Zeven tips voor variatie in je schrijversleven

Afwisseling is geen doel op zichzelf, maar variatie in ons schrijven kan ons dichter bij ons eigenste verhaal brengen. In dit artikel geef ik aan de hand van mijn eigen ervaring tips voor diversiteit in het schrijversschap.

1. Alles heeft met alles te maken

Toen ik besefte dat ik met mijn kinderpoëzie, mijn blogartikelen en mijn roman hetzelfde grote idee probeer uit te drukken, alleen met andere middelen, kwam er meer structuur in mijn schrijfdagen. Ik had niet meer het gevoel dat ik 'eigenlijk' aan iets anders moest werken, want er is alleen dat ene Verhaal en we kunnen niet anders dan eraan werken. Die gedachte geeft rust. Ik kan vol overtuiging tegen mezelf zeggen dat ik aan mijn roman werk als ik een boswandeling maak of mensen observeer in de supermarkt. Het is een mooie paradox: door het inzicht dat we niet kunnen ontsnappen aan ons ene eigen verhaal, kan er meer variatie in ons schrijversschap komen. We hoeven niet bang te zijn dat we ernaast zitten: alles wat we kunnen bedenken is per definitie onderdeel van dat ene verhaal, en alles wat we schrijven is een zorgvuldig gecomponeerde samenvatting daarvan.

2. Laat je fantasie de vrije loop

We horen vaak de uitdrukking, "je kunt het zo gek niet bedenken", maar we zouden meer oefening kunnen gebruiken in het gekke bedenken. Verzin absurdistische alternatieven voor een hoofdstuk in je roman, laat je personages van gedachten wisselen over iets dat zo ver mogelijk buiten de wereld van hun boek ligt. Ik schrijf als vingeroefening automatische poëzie, waarbij je alles uittypt wat in je opkomt (en daarna weer weggooit). Soms kom je hierdoor in een flow en ben ik zelf verbaasd wat er op het scherm staat. Een goede methode om de fantasie te prikkelen, is iemand anders om een onderwerp te vragen om over te schrijven. Wanneer het niet uit de groeve van je eigen geest komt, werkt dat soms heel verfrissend.

3. Discipline

Ik kan tegelijkertijd aan vier schrijfprojecten werken, omdat ik ze duidelijk heb afgebakend. Mijn schrijfagenda kan er bijvoorbeeld zo uitzien: 9:00 - 11:00 Roman hoofdstuk 4 af / 11:00 - 12:00 Kinderboek eerste opzet af / 13:00 - 15:00 Poëzie redigeren / 15:00 – 16:00 Artikel Schrijven Online. Ik neem het niet altijd zo nauwkeurig met de tijden, maar zelfs (of juist) als het je vaak net niet lukt om alles af te krijgen helpt het om die tijdsplanning te blijven maken. Je traint zo om snel te schakelen, en als je geconcentreerd werkt ontwikkel je weerstand tegen het sirenengezang van de sociale media.

4. Eerst het idee, dan de vorm

Soms heb ik een idee voor een kortverhaal, maar na een half uurtje brainstormen zie ik niet meer hoe het in die vorm gerealiseerd kan worden. Vaak blijkt dat het dan iets heel anders kan worden, bijvoorbeeld een sprookje, blog, kindergedicht, rap of een haiku. Ik gooi niet graag iets weg, en dat geldt ook voor ideeën. Door het recyclen van ideeën in andere vormen waarmee we minder vertrouwd zijn, schrijven we bovendien buiten onze comfortzone, en daar groeien de beste ideeën.

5. Neem alles wat je schrijft serieus

Alles wat iemand anders van ons leest is een publicatie. Wanneer we ons daarvan bewust zijn wordt het formuleren op sociale media (met beleid gebruiken!) een schrijfoefening.

6. Flow is belangrijker dan geld en roem

Wanneer ik krampachtig word en het gevoel krijg dat ik mijn authentieke verhaal niet of niet in de juiste vorm kan vertellen, weet ik dat er iets niet klopt. Als mijn verbeeldingswereld veel rijker is dan het onderhavige schrijfsel, zal het altijd gekunsteld overkomen en begeestering ontberen. Het is dan beter om Nee te zeggen. Grondig Nee zeggen is een leerzame ervaring voor schrijvers: het dappere Nee (tegen een uitgever bijvoorbeeld) opent een authentieke wereld waarin we de teugels van onze eigen verbeeldingskracht kunnen laten vieren.

7. Verdiep je in de wereld van andere schrijvers

Bijvoorbeeld als recensent, maar ook door lange gesprekken te voeren met schrijvende collega's en eerste lezers. Hoe meer je eraan gewend raakt om over het schrijven te reflecteren, hoe makkelijker het wordt om het schrijversschap als je thuis te ervaren.

Over de auteur

Kamiel Choi (1979) is schrijver van onder meer poëzie, romans en kinderboeken. Hij heeft filosofie gestudeerd in Tilburg en Berlijn en woonde van 2002 tot 2020 in het buitenland. Samen met zijn dochter Miru (2013) treedt hij op als het duo Struikeltje (struikeltje.com). Hij woont met zijn vrouw en dochter in een gezellige flat in Den Bosch.