Start » Nieuws » Vier nominaties bekend voor Gerard Walschap Literatuurprijs

Vier nominaties bekend voor Gerard Walschap Literatuurprijs

30 December 2009

De nominaties zijn bekend voor de Literatuurprijs Gerard Walschap-Londerzeel. Namelijk: Willem Brinkman (Apentheater), Esther Gerritsen (De kleine miezerige god), Jeroen Olyslaegers (Wij), Christiaan Weijts (Via Cappello 23), Rodaan Al Galidi (Dorstige rivier), Marente de Moor (De overtreder), Marc Reugebrink (Het Grote Uitstel) en Annelies Verbeke (Groener Gras).

Naar aanleiding van de viering van de honderdste verjaardag van de geboorte van auteur en Londerzeels ereburger Gerard Walschap, schreef de gemeente Londerzeel in 1998 een literatuurprijs uit voor verhalend proza. Behoud de Begeerte organiseert sinds 2005 de uitreiking van deze Literatuurprijs Gerard Walschap-Londerzeel, een tweejaarlijkse prijs voor Nederlandstalige auteurs die niet meer dan vier boeken hebben gepubliceerd.
Kanshebbers voor de zesde Walschapprijs zijn de bovengenoemde zes auteurs.

De prijs bedraagt 7.500 euro - gesponsord door NV Kantoff uit Londerzeel - en is bedoeld om waardevol werk van hoofdzakelijk jonge auteurs in het licht te stellen. De prijs wordt om de twee jaar toegekend aan een oorspronkelijk in het Nederlands geschreven roman of verhalenbundel die in Vlaanderen of Nederland door een erkende uitgeverij wordt uitgegeven.

Voor de beoordeling van de ingezonden werken is een deskundige jury verantwoordelijk:
voorzitter Georges Wildermeersch - hoofddocent U.A.
Elke Brems - wetenschappelijk medewerker aan de KUL
Sophie Dewaele - presentatrice
Rob Schouten - recensent
Zie ook http://www.londerzeel.be/fb111rvic689dhu1gvt48.aspx

Enkele persreacties over de 8 genomineerde boeken

Willem Brinkman – Apentheater
• ‘In beschrijvingen weet hij veelal de subtiele, gebalanceerde toon te vinden die nodig is om de zware thematiek leesbaar over te brengen.’ (recensieweb.nl)
• ‘Nodigt uit tot doorlezen.’ (CJP)
• ‘Apentheater zet aan tot nadenken, zonder belerend te zijn.’ (Zutphense Koerier)

Esther Gerritsen – De kleine miezerige god
• `Treffende en diepzinnige beschrijvingen.' (De Groene Amsterdammer)
• `Gerritsen, die haar hand niet omdraait voor een goede dialoog, weet haar personages tegelijkertijd overtuigend en vervreemdend neer te zetten.' (Trouw)
• `Het intermenselijk verkeer is een onuitputtelijk thema dat Gerritsen tot dusver met veel dramatisch en komisch vernuft wist uit te werken.' (NRC Next)
• `Gerritsen zet haar misfit met veel inlevingsvermogen neer, nergens wordt het geploeter larmoyant. Ze beschikt over een goed gevoel voor pijnlijke details en schrijft dialogen met zoveel spanning dat de pagina's knetteren.' (Gazet van Antwerpen)
• `Esther Gerritsen schreef met De kleine miezerige god haar beste boek.' (De beste boeken van 2008 in de Volkskrant)

Jeroen Olyslaegers – Wij
• ‘Geniale dialogen in een verhaal dat leest als een sneltrein.’ (CJP)
• ‘Wij is een eivol boek, gelaagd en zwaar op de hand, onthutsend en verdorven: een cadeau aan de Nederlandstalige literatuur.’ (Humo)
• ‘Een van de interessantste Vlaamse romans van 2009, ambitieus, intelligent en gedreven. Een roman die er staat.’ (Knack)

