#588 Kerstdiner
Hello Schrijfproces, ik heb er nooit bij stilgestaan om je als een persoon te zien tot Nadine het in haar hoofd haalde dit te bedenken.
Hoe zal ik je aanspreken? Tijdens de jaren dat we aan de weekopdrachten deelnamen, was je steeds erg begaan om in alle teksten waarin relaties tussen personen aan bod kwamen iets bijzonders te benadrukken. Het gebeurde onopvallend, zodanig zelfs dat forumleden het niet opmerkten of er althans nooit op reageerden.
Wat ik bedoel? Wel, de absolute genderneutraliteit. Je zette me er telkens toe aan elke dialoog zo te schrijven dat hij zowel aan een vrouw of een man gericht kon zijn of door een van beide uitgesproken werd. Het resultaat was dat uit reacties bleek dat het werkte. Vrouwen voelden zich aangesproken door uitspraken van mannen, die evengoed vrouwen konden zijn en vice versa. Of dit niet genoeg was, deed je hetzelfde met leeftijden. Soms liet je me schrijven als een kind, soms als een ouderling en dan weer als een adolescent. Je hielp me ook in de keuze van mijn avatar en mijn pseudoniem. Ik vlinderde er aardig op los.
Gisteren stond ik bij de kerstbomenverkoop in het Bricocenter. Het houtige frisse groen met een vleugje hars en kamfer streelde mijn reukorgaan. Ik dacht dat ik alleen bij het bakken in de keuken de warme geur van kaneel kon ruiken of smaken, maar ook dat aroma kwam op mij af. Mijn enthousiasme verkoelde danig toen ik de prijzen van de bomen zag. Ik maakte mij snel uit de voeten en nam me voor uit te kijken of de scouts dit jaar weer een verkoop organiseren. Mochten de boompjes daar ook prijzig zijn, weet ik tenminste dat ik er een goed doel mee steun.
Straks moet ik op pad om de eerste aankopen te doen voor de feestmaaltijd. Daar heb jij geen last van. Jij moet je enkel bezig houden met hoe we de dingen gaan beschrijven op het menu. Wordt het de frisse zilte smaak van oesters op een bedje van citroen, het snuifje kruidnagel in de feestelijke pommes dûchesse, de knapperige seizoensgroenten bij het zacht gegaarde schelvishaasje of de romige jus bij de marcassinroulade?
Ik krijg nu plots een lumineuze inval. Weet je wat? Als de beschrijving van het menu er op zit, nodig ik je uit op het kerstdiner en zorg ik voor een verrassingspresentje. Benieuwd wat de andere gasten van je gaan vinden. Ik vraag me af hoe je zal komen? Als een stoere knapperd in tuxedo of als een volleerde dragqueen die het glitter van de kerstboom wil overtreffen. Vergeet vooral het geurtje niet, bijvoorbeeld iets met sandellhout van Paco Rabanne, die we nog kennen uit een van onze verhaaltjes.

Ha Schmetterling, Wat…
Ha Schmetterling,
Wat interessant dat van die genderneutraliteit, dat was me inderdaad niet opgevallen. Herkenbaar dat afkoelen van enthousiasme bij de overdadige prijzen. Wij boften dit jaar, we hadden er nog een boom in de tuin staan.
Hoi Schmetterling, mooi…
Hoi Schmetterling, mooi gedaan. Graag gelezen. Het gaat een mooi kerstdiner worden.
Vrouwen voelde --> voelden
Weetje wat? --> weet je wat?
Hoi Schmetterling, Wat mooi…
Hoi Schmetterling,
Wat mooi om te zien dat je al die tijd zo zorgvuldig met Schrijfproces bent omgegaan. Zulke toewijding en schrijfinzet verdient een compliment, nu het zo expliciet wordt benoemd!
Ik krijg al zin in dat kerstdiner als ik erover lees: uitstekende beschrijvingen, ook in het Bricocenter. Ik ben erg benieuwd of en hoe Schrijfproces uiteindelijk op je kerstdiner verschijnt, maar je schrijfstijl laat zien dat je hoe dan ook uitkijkt naar dat bezoek en ook met liefde zal blijven schrijven.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Hallo Schmetterling. Net…
Hallo Schmetterling.
Net als ik, schrijf jij over de genderneutraliteit van het schrijfproces. Grappig dat we dit beide terug laten komen. (vrijwel gelijktijdig geplaatst). Ook mooi hoe je de lezer verder bewust maakt hoe de schrijver door/tijdens het schrijfproces in de huid van allerlei soorten personages kan kruipen.
Ook ik ben benieuwd hoe Schrijfproces aan tafel zal verschijnen.
@Emmy: dankjewel voor al de…
@Emmy: dankjewel voor al de leuke reacties die ik van je kreeg. Eigenlijk goed dat het klopte wat ik schreef, dat die genderneutraliteit niet was opgevallen, maar wel een uitdaging op zich.
@Fief: bedankt voor het grondig lezen van mijn teksten. De correcties werden altijd in dank aanvaard. Succes verder!
@Nadine: dankjewel voor je boeiende opdrachten en je fijne 'to the point' reacties. Ik zit op hete kolen voor dat kerstmaal want wie weet wat dat Schrijfproces nog in zijn/haar hoofd haalt, net als jij bij deze opdracht.