14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#590 Spreken is zilver, zwijgen is goud?

28 december 2025 - 11:58

‘Ik heb het gedaan.’ Simon staarde naar de initialen die in het zilveren handvat van het mes waren aangebracht. Één keer knipperen en de letters kwamen weer scherp in beeld. De manier waarop de L en de M sierlijk met elkaar verstrengeld waren, stond in schril contrast met de werkelijkheid. Zijn ouders had hij zelden zo innig verbonden gezien. Misschien was het huis te groot. Zou een kleinere woning hen tot meer intimiteit kunnen dwingen, zoals de beperkte ruimte op dit heft dat met de letters deed?

Hij trok het servet onder het mes vandaan. Dat hij huilde was nog niemand opgevallen. Het mes gleed op de grond. Met de punt van zijn schoen probeerde hij het naar de tafelpoot te schuiven, zodat hij het op kon pakken.
‘Praat geen onzin jongen. We vinden het ook heel vervelend dat we haar moesten laten gaan.’
Simon zag de hulp weer voor zich, hoe ze de messen telde in de keuken. De paniek die zich via haar schouders openbaarde. Tellen deed Markéta altijd in haar moedertaal. ‘Dvanáct, třináct, čtrnáct…’ tot vijftien kwam ze niet, dat kon ook niet gebeuren.

Simon had messen verkocht. Zes stuks. Het had niet veel, maar wel genoeg opgebracht om zijn schuld af te lossen. Ze had lepels uit de la gegrist. Ook daarvan ontbraken er een aantal.
Als kind had hij ook in het Tsjechisch geteld. Markéta had het hem geleerd. Eerst op zijn vingers, na de berisping van zijn moeder alleen nog in zijn hoofd.  Gisteren had hij opnieuw zijn mond gehouden, niets gezegd.
‘Wat gek.’ Had ze gefluisterd. ‘Met Pesach was het bestek nog compleet.’ Zij kon het weten. De hele inventaris van die kast had ze destijds in het kokende water ondergedompeld. Niemand had verwacht dat het goede servies zo snel weer nodig zou zijn.

Een verloving aankondigen, daar waren ze bij de Nissenbaums voorzichtiger mee geworden. Simon was als oorzaak van deze stillere trom aan te wijzen. Zijn verloving was op het laatste moment afgebroken. Hopelijk zou zijn zus er met haar op handen zijnde huwelijk, wel in slagen alles goed te maken wat hij verpest had. Aan intimiteit ontbrak het bij zijn zus en haar nieuwe liefde in elk geval niet.
‘Weet jij waar ze zijn?’ Had Markéta hem gevraagd.
‘In het stadspark.’
‘Ik bedoel de messen, Simon.’
Hij had gelachen als iemand die een mop niet begreep.’Misschien heb ik er nog wel een op mijn kamer liggen.’

Het mes waar hij even later mee kwam aandraven had haar teleurgesteld. Een bot ontbijtmes was het, de eierresten had hij er nog met zijn hemd van proberen af te poetsen. Het was veel kleiner dan de exemplaren die inmiddels op tafel lagen te glimmen. Ze legde het bij gebrek aan beter toch maar bij zijn bord neer. ‘Kom straks alsjeblieft op tijd aan tafel. Je ouders zijn al zo zenuwachtig.’
Hij beloofde het, maar deed het niet.
Toen Simon eindelijk beneden kwam, had de vader van Karl op zijn plaats gezeten.
‘Opgestaan is plaatsvergaan.’ Had zijn zus gegrapt. ‘Kom maar naast mij zitten broerke.’

Een tafelschikking kan veel uitmaken, dat wist Simon wel, maar dat het zo ongelukkig kon uitpakken had hij niet kunnen voorzien. Het menu hielp ook niet mee. Gans klaarmaken vergt culinaire vaardigheden die het personeel in huize Nissenbaum niet bezat. De saus was heerlijk en kon aanvankelijk het taaie vlees sappig doen lijken. Het mes dat de mogelijke schoonvader tot zijn beschikking had was er echter niet op gebouwd.
‘Is er iets niet goed?’ Moeders bezorgdheid was niet gespeeld.
Vader had met zijn vingers geknipt. Markéta had het bord meegenomen naar de keuken. Daar het vlees voor de hoofdgast in stukken gesneden. Deze creatieve oplossing kon haar niet meer redden.

