"groepsperspectief" vs mee/inleven
Soms ligt in een boek het perspectief niet bij één persoon maar bij een hele groep. In kinderboeken bijvoorbeeld vaak bij een klas. Denk aan de boeken van Jacques Vriens en het boek 'Meester Kikker' van Paul van Loon.
Bij zo'n "groepsperspectief" kun je niet echt met iemand meeleven. Ik vraag me af of dat een probleem is. Bij kinderboeken denk ik eigenlijk van niet. Volgens mij kunnen kinderen namelijk wel meeleven met 'de groep'. Ze zijn vanaf een jaar of 8 heel erg bezig met groepsprocessen in de klas en hun eigen rol daarin. Dat is denk ik het geheim van de populariteit van dit soort boeken bij kinderen. Zo kunnen ze kijken hoe je je in verschillende klassituaties kunt gedragen.
Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen dat zien.
Is het erg dat je niet echt met één persoon meeleeft in een "groepsperspectief"?
Zijn er tips of trucs om toch het gevoel van meeleven te krijgen bij een hele groep/klas?
Waarom vinden kinderen verhalen over een hele klas interessant?
Klopt dit dan? De lezer laten
Lid sinds
17 jaarRol
Klopt dit dan?
De lezer laten inleven heeft te maken met hoe je de gedachten van de personages overbrengt.
Het meeleven heeft meer te maken met de dingen die ze doen of meemaken, hun karakters en denkwijzen.
Wat is belangrijk(er) in een kinderboek?
Ariadne schreef: Volgens mij
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
[quote=Ariadne]
Volgens mij bedoelt zjors iets anders.
Ik lees tenminste dat het haar verbaast dat de kinderen niet met de klas (hun gelijkgestemden ;) ) meeleven, maar met de meester. Ze leven dus wel mee met de hoofdpersoon.
[/quote]
Nee, je begrijpt het verkeerd, Ariadne, en Favake begreep het goed.
Het perspectief kan wel
Lid sinds
15 jaar 7 maandenRol
Het perspectief kan wel degelijk bij verschillende personen liggen. Vooral in een klas. Kijk naar je eigen kinderen, hun vriendjes en vriendinnetjes en je hoort hele verhalen waar je iets mee kunt. Ieder heeft wel iets eigens wat je eruit kunt lichten. Kinderen vinden het leuk om iets over andere kinderen te lezen. Je kunt je personages zo beschrijven dat je eigen kinderen er zich in kunnen vinden en hun vriendjes/vriendinnetjes eveneens. Ook al maak je er andere verhalen van. Om alle kinderen van een klas een eigen indentiteit te geven lijkt me te veel van het goede. Maar er kan natuurlijk wel een groepsgebeuren in voorkomen. Bijvoorbeeld tijdens een schoolreisje.
Favake schreef:Soms vraag ik
Lid sinds
15 jaar 4 maandenRol
Nou, dan ben ik het met
Lid sinds
19 jaarRol
Ja, misschien heeft het wel
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
Ja, misschien heeft het wel met leeftijd te maken, Therese. En met mogelijkheid dus om te abstraheren.
Ik ben er nog steeds over aan het denken.
Thérèse schreef:Welke
Lid sinds
19 jaarRol
Wat een leuke discussie is
Lid sinds
17 jaar 1 maandRol
Wat een leuke discussie is dit aan het worden! :)
Ik merk wel dat iedereen een andere interpretatie van meeleven heeft. Als ik het over meeleven heb, bedoel ik dat je in de hoofdpersoon kruipt en dan kan begrijpen wat hij denkt, voelt, doet en waarom. Natuurlijk is er een groep kinderen die daar van smult, en het is ook leuk om zulke verhalen te schrijven. Maar ik denk niet dat 'meeleven' een voorwaarde is voor een goed verhaal.
Kinderen vinden een verhaal ook leuk omdat de personages dingen doen die ze zelf nooit zouden durven, omdat het gewoon lekker gek is wat er gebeurt, omdat ze graag over dieren lezen, omdat ze er lekker bij kunnen griezelen, omdat ze het leuk vinden om te zien hoe je op een situatie kunt reageren, omdat iets heel ver van hen afstaat en nieuw en anders is (leven in een arm land) of juist omdat iets heel dicht bij hen staat en herkenbaar is (een klas), etc. etc.
Ariadne noemde nog affectie, dat is denk ik ook een heel sterk gevoel bij kinderen en heel bepalend voor het wel/niet leuk vinden van een boek. Maar dat is volgens mij niet hetzelfde als meeleven (in mijn betekenis van dat woord ;) )
Ik denk ook, zoals Therese zegt, dat leeftijd daarin een grote speelt. Naarmate kinderen ouder worden splitst de leesinteresse zich ook sterker op naar geslacht. En voor oudere kinderen wordt meeleven belangrijker. Mijn waarneming is dat dat een beetje bij 8 begint te spelen en bij 10 sterker wordt.
Daarnaast leeft een kind niet alleen mee met personages en ook niet perse met kinderen in het verhaal. Kinderen kunnen zich volgens mij met het grootste gemak inleven in dieren, in zielige juffen of meesters, in een koningin die altijd lekker doet waar ze zin in heeft of in een groepsproces van een klas.
