Afbeelding
Foto: 42 North via Pexels
Foto: 42 North via Pexels
De songtekst is een dichtvorm op zichzelf. Ergens is ooit besloten dat het mooi is als alles rijmt, al houdt niet elke liedjessmid zich daaraan. Verder leent het schrijven van een liedtekst zich heel goed voor het gebruik van metaforen, het nodigt er zelfs toe uit om de boodschap aan de verbeelding over te laten. Al slaan sommigen daarin door.
De beats van Bas Bron worden geroemd, maar het zijn de teksten die het geluid van De Jeugd Van Tegenwoordig uniek maken: onvoorspelbaar, zelden correct en bulkend van de geinige vondsten. Kijk niet raar op als je in hun oeuvre de voor songteksten onhandige woorden stofzuiger, inboedelverzekering of golflengte tegenkomt, op de creativiteit van het drietal zit geen maat. 'Je bent een sjembek dat zeurt, maar je weet niet watskeburt'. Het klinkt maf, maar de luisteraar weet direct wat er bedoeld wordt. De Jeugd schreef ook het ontroerende Sterrenstof, waarin Willie Wartaal plompverloren opent met 'Nou kijk, je gappie leeft zoet als een sappie', het refrein de heerlijke zin 'De wereld is nu plat ja, op je bolle bips na' bevat en Vjeze Fur het oersimpele 'Sorry als ik overdrijf' zingt.
'Het regent harder dan ik hebben kan' is een geweldige zin in het repertoire van BLØF, de band die we tegenwoordig volgens Wikipedia met hoofdletters dienen te spellen. Maar de Zeeuwse tekstschrijvers willen nog wel eens doorslaan. 'M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten want er is nog wel wat'. Het rijmt, en natuurlijk zijn er geen wetten verbonden aan de songtekst als dichtvorm, maar deze zinnen geven geen soelaas, duidelijkheid of associaties. Je hoort ze en denkt: Hè?
Het probleem dat een mens de vele prikkels niet meer aan kan, wordt in Laat Me Slapen van Acda & De Munnik ondervangen: 'Vanochtend toen de krant kwam man, heb ik de oplossing bedacht. Ik heb hem teruggegeven aan de jongen die hem bracht'. Een staaltje beeldspraak die zegt: die narigheid wordt me te veel, wat moet ik ermee? Ren Lenny Ren dan, een parel van een tekst vanuit het oogpunt van een overleden vader, die zijn zoon vertelt dat hij af en toe nog even terugkomt in de hoedanigheid van de wind: 'Ik kom wanneer je wilt, denk maar ‘mijn vader is de wind’, ik ben zo licht nu, ik vind altijd je gezicht'. Opbeurende woorden die kracht bijgezet worden door het sterke arrangement en het uitbundige refrein. Tekst en muziek die elkaar versterken, dat is het ultieme streven van elke liedjesschrijver.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.