‘Hij is toch niet blind. Waarom gaf je hem geen ander mes?’ Had vader gebulderd, toen de gasten weer naar huis waren en hij eindelijk de ruimte had al zijn opgekropte emoties op haar te botvieren. Haar verklaring dat de messen kwijt waren, klonk niet geloofwaardig.
‘U beschuldigt mij van diefstal? Daar was ik al bang voor.’ Markéta had de eer aan zichzelf gehouden. Rustig haar koffers gepakt.
‘Dvanáct, třináct, čtrnáct…’ klonk het in Simons hoofd toen hij het gevallen mes terug op tafel legde.

---------
[Ik ben iets over het woordaantal geschoten deze keer. Dit omdat ik deze week aan twee uitdagingen meedeed, ook dat op vertelvuurforum dat Tony aan het opzetten is. Qua thema past het verhaal op beide plekken. De hoofdpersonen zijn wellicht niet uit een eerder verhaal, maar de geografische plaat (Tsjechië) wel, evenals het tijdsbeeld (zo rond 1904) Nu met alle feestdagen (chanoeka/kerst) van de afgelopen dagen, lukt het me niet twee verhalen binnen de tijd te schrijven. Vandaar dit compromis. Dankjewel Odile voor je niet aflatende bereidheid ons de mogelijkheid te bieden ons verder in het schrijven te ontwikkelen. Ik heb je schrijfopdrachten en je reacties altijd zeer gewaardeerd.]

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
28 december 2025 - 13:36

Een mooi sfeervol verhaal dat goed past bij de tijd die je zelf aangeeft. (1904)

Voor mijn gevoel is het wel wat vol met verhaallijntjes. Ik begrijp wel dat het voortkomt uit de associaties met de verloving, maar voor zo'n kort verhaal zou ik wat schrappen. Je hebt nu o.a. de (mijmeringen over de) relatie van de ouders, de schulden van de hoofdpersoon, de afgebroken verloving, de aanstaande verloving, de dienstmeid, een tafelschikking. Ik denk dat wat slimme keuzes het verhaal sterker maken óf maak er een hele roman van, daarvoor zitten er genoeg ingrediënten in dit verhaal.

Je schrijfstijl vind ik mooi en zoals al aangegeven is de setting mooi neergezet. Veel schrijfplezier naar de toekomst!

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 december 2025 - 14:12

Hoi Emmy,

Ik sluit me aan bij Hadeke wat betreft inhoudelijke feedback. Mooi verhaal, maar erg vol. Leent zich uitstekend voor een iets langer (kort) verhaal of zelfs boek. Sfeer is weer uitmuntend neergezet en schrijfstijl heerlijk warm. Zeer Graag gelezen, hopelijk lees ik je op een andere plek weer, wellicht het alternatief van Tony. Fijne feestdagen verder!

13 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 december 2025 - 18:29

Dag Emmy,

Ook ik sluit me aan bij de reactie van Hadeke, en dus ook bij die van Sonnema.
De sfeer is weer uitstekend neergezet in een mooie schrijfstijl.
Maar...de kern van het verhaal kan ik helaas niet grijpen.
Desondanks weer graag gelezen.
(Er staan wel wat fouten in. met elkaar verstrengelt waren  en ‘U beschuldigd mij van diefstal? etc.)

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 december 2025 - 18:42

Hallo Hadeke, dankjewel voor je constructieve feedback. Dat iets te vol proppen van een kort verhaal is een makke waar ik de komende tijd wat meer balans in wil vinden. Het is als met de feestdagen :-) Er is zoveel! en tja, dan is het ineens té. 

@Sonnema, dank! Ben blij dat de sfeer goed overkomt. Wie weet kan ik het onderwerp elders in een langer verhaal onderbrengen. Ik heb in elk geval veel plezier gehad met het schrijven ervan. 

