Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Te veel details maken een verhaal al snel langdradig, terwijl een tekort aan details een verhaal dimensie ontzegt. Hoe vind je nu die juiste balans als schrijver? Wij geven je graag wat tips!
Het is waar dat details een verhaal sfeervoller maken, vooral als het gaat om een personage of omgeving. In sommige gevallen zijn details echter overbodig. Stel dat je uitgebreid de verzekering van de auto gaat beschrijven van je hoofdpersonage. Dit is voor je lezers natuurlijk niet interessant, tenzij het diepte geeft in je verhaal. De hoofdpersonage heeft bijvoorbeeld een auto-ongeluk gehad en is, doordat hij slechts een WA-verzekering had, in de schulden is geraakt, waarop de basis van jouw verhaal rust. Is dit niet het geval? Dan kun je dit soort details beter weglaten. Ze voegen namelijk niets toe.
Als je een setting in je verhaal beschrijft, kunnen details juist wel heel belangrijk zijn. Het weglaten van deze details is tegelijkertijd een valkuil waar velen invallen. Stel je voor: je beschrijft je personage op het strand. Het water is blauw, net als de lucht en het strand is wit. Dat is wat je opschrijft. Zelf zie je echter ook de kleurrijke parasolletjes die klapperen in de wind, je ruikt de verse patat van de snackbar op de boulevard en je geniet van het klasje beginnende windsurfers die bij ieder golfje omkiepen. Het strand is niet verlaten, maar het is ook nog niet heel druk, omdat het te koud is om te zonnen. Doordat je het zelf zo levendig voor je ziet, kun je ervan uitgaan dat je lezer dat ook doet. Dit hoeft echter helemaal niet het geval te zijn en dit laat je beter niet aan het toeval over. Beschrijf een omgeving op een levendige manier, zodat je lezer echt in het verhaal wordt gezogen.
Het is goed om jezelf te ontwikkelen als schrijver. Details verwerken in je verhaal kun je leren, maar je wil tegelijkertijd dicht bij jezelf blijven. Hier moet je dus ook een balans in vinden. Als je het niet fijn vindt om heel gedetailleerd te schrijven, doe dat dan ook niet. Het zal uiteindelijk enkel geforceerd overkomen, waardoor het het verhaal niet ten goede komt. Bovendien verschilt ook per verhaal en genre hoe gedetailleerd je moet zijn. Zo zal je bij een detective- of een SF-verhaal wellicht wat gedetailleerder moeten zijn dan bij andere verhalen. Ben je bang dat de tekst te weinig of juist te veel details bevat? Vraag je proeflezers hier specifiek op te letten en ga aan de slag met je feedback!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!