Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als een columnist één opdrachtgever heeft

7 februari 2011 - 18:00
Ik moet natuurlijk schrijven 'nog maar één', want als er een schaap over de dam is, denk ik dan maar optimistisch. Ik wéét dat ik hier ooit iemand heb gezien die ook een column op een site heeft, dus hopelijk leest die dat want ik ben vergeten wie dat was. :o De kansen dat ik dus een betaalde column krijg worden steeds groter, we onderhandelen over geld, nu. Mijn concrete vragen zijn: Hoe zit dat met een VAR-verklaring? Als ze die eisen, zei mijn boekhouder dat hij kan proberen zoiets te krijgen met het verhaal dat ik meerdere opdrachtgevers tracht te krijgen (wat natuurlijk ook zo is). Dus moet ik me laten inschrijven bij de KvK? Ik zal niet zelf bij dat blad over zo'n verklaring beginnen vanzelfsprekend maar ben evenwel benieuwd hoe dat anderen dit doen. (edit: pfffff - even gecheckt, en JA dit keer staat het wel in het besloten deel... :rolleyes:

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2011 - 18:10
KVK, ja. Enneh... Als je dat formulier invult voor een VAR, hè, let dan wel heel goed op. Ik moest dat laatst ook invullen en heb me daarbij laten helpen door alle valstrikken die erin zitten. Anders wordt het heel snel als verkapte loondienst gezien ;)

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2011 - 18:54
Klik hierboven bij Salon eens op 'alleen voor leden'. Dan zul je zien dat dit deel daar niet bij staat. Kortom het staat volgens mij in het openbare deel. :p Verplaats het eventueel naar het cafe als je het besloten wilt hebben. Aan een VAR is niets moeilijks aan. Je vult bij de vragen in dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Dat hoeft je boekhouder niet voor je te doen, je kunt het zo downloaden en digitaal weer versturen. Houd je omschrijving breed. Bijvoorbeeld schrijven van columns, redigeren van teksten voor derden, schrijven van verhalen enz. En streef naar meer opdrachtgevers dit jaar. KvK moet dacht ik formeel wel, maar als jij maar enkele columns en verhalen schrijft, doen ze er echt niet moeilijk over dat je dat niet doet, sterker nog, ze beschouwen je als balast. Dus wacht rustig af.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2011 - 19:41
Zodra je meer dan 2500 euries per jaar verdient aan je schrijfsels ga dan eens langs de KvK. Anders kun je het gewoon via je belasting opgave afd inkomsten regelen. Veel aftrekposten opvoeren! Pennen, papier, computerapparatuur, cursusen, Boeken die nodig zijn, airco om het hoofd koel te houden. Een buro om aan te zitten, lampje erboven, anders zie je natuurlijk niets..... :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2011 - 20:43
Bedankt iedereen. Zjors weer dubbel... Tot op heden staat er niet veel geheims. En ik dácht dat ik het nu begreep van dat besloten, maar nee dus... Het café is als ik uitlog ook zichtbaar...

