#587 Perpetuum Mobile
Miljoenen mensen
zijn op de vlucht
geslagen voor de wreedheden
van de rivaliserende legers,
met als gevolg
de grootste humanitaire crisis ter wereld.
BRON: nieuwsbericht Avaaz
Miljoenen mensen
zijn op de vlucht
geslagen voor de wreedheden
van de rivaliserende legers,
met als gevolg
de grootste humanitaire crisis ter wereld.
BRON: nieuwsbericht Avaaz
Goed gevonden. Of het voor…
Goed gevonden. Of het voor mij nu een andere betekenis krijgt, weet ik niet.
Hoi Fief Dank voor je…
Hoi Fief
Dank voor je reactie.
Het bericht ging over Soedan. Ik heb het misschien niet echt vervreemd en uit de context gehaald. Maar wilde met de titel aangeven dat het op iedere plek in de wereld kan zijn en op ieder moment in de geschiedenis.
Dag Ancenita, Ook ik…
Dag Ancenita,
Ook ik twijfel over de andere betekenis.
Als ik het lees, denk ik dat er met andere regelafbrekingen meer effect was geweest. Ook in combinatie met de titel en het slot.
Miljoenen (het draait altijd om geld)
mensen zijn op de vlucht
geslagen
voor de wreedheden (de slachtoffers van vandaag zijn de daders van morgen)
Mooi. We lezen dit zo vaak…
Mooi. We lezen dit zo vaak en met te weinig aandacht. De kracht zit in de vertraging.
Ancenita, Dit moest ik een…
Ancenita,
Dit moest ik een tijdje laten bezinken. Om maar heel eerlijk te zijn: bij eerste lezing vond ik het niks; de tekst is allesbehalve voor meerdere uitleg vatbaar, de woorden zijn zo prozaïsch dat het met de beste wil geen poëzie wordt en de boodschap is zo hard en gruwelijk realistisch, dat het ook niet komisch werkt door het als poëzie te presenteren. De inhoud komt enkel harder aan.
Dit laatste is nu juist belangrijk. Door deze tekst te presenteren als gedicht,, werkt het zeer vervreemdend en komt snoeihard binnen. Kunst hoeft niet altijd mooi te zijn. Soms maakt een kunstenaar iets enkel om te shockeren en/of aan het denken te zetten. Dat is hier zeker geslaagd. Ik sluit me ook graag aan bij de woorden van mespunt hierboven.
De dichtcoach
Hallo @angus. Dank voor je…
Hallo @angus.
Dank voor je feedback. Voor mij klopt het ritme. Dus laat ik het met respect voor jouw suggesties toch zoals het is.
@mespunt
Ik wilde precies dat bereiken. Door de vertraging, het stilstaan bij ieder detail, bewustwording over hoe de mensheid altijd en overal weer met deze gruwelijkheden leeft.
@ musonius
Een heel mooi compliment. Jij verwoord wat ik hierboven zelf ook probeerde duidelijk te maken.