Treur betreurt gang van zaken NS Publieksprijs

Franka Treur is niet blij met de commotie die Ernest van der Kwast veroorzaakte, rond de verkiezing van de NS Publieksprijs, zo laat ze vandaag in nrc.next weten. Eerst liet Van der Kwast weten de ghostwriter van Susan Vermeer te zijn, daarna ontkende hij dit, maar vertelde dat elke stem op zijn boek 'Mama Tandoori' geld opleverde voor een ontwikkelingsproject in India. Treur: "Waarom probeert hij van de verkiezing tot boek van het jaar een slechte versie van Popstars te maken?" (...) De NS Publieksprijs is de enige literaire prijs die toegekend wordt door alle mensen die van lezen houden. Juist hier gaat het er echt om hoe jouw lezers je schrijfsels savoureren. Lopen fucken met precies dit systeem is in feite een vuistslag in het gezicht van lezend Nederland." Treur schrijft verder dat ze sowieso weinig op heeft met schrijvers die stunts verzinnen. Campagnes horen volgens haar niet bij literaire boeken. "Er worden heel veel boeken uitgebracht en je moet als schrijver proberen op te vallen. Je schrijft namelijk niet om onopgemerkt in de stapels van De Slegte te belanden, maar omdat je gelezen wilt worden. En dus werk je mee aan marketingdingen die je eigenlijk tegenstaan. Dus zitten schrijvers voor te lezen op een of andere kar op Manuscripta, of trekken ze door Nederland met een geit, of kopen ze aandacht ten behoeve van arme kinderen. Zelf heb ik meegewerkt aan een televisie-item waarin ik terugkeerde naar het dorp waar ik vandaan kom. Het is een geval van aandacht om de verkeerde reden. Niet het boek, maar de wondere achtergrond van de schrijver stond centraal. Veel schrijvers werken mee aan programma’s die op sensatie zijn gericht, in plaats van op het werk waar ze zoveel liefde en tijd in hebben gestoken. Er zit een goedkoop smaakje aan, maar je moet nu eenmaal je waar aan de man zien te brengen. Maar in dit geval stinkt de zaak een beetje."

Bron

www.nrcboeken.nl/pleidooi/campagnes-horen-niet-bij-literaire-prijzen