13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#591 Uit gesprek

1 januari 2026 - 20:44

Uit gesprek

Dag, tot ziens, ik ga de vlag nu strijken.
Langzaam schuif ik weg op kousenvoeten,
elke groet die komt zal ik ontwijken.
Zwijgend weggaan in het bitterzoete.

Mensen groeien in de mens ontmoeten.
Slijpen, scherpen, dan begint het pas te lijken.
Wat werkt amper, wat werkt nu al goed en
zonder weerwoord zal toch altijd blijken:

Woorden zijn geschreven, zonder ogen,
zonder feedback niet meer voort te drijven.
Voor het lezen doods al, onbewogen.

Zinnen zonder zin om op te schrijven,
waar ik achterblijf in onvermogen:
Weggaan waar ik liever wilde blijven.

4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2026 - 14:11

Dat er nog maar vele vertrekken mogen volgen, als ze leiden tot zulke gedichten.

Dit gedicht leest heel fijn. Alleen bij de regel over het slijpen loopt het naar mijn idee niet lekker, daar zou je naar kunnen kijken. Inhoudelijk vind ik het derde couplet het meest van de lezer vragen. Als ik een suggestie mag doen zou ik 'zijn' vervangen door 'die' en 'niet meer' door 'om ze' en dan in de laatste regel misschien niet de woorden, maar de lezer onbewogen laten. Aldus opgetekend door één van de stuurlui aan wal.

Al met al een sterk slotstuk, waarbij ik van harte hoop dat het niet het laatste is wat ik van je zal lezen.

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
4 januari 2026 - 14:28

Dank voor jullie reacties! En natuurlijk voor het gezamenlijk optrekken de afgelopen jaren. Het was leuk.

@mespunt Ik denk dat je wel een punt hebt met je suggesties. Wat betreft de 'scherpen' zin, dat heb je goed gezien. Dat is de enige zin met 6 inplaats van 5 beklemtoonde lettergrepen. Ik hoopte ermee weg te komen. 😀

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 14:33

Hoi Hadeke,

Tikkeltje jaloers ben ik altijd op mensen die zo goed kunnen dichten. Ongekunsteld en met zo weinig woorden zoveel emotie oproepen, heel knap. Zeer graag gelezen. Hopelijk tot schrijvens!