Afbeelding
Via Pixabay
Via Pixabay
Je weet wanneer de schrijver op een juiste manier spanning heeft gebruikt in een verhaal, als je jezelf maar niet kan dwingen het boek neer te leggen. Schrijven Online biedt acht tips om dit gevoel van spanning op een juiste manier te verwerken in een verhaal.
Een thriller is anders dan een crime of detective roman. In het laatste geval werkt het hoofdpersonage toe naar de ontknoping (wie is de schuldige?) terwijl het bij een thriller vaak al duidelijk is wie de misdaad heeft gepleegd en het hoofdpersoon diegene moet stoppen. In dat geval kun je als schrijver gebruik maken van meerdere perspectieven om jouw personages, dus ook de schurk, te doen leven. Zo krijgt de lezer de problemen al te zien voordat het hoofdpersonage hiermee geconfronteerd wordt. De spanning zit hem vervolgens in het conflict dat uiteindelijk de protagonist tegenover de antagonist zet.
Eén van de beste manieren om spanning te creëren in een verhaal, is door het hoofdpersonage weinig tijd te geven. Hoe sneller de schurk zijn doel kan bereiken, hoe sneller het hoofdpersonage immers moet handelen. Deze druk zorgt ervoor dat er actie in de scènes komt, waardoor lezers willen blijven lezen. Het geeft het gevoel dat de ontknoping niet lang meer op zich zal laten wachten.
In een thriller moet het hoofdpersonage een doel hebben dat hij of zij wil waarmaken. Dit kan ook een zwakte zijn die door de schurk uitgebuit kan worden. Zet het hoofdpersonage in een situatie waarin hij dreigt iets te verliezen, zoals zijn dierbaren of zijn onschuld. Door het belang van het probleem zullen lezers meeleven met personages.
Door de combinatie van tijdsdruk en naderend gevaar zal er een enorme last op de schouders van het hoofdpersonage worden gezet. De schrijver dient deze druk aan te houden, hoewel het hoofdpersonage er nooit aan onderdoor moet gaan. Zijn wil moet buigen, maar nooit breken. Een goede manier om dit te doen is door constant problemen toe te voegen aan het verhaal. Maak het hoofdpersonage zijn leven zuur en neem je lezer mee naar het einde waarin alles (hopelijk) weer goed komt.
Een andere manier voor het creëren van spanning, is door dilemma’s toe te voegen. Een typisch voorbeeld is: grijpt het hoofdpersonage de kans om de schurk te pakken, of laat hij hem vluchten om zo zijn familie van de dood te redden? Zet jouw hoofdpersonage in een situatie waarin hij geconfronteerd wordt met dilemma’s die spelen op zijn geweten. De tijdsdruk zal hier des te meer effect hebben.
Laat niks lijken wat het is. Als het al duidelijk is wie de schurk is, zorg er dan voor dat er in elke scène iets nieuws gebeurt. Voeg onverwachte obstakels toe, die het hoofdpersonage telkens in de weg zitten. Als alles voor het hoofdpersonage van een leien dakje gaat, zal de lezer geen spanning ervaren. Laat het hoofdpersonage en ook de schurk het er dus niet makkelijk van af brengen.
De antagonist in een thriller zal snel bekend worden gemaakt. Het is dus van uiterst belang dat hij of zij een ijzersterk karakter heeft waar sommige lezers zichzelf misschien mee kunnen identificeren. Net zoals je doet voor een hoofdpersonage, dien je voor de schurk een duidelijke persoonsbeschrijving te hebben zodat zijn of haar motivatie voor de misdaad logisch is. De lezer moet weten dat de schurk in staat is om iets verschrikkelijks te doen om geloofwaardige redenen. Meer tips om een goede bad guy neer te zetten.
Houd de aandacht van de lezer, zelfs nadat hij of zij het boek weglegt. Dit kun je bereiken door ze iets nieuws te leren (wetenschappelijke informatie) of door een sociaal of maatschappelijk probleem in het verhaal te verwerken. Mysteries die niet tot in de details zijn opgelost, kunnen de lezer ook langer stil laten staan bij het verhaal, zoals beschreven in dit artikel.
Door: Reinoud Schaatsbergen
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!