Christiaan Weijts – Via Cappello 23
• ‘Opnieuw overtuigt Christiaan Weijts met de rijke textuur van zijn proza, de intens beleefde cultuurkritische eruditie die in sterke formuleringen en vinnige dialogen is gegoten. Dit proza is pikant en verfrissend, erudiet maar nooit pedant. En andermaal is er het geslaagde pingpongspel tussen geest en zintuig, tussen vulgair en verheven, tussen ernst en humor.’ (Klara)
• ‘Na zijn maniakaal goede debuutroman Art. 285b serveert Weijts nu een driegangenmenu van Venetië, mediaheisa en liefdevolle vunzigheid. Een literair meesterstuk in verlangen.’ (Thomas Blondeau in Goedele Magazine)
• ‘Weijts trekt alle registers van het eigentijds taalgebruik open, maar even virtuoos doorsnijdt hij dit proza met elegante en erudiete kunsthistorische vertogen. Een ingenieus geconstrueerd schouwspel.’ (Elsbeth Etty in NRC Handelsblad)
• ‘Uiterst genietbare roman van een schrijver die na twee boeken in de topklasse van de Nederlandse letteren speelt.’ (De Morgen)

Rodaan Al Galidi – Dorstige rivier
• ‘Ontzettend rijk verhaal van een groot schrijver.’ (Cutting Edge)
• ‘Een onnavolgbare cocktail van wreedheid, humor en surrealisme.’ (De Standaard)
• ‘Alles krijgt in deze roman een poëtische glans.’ (Trouw)
• ‘Een prachtig boek. Een lyrische vertelling in een sublieme stijl.’ (recensieweb.nl)

Marente de Moor – De overtreder
• ‘Marente de Moor laat haar romandebuut boven zichzelf uitstijgen.’ (NRC)
• ‘Marente de Moor toont zich in De overtreder een getalenteerd schrijfster die daadwerkelijk iets te vertellen heeft.’ (HP/De Tijd)
• ‘Droomdebuut.’ (Limburgs Dagblad)
• ‘Een bijzonder en prikkelend debuut.’ (Trouw)
• ‘Zeldzaam rijp debuut dat leest als een droom die overgaat in een roes.’ (Vrij Nederland)

Marc Reugebrink – Het grote uitstel
• ‘Wervelende taal in een krachtige roman.’ (nrcboeken.nl)
• ‘Grappig en aanstekelijk. Aanwezig, uitbundig en snel.’ (Humo)
• ‘Verblindende en swingende stijl. Een meeslepende trip over het verlies van jeugdidealen en een schalkse lofzang aan het tussenbeense.’ (VPRO)
• ‘Een vrolijke, bij tijd en wijle hilarische coming of age-roman.’ (Trouw)

Annelies Verbeke – Groener Gras
• 'Verbeke heeft een geweldig gevoel voor humor, oog voor het tekenende detail. Haar personages zijn kinderlijk wreed, zoals echte mensen.' (De Standaard)
• 'Opnieuw koppelt Verbeke haar genereuze verbeeldingskracht aan haar keurmerk: nuchterheid die plots aan het galopperen slaat, telkens ook gelardeerd met een heel eigen, soms perplex slaande ironie.' (De Morgen)
• ‘Net als haar succesvol ontvangen debuut Slaap! zijn ook deze verhalen geschreven met gevoel voor ironie en een bij vlagen prettig zwarte kijk op de mens.' (De Groene Amsterdammer)
• 'Het korte verhaal past haar als een handschoen. Het lijkt zelfs de ideale vorm voor haar aanstekelijke fantasie en haar gevoel voor het absurde. Verbeke is geestig en origineel, in een paar rake beelden typeert ze een persoon en een heel leven. Verbekes trefzekere en beeldende stijl geven de verhalen een grote zeggingskracht.' (De Volkskrant)

Bron: www.begeerte.be/page.php?page=nieuws

« terug naar het nieuwsoverzicht



Tags:
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN