boegbeeld, maar wie beoordeelt uiteindelijk mijn MS? Is dat het boegbeeld of haar/zijn achterban? En - indien het laatste het geval is - wat zijn dan de kwaliteiten van die persoon? Mijn plan van aanpak is op dit moment: - inschatten welk(e) persoon/bureau het best aansluit bij mijn genre; - voordat ik ermee in zee ga, eerst vragen wie uiteindelijk daadwerkelijk mijn tekst beoordeelt; - als ik ergens mee in zee ben gegaan: hard zwemmen en niet verzuipen ;) Wordt vervolgd.....