Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

telefoongesprek in kinderboek

10 december 2009 - 12:43
hallo, Ik heb een vraagje. Hoe zit het eigenlijk met een telefoongesprek in een boek? Zijn daar speciale aanhalingsttekens voor of moet het schuin gedrukt staan? Ik zal het stukje telefoon gesprek hieronder zetten. Ik weet niet of ik het hier goed plaats of dat het bij proeflezen hoort te staan(Sorry Dries, als ik het verkeerd plaats). Moeder is bezig met de afwas als de telefoon gaat. ‘Tim, neem jij even op?’ Tim holt naar de telefoon en zet de hoorn aan zijn oor. ‘Hallo, met Tim de Wilde,’ zegt Tim. ‘Met wie spreek ik?’ ‘Dag Timmetje. Je spreekt met Oma,’ zegt oma aan de andere kant van de telefoon. Tim zucht. Oma zegt altijd Timmetje en dat vind hij helemaal niet leuk. Hij heet Tim en hij is al een hele grote jongen. ‘Oma ik heet Tim,’ zucht hij. ‘Dat weet ik toch Timmetje,’ lacht oma. ‘Ik pest je alleen maar een beetje.’ ‘Haha, ik vind het heus niet grappig,’ zegt Tim. ‘Wil je mama spreken?’ ‘Nee, ik bel voor jou en je zus,’ zegt oma. ‘Komen jullie morgen bij mij op bezoek? Ik heb een hele leuke verassing.’ ‘Ik zal het even aan mama en Lisa vragen,’ zegt Tim. Hij legt de hoorn op tafel en loopt naar de keuken ‘Mama, mag ik morgen naar oma? Ze heeft een verassing.’ Mama knikt en Tim rent naar boven. Zijn zus Lisa zit op haar kamer huiswerk te maken. Beneden is het veel te druk om huiswerk te maken, zegt moeder altijd. Tim klopt op de deur. ‘Lisa, heb je zin om morgen mee te gaan naar oma? Ze heeft een verassing.’ Lisa opent de deur. ‘Wat voor een verassing?’ ‘Dat weet ik niet,’ zegt Tim. Lisa haalt haar schouders op en knikt. ‘Na school dan.’ Tim rent naar beneden en zet de hoorn weer aan zijn hoofd. ‘Oma ben je er nog?’ ‘Ja, natuurlijk Timmetje,’ giechelt oma. ‘Komen jullie morgen?’ ‘Ja,’ zegt Tim, ‘na school.’ ‘Mooi zo,’ zegt oma en ze hangt op. Is dit goed? of te onduidelijk? Moet het schuin gedrukt staan? Het is voor avi 6/7.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 12:47
Nee, hoor, het is duidelijk zo. Als je het op deze manier opschrijft, is het gewoon een dialoog en hoeft er niets cursief oid. Wel zou ik er zeker veRRassing van maken :rolleyes:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 12:53
Nee, hoor, het is duidelijk zo. Als je het op deze manier opschrijft, is het gewoon een dialoog en hoeft er niets cursief oid. Wel zou ik er zeker veRRassing van maken :rolleyes:
Oeps :o ik schaam me diep! En dan noem ik mezelf schrijver :crybaby:

M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 13:05
Ik sluit me bij Ing aan. Het is inderdaad een dialoog met toevoegingen. Ik zou alleen een paar keer 'zegt Tim' of 'zegt oma' weghalen. Dat wordt al duidelijk en dat haalt de vaart eruit. Dan wordt het zo: Moeder is bezig met de afwas als de telefoon gaat. ‘Tim, neem jij even op?’ Tim holt naar de telefoon en zet de hoorn aan zijn oor. ‘Hallo, met Tim de Wilde. Met wie spreek ik?’ ‘Dag Timmetje. Je spreekt met oma.' Tim zucht. Oma zegt altijd Timmetje en dat vindt hij helemaal niet leuk. Hij heet Tim en hij is al een hele grote jongen. ‘Oma, ik heet Tim,’ zucht hij. Ik heb achter 'vind' nog een 't' gezet. Waarom staat 'oma' met een hoofdletter? Het is toch geen eigennaam?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 13:07
Het is helemaal duidelijk zo :nod: Hebben ze trouwens nog niet zo'n telefoon die je ook mee naar boven kan nemen?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 14:24
Ook voor mij is het duidelijk. Ik heb een klein puntje: oma zegt: ik pest je een beetje. Volgens mij plagen oma's, pesten geeft zo'n negatief gevoel. Maar dat is mijn idee, natuurlijk. Verder vind ik het een goede dialoog.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 14:42
De dingetjes die mij opvielen zijn al door anderen gezegd, dus het voegt niets toe. Ik vind het een leuk stukje.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 20:59
Dat wat Waus zegt, viel mij ook. Bij 'telefoon' zal de jongste generatie waarschijnlijk denken aan zo'n draagbaar ding waar geen losse hoorn bij zit. De oudere generatie zal zich misschien een 'ouderwets' toestel met hoorn voorstellen (wat wellicht ook zo is, omdat hij de hoorn neerlegt en naar de keuken loopt; ik weet niet of iedereen dan de juiste voorstelling heeft).

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2009 - 22:58
Ja, ook door de telefoon wordt er gepraat. MSN is daarentegen weer wat anders. Ik weet niet waar een antwoordapparaatbericht onder valt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2009 - 7:36
hallo, Bedankt voor de reacties, Ik had het stukje in een minuut of twee geschreven en gelijk gekopiereerd en hier geplakt. (Vandaar dat er zoveel fouten in zitten. Ik had het dus nog niet gecontroleerd.) Maar bedankt voor de opmerkingen: ik heb al een paar keer Tim en oma verwijderd en er hij/zij van gemaakt. Ik heb Oma veranderd in oma(indd zonder hoofdletter) Over het plagen of pesten ben ik er nog niet uit en ik denk dat Ajstinad gelijk heeft i.v.m. de telefoon. Ik ben natuurlijk al een van de hele oude generatie :eek: en denk nog steeds aan een telefoon met draad :o En dat terwijl ik zelf een draadloze heb :D Maar goed, ik ga dat nog veranderen in een draadloze. groetjes gizmo