Afbeelding
lum3n
lum3n
Als beginnende schrijver kunnen alle regeltjes in de taal en verhaalopbouw soms overweldigend zijn. Daarom sommen we de meest gemaakte fouten voor je op, zodat je een handig overzicht hebt tijdens het schrijven. Of je nu een thriller, feelgood of historische roman schrijft, deze tips helpen je om de kwaliteit van je werk te verbeteren. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Show, don’t tell is een van de bekendste regels in het vakgebied. Toch bestaat er veel verwarring rond deze regel. Als je een verhaal wil ervaren is het van belang om met het hoofdpersonage mee te voelen. Een fout die veel beginnende schrijvers maken, is dat ze simpelweg vertellen wat er gebeurt en hoe het personage zich voelt. Een goede manier om show, don’t tell toe te passen, is om de informatie die je wil overdragen te verwerken in dialogen, gedachten en sfeer. Een voorbeeld: Ze greep naar haar telefoon, haar vingers trilden terwijl ze door de oude berichten van haar zus scrolde. De herinneringen aan hun laatste dag samen - lachend bij de oever van het meer, met de wind door hun haren en de zon op hun gezicht. Met een zwaai gooide Chayenna haar telefoon in het water.
Een andere fout die beginnende schrijvers vaak maken, is dat ze veel herhalen. Het steeds opnieuw gebruiken van dezelfde woorden, zinnen of ideeën kan de leeservaring van lezers negatief beïnvloeden en de totale impact verzwakken. Dit is natuurlijk het laatste wat je wil. Daarom is het vooral belangrijk om zo veel mogelijk details weg te laten. Schrijven is schrappen. Als je hetzelfde woord meerdere keren gebruikt, vervang dit dan door synoniemen. Dat leest een stuk lekkerder. Gebruik herhalingen alleen als ze er zijn voor een emotionele impact.
Ook het gebruik van te veel korte en simpele zinnen kan een verhaal saai en eentonig maken. Het is van belang om verschillende zinslengtes te gebruiken om een prettig leestempo te bereiken. Korte zinnen zorgen voor tempo en langere zinnen geven diepte. Maar hoe kun je kortere zinnen langer maken? Een voorbeeld: De kat liep door de straat. Bij deze zin kan je je als lezer geen duidelijk beeld schetsen. Hoe ziet het plaatje er in zijn geheel uit? Probeer het als schrijver de details voor je te zien, zodat je dit op de lezer kunt overbrengen. Voorbeeld: ‘’De grijze, donzige kat liep traag door de smalle straat.’’ Door bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen, kun je je zinnen verlevendigen en de leeservaring van de lezers verbeteren.
Beginnende schrijvers maken vaak gebruik van woorden die weinig betekenis toevoegen. Vermijd nietszeggende woorden zoals ‘even’ of ‘leuk’ en kies voor meer beschrijvende woorden om je verhaal krachtiger te maken. Zo zou je het woord ‘leuk’ kunnen veranderen in vermakelijk of opwindend. Zo’n aanpassing prikkelt de verbeelding van de lezer en maakt de zinnen interessanter voor het publiek.
Een ander veelvoorkomende fout onder beginnende schrijvers is het ontwikkelen van personages met weinig diepgang, vaak omdat ze weinig weten over hun personages. Het is daarom van belang om tijd te nemen om je personages goed te leren kennen. Maak desnoods een lijst met eigenschappen die je personages bezitten. Schrijf desnoods een lijst uit van eigenschappen die jouw personage bezit, en vergeet daarbij de slechte eigenschappen niet. Denk na over hun achtergrond, motivaties, verlangens, angsten en persoonlijkheden. Schrijf dialogen die hun unieke eigenschappen benadrukken en hun karakter versterken. Zo creëer je personages die echt tot leven komen.
Een valkuil die vaak voorkomt bij beginnende schrijvers is een onlogische plotontwikkeling. Een verhaal zonder een goed uitgedacht plot is slechts een samenraapsel van woorden. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de plot logisch en consistent is. Zorg ervoor dat de gebeurtenissen in je verhaal goed op elkaar zijn afgestemd en dat ze passen bij de karakterisering van je personages. Als je hoofdpersonage bijvoorbeeld avontuurlijk is, zou een emotioneel plot niet passend zijn. Deze uiteenlopende typeringen kunnen verwarring veroorzaken bij de lezer. Een andere tip is om de gebeurtenissen in je verhaal goed te laten voortvloeien uit de omstandigheden. Als een gebeurtenis plotseling lijkt te gebeuren zonder goede aanloop, kan dit niet alleen de lezer overvallen, maar ook de geloofwaardigheid van het verhaal aantasten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om af en toe hoofdstukken te wijden aan de beleving van de antagonist, of je kunt de hoofdpersonages bewust fouten laten maken waarvan de lezers de consequenties al kunnen aanvoelen. Dit zijn enkele voorbeelden van hoe je een logische plotontwikkeling kunt creëren.
Een ander struikelblok voor veel beginnende schrijvers is het gebrek aan structuur in hun verhaal. Zonder een duidelijke structuur kan een verhaal al snel chaotisch worden en de lezer met een gevoel van verwarring achterlaten. Gelukkig zijn er verschillende manieren om structuur aan te brengen in een verhaal. Begin bijvoorbeeld de hoofdstukken met een pakkende openingszin, een terug- of vooruitblik, of een cliffhanger. Zorg dat de hoofdstukken goed op elkaar aansluiten en dat je de spanning geleidelijk aan wordt opgebouwd tot aan de climax van het verhaal. Gedurende het verhaal ondergaat het personage een bepaalde ontwikkeling. Het hoogtepunt of keerpunt van het verhaal heet de climax, wat een plotwending, een confrontatie tussen personages of een belangrijke beslissing kan zijn. Overweeg om de hoofdstukken te eindigen met een krachtige scène, een cliffhanger of een onopgeloste situatie.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!