@Angus: Dank dat je de schrijffouten er hebt uit weten te vissen. Ze waren aan mijn aandacht ontglipt en ik ben erg blij als een ander me daarmee helpt. Jammer dat de kern verloren is gegaan. Voor mij was die er wel degelijk, maar dat heb je al gauw als je het zelf bij elkaar verzonnen hebt. (De vele onderliggende problemen in het gezin droegen allemaal bij tot de sfeer.)

19 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2025 - 13:39

Er zijn ook liefhebbers van volle verhalen, zoals ik. Past beter bij mijn eigen behoefte aan complexiteit. Net zoals er liefhebbers zijn van kaalheid. Barok of minimalisme kan ook met verhaallijnen.

Het ongebruikelijke spel met het mes houdt mijn aandacht goed vast. Ik vraag mij wel nog steeds af waarom de  verzorgster vertrekken moest en daarna terug naar zijn wens dat moeder en vader meer naar toe zouden trekken in een kleiner huis. En wat is het motief van geld en schuld daarin? Waarom legt hij het mes terug? Ik blijf langer door de vragen nadenken over het verhaal.

Ook ik waardeer de authentieke warme toon waarmee jij vertelt, die me doet denken aan Chaim Potok. 

Ik zal het missen om je hier tegen te komen.

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2025 - 13:55

Ha Odile,
Ik zal het zeker ook missen, hopelijk blijven we elkaar op andere plekken tegenkomen. Ik waardeer je inbreng zeer. 
Simons flashback tijdens het oppakken van het mes, is het kader waarbinnen het hele verhaal zich afspeelt. Het mes brengt alles wat de vorige avond en die ochtend had plaatsgevonden weer scherp bij Simon in herinnering. Het is het moment van toegeven dat hij de schuldige is van het ontbreken van de messen. Hij legt het terug op tafel omdat dit een reflexmatige handeling is wanneer iets op de grond valt: Het weer op zijn plek terug te leggen. Maar in huize Nissenbaum komen de dingen, doordat hij niet gelooft wordt, niet meer op hun plek. Een belangrijk persoon in zijn leven is de laan uit gestuurd. 

De dienstmeid moest vertrekken omdat ze vals beschuldigd werd, Dat zij haar ervan verdachten dat de messen ontbraken. Simon zegt te laat dat hij het gedaan heeft, zijn ouders geloven hem niet. Ik ben blij dat je mijn tot de rand toe gevulde verhalen kan waarderen. Het is soms een beetje schipperen wat té is en wat precies goed is. 
Het schrille contrast van de initialen van Simons ouders in het lemmet van het mes (onderdeel van hun huwelijksuitzet), brengen de mislukking van zijn eigen verloving ook naar boven. Er ontbreekt in zijn leven een goed voorbeeld van een geslaagd huwelijk. Bindingsangst, er is veel bij te verzinnen :-) Wie weet werk ik het ooit nog uit tot een roman. (Maar er liggen nog andere verhalen op de plank die ik eerst nog voltooien wil voor ik hier weer mee verder kan gaan.) 
Nogmaals heel veel dank!

6 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 december 2025 - 3:10

Hoi Emmy, ik vind het mooi geschreven, maar het leest alsof ik een boek opengeslagen heb en halverwege het verhaal inval. Ik zie daarom de context niet zo goed. Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de rest.

‘Opgestaan is plaatsvergaan.’ Had zijn zus gegrapt.  --> plaats vergaan (twee woorden). De punt moet een komma zijn en Had met kleine letter.
‘Opgestaan is plaats vergaan,’ had zijn zus gegrapt. 

‘Weet jij waar ze zijn?’ Had Markéta hem gevraagd. -->  ‘Weet jij waar ze zijn?’ had Markéta hem gevraagd.

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 december 2025 - 13:04

Hoi Emmy, je schetst een beeld van belevenissen in een andere tijd en plaats dan het hier en nu. Wat dat betreft vind ik het een mooi verhaal, maar ik heb wat moeite met de volheid en complexiteit van je verhaal. Op dat punt sluit ik mijn beleving aan bij Fiefs beeld van het opengeslagen boek.