Het boek als game

Patroonherkenners, dat zijn wij, mensen. Letters en woorden vervagen tot zinnen en verhalen. Gelukkig maar, want anders zouden wij door de letters het verhaal niet meer zien. Die menselijke karaktertrek heeft onderzoekers/kunstenaar Albert-László Barabási ertoe gebracht om een soort boekenspel te verzinnen. Zijn boek 'Bursts', en laat zijn woorden, zinnen en betekenis alleen maar los als je als lezer gaat raden en spelen. Want de woorden zijn namelijk bedekt met rode en groene vlakjes. Groene woorden kun je 'adopteren', waarna je een boodschap kunt achterlaten voor andere mensen die het bedekte boek lezen. En zo, al struikelend, adopterend, radend, beginnen er zinnen te staan. Pas op 29 april kwam het boek zelf uit, nu compleet leesbaar, in elektronische en papieren versies. Het boek gaat over patroonherkenning, en het onvermogen van mensen om buiten patronen te denken en te handelen. Barabási laat zien dat het menselijke gedrag zó voorspelbaar is, dat je zelfs toekomstvoorspellingen kunt gaan doen over onze soort. We blijken te werken, te vechten en te spelen in korte activiteitsspurts, gevolgd door vrijwel niets. Het is geen randompatroon, zo vertelt hij, maar het is een patroon van uitbarstingen: bursts. Vandaar ook de game: ook daarmee toont Barabási aan dat we op basis van patronen werken, dat we samenwerking zoeken, en dat we ineens in een uitbarsting zien of begrijpen wat we aan het doen zijn.

Bron

www.brsts.com