Afbeelding
fauxels via Pexels
fauxels via Pexels
Een verhaal valt of staat met een goed hoofdpersonage. Zonder boeiende hoofdpersoon blijft zelfs de meest spectaculaire actiescène een serie kale gebeurtenissen waar een lezer niet warm of koud van wordt. Maar hoe schrijf je een personage zo onweerstaanbaar dat je lezer je boek niet weg zal willen leggen?
Vaak gaat het in schrijverskringen over ‘ronde’ tegenover ‘platte’ personages: een personage moet meer zijn dan één of twee kenmerken en bij voorkeur zowel goede als minder aangename eigenschappen bezitten. Dat is absoluut een goed advies, maar alleen een rond personage is nog niet genoeg om lezers te laten meeleven. Alleen als de hoofdpersoon ergens naar streeft, verandert een gebeurtenis uit het verhaal in een stap voorwaarts of achterwaarts. En alleen als er onder dat streven een diepere motivatie zit, kan het de lezer iets schelen of het personage slaagt of niet.
Met andere woorden: een boeiend personage is onlosmakelijk verbonden met diens verhaal. Die relatie kun je onderverdelen in vijf punten:
Alle ins en outs van de vijf dimensies vindt je het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 10 februari.
Ben je nog geen abonnee? Doe daar vóór vrijdag 27 januari 23.59 u. wat aan, dan krijg ook jij dit nummer thuis.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!