Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

columns hoe krijg je ze in een blad?

15 april 2010 - 17:57
Beste mensen Ik vind het heel leuk om column`s te maken over van alles en nog wat. Zo wat ik in het dagelijkse leven tegen kom. Maar alleen voor mijzelf maken is niet leuk genoeg. Hoe kom je bij een blad binnen? Wie weet de weg? Of is er geen standaard procedure voor en moet je gewoon bladen aanschrijven? Groet Nora

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2010 - 18:08
Ik heb geen ervaring met het publiceren van artikelen in een blad, dus ik heb geen idee wat de eventuele procedures zijn. Misschien kan je inderdaad een aantal tijdschriften benaderen die je aanspreken en daarbij een voorbeeld column meesturen. Niet geschoten is altijd mis, zou ik zeggen. Veel succes en ik hoop dat het je lukt.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
15 april 2010 - 19:24
Als je ze naar een blad stuurt wel gewoon columns schrijven zoals het hoort he? Zonder apostrof. :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2010 - 19:29
Sommige bladen en kranten bieden ruimte voor lezerscolumns, zoals J/M (wel handig als je kinderen hebt) en ik geloof De Pers ook. Je kunt natuurlijk ook een blog beginnen, dan schrijf je ook niet alleen maar voor jezelf. Voor een vaste column word je meestal gevraagd. Jezelf aanbieden is zelden zinvol.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2010 - 20:00
Voorlopig is Pritt de enig methode ben ik bang. Je zou het advertentieblaadje dat bij jullie vast ook bezorgd wordt kunnen benaderen, heel misschien willen ze met je in zee gaan. Maar heel veel kans geef ik je eerlijk gezegd niet. Er zijn ongeveer 1 miljoen amateurschrijvers in Nederland, waarvan een heel groot deel in zijn of haar handen zou knijpen met een plaatsje. Grote bladen willen vaak iemand met een gerenommeerde naam, want ook die moeten dagelijkse boodschappen doen. Wat Helga schrijft klopt wel, maar de Pers lijkt voornamelijk geïnteresseerd in jonge, flitsende verhalen. http://www.depers.nl/columns/

15 april 2010 - 20:46
wat dat betreft zou je kunnen proberen om eerst eens te kijken op internet. wees creatief en probeer eens mensen te benaderen. echter begin inderdaad een blog, er zijn zoveel websites waarbij je gratis één kunt aanmaken. er zijn ook zat mogelijkheden voor het starten van een eigen website die gratis is. verder zou ik gewoon eens kijken of er kleine websites zijn, zoals bijvoorbeeld een webcommunity of een datingsite. Ik heb twee columns geschreven voor een website waar ik plaatsvervangend columnist was. Dit ben ik niet nu meer omdat ik door omstandigheden moest stoppen, door mijn gezondheid zeg maar, in ieder geval ik kreeg een e-mail terug dat ik een proeftekst in kon sturen en een paar dagen daarna stond hij er ook op. Wat dat betreft is het wel verstandig om jezelf niet te onderschatten. Je kunt wel zeggen dat je erg goed bent, maar er zijn altijd mensen die er anders over denken. Ook al ben je een gerenommeerd persoon in het schrijverswereldje, critici die maken je of die breken je… Probeer ook eens je dingen te laten lezen aan mensen die niet uit je omgeving komen. Hoe doe je dat? Wordt lid van een schrijversgroep bij je in de buurt of wat dan ook. Je zou ook zelf een schrijversgroep kunnen beginnen. In ieder geval is het verstandig om je dingen te laten lezen aan anderen om te voorkomen dat je naasten je de hemel in prijzen en dat je met je eigen ‘ego’ te koop gaat lopen. ‘niets is goed, alles kan beter’. Wil je mensen trekken op je web-log? Probeer je eens te verdiepen in het SEO criterium, dit zou erg van pas kunnen komen. Er zijn zat boeken over te koop en er zijn mensen die hier heel veel geld mee hebben verdient. Dan spreek je wel over iets anders in het schrijven maar goed. Toevallig weet ik al alleen het criterium maar verder weet ik er ook weinig over. Misschien heb je er iets aan… succes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2010 - 12:21
Hallo allemaal Bedankt voor de reacties! Wat betreft een weblog die heb ik al. Deze gaat voornamelijk over de zeldzame ziekte die ik heb en het leven daaromheen. Ik zal overwegen om een twee te beginnen. Verder heb ik een site ‘ Het Reumadorp’ benaderd en daar mag ik een column plaatsen en de eerste staat er al! In het verleden heb ik, zo nu en dan, stukjes op gestuurd naar vakbladen als ingezonden stuk. Deze werden wel altijd geplaatst. Rond millennium of andere opmerkelijke zaken. Dat is al weer een tijdje terug allemaal. Hier laat ik ook regelmatig iets lezen. Ik zal eens opzoeken wat SEO is en wie weet kan ik er iets mee. Ik wil gewoon graag meer leren over schrijven en zo nu en dan een stukje ergens plaatsen. Hoef niet beroemd te worden en zeker niet berucht. Dat laatste is meestal makkelijker niet waar. Bedankt hier kom ik wel verder mee en als er meer tips zijn Graag. groet Nora

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2010 - 19:48
Ik denk dat je helaas (nog) niet veel kans maakt, volgens mij moet zoiets een beetje groeien. Tenzij je BN'er bent. ;-) Meestal gaan columns in elk geval naar BN'ers en kom je er als niet BN'er nauwelijks tussen. Begin anders bij een online magazine. Dat doe ik ook. Al is het alleen maar om wat ervaring op te doen. Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 april 2010 - 10:09
Hallo Yvonne Bedankt ik denk ook op de langere termijn maar weet nu wel waar ik moet beginnen. Oefenen en vooral doorgaan. Prettig weekend gr Nora

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 april 2010 - 10:27
Hallo JanJR ‘niets is goed, alles kan beter’. Helmaal mee eens! Wil je mensen trekken op je web-log? Probeer je eens te verdiepen in het SEO criterium, dit zou erg van pas kunnen komen. Er zijn zat boeken over te koop en er zijn mensen die hier heel veel geld mee hebben verdient. Dan spreek je wel over iets anders in het schrijven maar goed. Toevallig weet ik al alleen het criterium maar verder weet ik er ook weinig over. Misschien heb je er iets aan… succes.[/quote] Hallo JanJR Wat bedoel je precies? Als ik op Google SEO in typ krijg ik van alles en nog wat. Wat bedoel jij? Groet Nora

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2010 - 11:22
Voor columns over van alles en nog wat in het dagelijks leven heb je inderdaad heel veel concurrentie. Maar als je je specialiseert, wordt die ineens veel kleiner. Je ziekte is zo'n mogelijke specialisatie, als je dat wil. Dingen uit de buurt lenen zich voor een lokaal blaadje, enzovoort. Dus zoek je eigen 'niche' en doe iets anders dan wat al die andere mensen al doen. Maar dan nog blijft het moeilijk. Louise

13 mei 2010 - 12:14
Hallo JanJR ‘niets is goed, alles kan beter’. Helmaal mee eens! Wil je mensen trekken op je web-log? Probeer je eens te verdiepen in het SEO criterium, dit zou erg van pas kunnen komen. Er zijn zat boeken over te koop en er zijn mensen die hier heel veel geld mee hebben verdient. Dan spreek je wel over iets anders in het schrijven maar goed. Toevallig weet ik al alleen het criterium maar verder weet ik er ook weinig over. Misschien heb je er iets aan… succes.
Hallo JanJR Wat bedoel je precies? Als ik op Google SEO in typ krijg ik van alles en nog wat. Wat bedoel jij? Groet Nora[/quote] SEO is een term dat komt uit het engels. het is iets wat veelal door copywriters wordt gebruikt. in het kort komt het erop neer dat je zo'n bepaald aantal zoekwoorden (van bijvoorbeeld Reuma) in een bericht moet opnemen, zodat het wordt gevonden door een zoekmachine. het woord zegt het dus eigenlijk al: vrij vertaald naar het Nederlands Zoekmachine optimalisatie dus je geschreven dingen zoals samenstellen dat ze optimaal in een zoekmachine naar boven komen. de zoek resultaten worden dan ook wel weer eens hits genoemd...

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
3 juli 2024 - 18:59

Sorry, Claude, je kan niet zomaar twee teksten van jezelf plaatsen in iemands topic; vandaar dat we ze drie sterretjes hebben gegeven. 

Je kan wel tekst(fragmenten) plaatsen op Proeflezen, elders op de site. Lees dan de Regels voor Proeflezen even goed door.