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2011 - 22:21
Je hebt half gelijk, zie ik nu. Als je uitlogt zie je het schrijverscafe niet. Maar ook dit subforum is dan verborgen, zie ik nu. Terwijl het niet verschijnt als je op 'alleen voor leden' klikt en ook in de overzichtslijst staat het als openbaar aangegeven. :confused: Vreemd.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 7:23
Zo: om te beginnen, ik kon niet terug ingelogd geraken. Heel vreemd, Dries weet daar al van. Ik had nog niet zolang geleden dit onderschrift nog probleemloos geplaatst? Vaag! Maar vandaar deze late reactie. :ontopic: Jullie zeer gewaardeerde hulp is niet gelijkluidend. Ik heb even overwogen om het met PB's verder te doen maar denk toch dat dit hier beter past, dan kunnen anderen ook hun voordeel ermee doen. (Ik weet nu immers heel zeker dat het 'alleen voor leden staat... :rolleyes: ) @Bobcat: die € 2500. Is dat een grens? Of een persoonlijk advies? @Zowel Mijre Gidet als Zjors: Ik ben inderdaad gewaarschuwd voor die 'loondienst-instinker' en de reden dat ik het wél door mijn (gratis, doch deskundige*) boekhouder laat doen is, dat ik er mijn 'aanrechtsubsidie'** mee verlies. (*Het is de boekhouder die ik had, ten tijde van mijn DTP-studiootje, met wie ik bevriend geraakt ben en u werkt hij 'om niet' voor ons. Zijn dagelijkse werk is een totaal ander soort klanten en hij vindt ZZP-problematiek een leuke uitdaging, is immers zelf ook ZZP-er.) @allemaal: zit een van jullie in een vergelijkbare situatie? (PB-en mag ook, vanzelf) of weten jullie wie dat SOL-lid is, dat ook een site-column heeft? Ik besef dat als die dame er nog een andere betaalde bezigheid op na houdt, ik ook aan haar informatie niks heb. (** Ik ben NUGger. Niet uitkeringsgerechtigd. Ik krijg jaarlijks daarom een bedrag van de fiscus, de officiele naam is 'huisvrouwentoeslag' en valt onder de Heffingskortingen.) Kortom: het is niet zo simpel als het lijkt...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 9:33
Hoi Janheij. Ik snap niet dat de VAR moeilijk is, ik vind zo ongeveer al dat soort formulieren lastig :D maar de VAR is echt niet moeilijk. Ik zou uitkijken met 'zo breed mogelijk omschrijven van je bezigheden'. Ik heb al jaren een VAR en vorig jaar kreeg ik toch de opmerking dat het niet eenduidend genoeg was ('vertalen, redigeren en schrijven' had ik erop staan, netjes verwoord dan). Als jij heffingskorting krijgt, gaat inderdaad alles wat je verdient eerst van je heffingskorting af. Dus stel je krijgt 200 euro heffingskorting per maand (ik heb geen idee hoor) en je verdient 180 euro met schrijven, dan krijg je uiteindelijk maar 20 euro heffingskorting en je 180 euro moet je 'inleveren'. Verdien je daarentegen 250 euro met je columns, dan houd je uiteindelijk 50 euro over (dat moet je wel aan de belastingdienst opgeven) en krijg je geen heffingskorting meer. Succes met alles!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 11:32
Neem dit op met je boekhouder. Het heeft ook met een bepaald minimum inkomen te maken. Die is voor iedere "Uitkering" en Inkomsten vaak ook weer net anders. Kan een leuke puzzel worden... :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 11:55
Ja, inderdaad. Dat is ook de reden dat ik heel blij ben met die boekhouder. Ik ben niet dom en heb een rijke ervaring in het 'aanvragen', mede doordat mijn dochter gehandicapt is. Het verleden heeft me geleerd dat als er mensen zijn die meer ervaring hebben met bepaalde dingen dan ik, ik het beter aan hen kan overlaten, dat bespaart bezwaar- en beroepsprocedures... Soms zitten er inderdaad de meest vreemde instinkers tussen. En... als die man dat nu gratis voor me doet, waarom zou ik het dan met alle geweld zelf willen doen? Hij had het er wel over dat ik niet zelf over een VAR moest beginnen bij die redacteur.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 13:08
Misschien helpt dit: je hebt verschillende soorten VAR. Als je maar weinig inkomsten hebt en één opdrachtgever, kom je niet in aanmerking voor een VAR-WUO (winst-uit-onderneming, daarvoor moet je dus door de Belastingdienst als ondernemer gezien worden en daarvoor gelden allerlei criteria, waaronder uren en aantal opdrachtgevers), maar wel voor een VAR-ROW (resultaat-uit-overige-werkzaamheden). Bij één opdrachtgever krijg je geen VAR-WUO, maar wel VAR-ROW. In beide gevallen is voor je opdrachtgever duidelijk dat hij geen belasting en uitkering hoeft in te houden (dat het geen loondienst is), en daar gaat het om. Ik vind het VAR-formulier ook niet moeilijk, en ik zou het zeker eerlijk invullen. Louise

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 16:21
Moet je voor die VAR-ROW ingeschreven staan bij de KvK?
Nee, volgens mij niet. Dat geldt voor zover ik weet alleen voor ondernemers, en sowieso is het allemaal geen punt zo lang je nog weinig inkomsten hebt (en zeker niet zo lang dat om cadeaubonnen gaat - die geef je niet eens aan, lijkt me). Overigens een KvK-inschrijving ook geen drama ofzo, hoor, het kost een paar (aftrekbare) tientjes en het veroorzaakt enig oud papier extra (de ouderwets soort papieren spam, zeg maar: reclamedrukwerk). Over de VAR nog even: inderdaad moet de opdrachtgever erom vragen. Het is alleen in zijn/haar belang. Dus je hoeft er zeker niet zelf over te beginnen. En VAR en belastingaangifte en verrekening met kortingen en uitkeringen enzo staat los van elkaar. Je kunt immers een VAR aanvragen en nooit gebruiken, je doet dat vooraf; aangifte pas achteraf. Dus een VAR zegt niets over je uiteindelijk belastingplichten e.d. Louise

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2011 - 18:55
hmm cadeaubonnen... of op laten sparen en randapparatuur... zoiets voorstellen, is dat niet heel erg onprofessioneel?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 februari 2011 - 1:21
Bedankt! Moet je voor die VAR-ROW ingeschreven staan bij de KvK?
Nee dat hoeft niet.