Stukje van Jacques Vriens uit
Lid sinds
17 jaar 1 maandRol
Favake schreef: Ik merk wel
Lid sinds
17 jaarRol
Ik denk mee en kom later
Lid sinds
16 jaar 10 maandenRol
Ik denk mee en kom later terug. :)
Favake schreef:Stukje van
Lid sinds
15 jaar 9 maandenRol
[quote=Favake]Stukje van Jacques Vriens uit Meester Jaap doet het weer
[/quote]
Ik ken de boeken van Jacques Vriens niet (even aangenomen dat beide fragmenten van hem zijn), maar voor welke leeftijd is dit? Ik neem aan voor kinderen jonger dan groep 6- leeftijd (9, 10 jaar), want voor 9 jaar vind ik dit nogal kinderlijk, onder andere vanwege het 'groepsperspectief'. Kinderen in groep 6 zijn al aardig bezig met hun eigen identiteit, sommigen zijn zelfs al aan het 'pre-puberen'.
Wat een interessante kwestie.
Lid sinds
17 jaar 10 maandenRol
Ariadne schreef:Ik denk dat
Lid sinds
15 jaar 4 maandenRol
Is het niet zo dat hier het
Lid sinds
17 jaar 3 maandenRol
Is het niet zo dat hier het groepsgedrag wordt bedoeld? Binnen de groep zitten individuen. De een doet dit, voelt zich bv. ellendig en een ander toevallig ook. Ze zoeken steun bij elkaar en de rest van de groep neemt het voor hen op. Iedereen weet dat die twee een probleem(pje) hebben en men houdt daar rekening mee als een sociaal geheel.
Een ander heeft het thuis moeilijk door iets en een ander heeft het ook moeilijk door iets anders: de groep beschermt hen. Ze erkennen de problemen en daardoor steunen ze elkaar al snel.
Zeker op de BS, op die leeftijd. Dan zijn kinderen vaak nog heel sociaal en nemen het voor elkaar op. Ik denk dat dit het [b]groepsgedrag[/b] is en niet het [color=red]groepsperspectief.[/color]
Sjee schreef: De discussie
Lid sinds
17 jaar 1 maandRol
Een alwetende verteller die
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
Een alwetende verteller die je niet teveel van camerastandpunt laat wisselen?
In het korte stukje dat M plaatste:
('Juf Ina keek hen na en glimlachte. Op he teerste gezicht pasten die twee meiden helemaal niet bij elkaar. Akkie was groot en voor niemand bang terwijl Elise klein en tenger was en juist maakte dat ze wegkwam als er geknokt werd.
Verder liep Akkie altijd in spijkerbroeken en slobbertruien, terwijl Elise meestal een rok en een blouse aanhad met daaronder een paar keurige schoenen.
Ze mocht van haar ouders ook helemaal niet voetballen. Het gebeurde regelmatig als ze thuiskwam, dat haar moeder met afgrijzen naar haar schoenen wees en reip: 'Kind, wat zijn je neuzen weer kaal!')
zwalkt de camera van juf naar Akkie, naar Elise, naar Akkie, naar Elise, naar ouders van Akkie naar moeder van Akkie.
Lijkt me een behoorlijk onrustige cameraman :confused:
Ik werd ook niet echt enthousiast van deze stijl, moet ik zeggen.
Ik denk dat het de kinderen
Lid sinds
15 jaar 4 maandenRol
Ik denk dat het de kinderen helemaal niet opvalt.
Suma schreef:Is het niet zo
Lid sinds
17 jaar 3 maandenRol
[quote=Suma]Is het niet zo dat hier het groepsgedrag wordt bedoeld? Binnen de groep zitten individuen. De een doet dit, voelt zich bv. ellendig en een ander toevallig ook. Ze zoeken steun bij elkaar en de rest van de groep neemt het voor hen op. Iedereen weet dat die twee een probleem(pje) hebben en men houdt daar rekening mee als een sociaal geheel.
Een ander heeft het thuis moeilijk door iets en een ander heeft het ook moeilijk door iets anders: de groep beschermt hen. Ze erkennen de problemen en daardoor steunen ze elkaar al snel.
Zeker op de BS, op die leeftijd. Dan zijn kinderen vaak nog heel sociaal en nemen het voor elkaar op. Ik denk dat dit het [b]groepsgedrag[/b] is en niet het [color=red]groepsperspectief.[/color][/quote]
Wat ik met bovnstaande bedoelde was, dat als je in het groepsproces bent opgenomen, je vanuit dat perspectief, van binnenuit kunt schrijven. Dus wel vanuit het groepsperspectief.
Allemaal bedankt voor het
Lid sinds
17 jaar 1 maandRol
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ga weer verder met het betreffende verhaal, eens zien of ik er nu beter uitkom. :)
Dit is zeker een leuke
Lid sinds
19 jaarRol
Dit is zeker een leuke discussie!
Net als Favake krijg ik ook de indruk dat iedereen net weer een iets andere invulling heeft van de begrippen 'inleven', 'meeleven' en aanverwante artikelen. Ik ga het bovenstaande allemaal nog eens goed lezen en op me in laten werken.
De boeken van Jacques Vriens ken ik ook niet, misschien moet ik er een paar lezen eerst.
Hoe zit dat trouwens bij boeken als De Vijf en De Zeven van Enid Blyton? Uit de titel zou je kunnen afleiden dat daar ook een vorm van een groepsperspectief aanwezig moet zijn. Maar die zijn natuurlijk weer voor oudere kinderen, als ik het me goed herinner, zo rond de 12?
Ik kom hier nog op terug in elk geval.
In elk geval fijn dat je weer verder kunt, Favake. Succes!