Uitgever Bezige Bij Antwerpen steekt recensie in brand

Uitgever Harold Polis steekt een recensie in brand bij een boekpresentatie.Uitgever Harold Polis van De Bezige Bij Antwerpen heeft op zaterdag 8 september tijdens de presentatie van de eerste roman van Maarten Inghels een ‘kutrecensie’ in brand gestoken. Reden hiervoor was dat Polis het niet eens was met een negatieve recensie in de krant De Standaard.

‘Eerst de boze geesten uitdrijven. Maarten zal mij wel begrijpen,’ sprak Polis voor de presentatie. De uitgever benadrukt dat het vel papier dat hij verbrandde niet echt de recensie was, maar een blanco papiertje. ‘Ik heb geen krant in brand gestoken. Ik heb wel een suggestie gewekt, op een podium, in een  theatrale context. Mijn actie had dus een symbolische dimensie. Maar ik heb geen enkele wet overtreden.’

Inghels’ eerste boek, De handel in emotionele goederen, werd in De Standaard negatief onthaald. ‘Het is een oppervlakkig aantikken van clichés,’ aldus de recensie, en: ‘Voor deze combinatie bestaat een adjectief: puberaal.’ Volgens Polis werd er in deze recensie op de man  gespeeld, in plaats van op de bal. ‘Iedereen mag schrijven wat hij wil, maar dan mag ik ook boze geesten verdrijven,’ aldus Polis.

Mensen op Facebook en Twitter maakten gelijk associaties met de boekverbrandingen door de nazi’s uit de jaren ’30. Zo zei CD&V-minister Steven Vanackere: ‘Men begint met het verbranden van boeken, en men eindigt met het verbranden van mensen (Heinrich Heine)’.

Inghels liet weten de commotie maar een vreemde zaak te vinden: ‘Het optreden van Harold heeft hooguit vijf seconden geduurd. Het was een ludieke actie, een vette knipoog. Dat dit doet denken aan boekverbrandingen is te gek voor woorden.’

Bron