6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#587 – Voordeeluitje

2 december 2025 - 20:53

Samen

Een dag

Vol plezier

Overal valt

Iets te ontdekken

Kinderen klimmen

Spelen

en gillen van plezier

Waar je ook gaat

Er is altijd

Wel iets

bijzonders

Te beleven

(Voordeelgids 2026 Nationale Postcode Loterij, blz. 56)

10 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
3 december 2025 - 23:20

Hallo Fief

En frivole zijn die door jouw bewerking nog iets frivole wordt.

Ik zou de afbrekingen en hoofdletters zelf iets anders gekozen hebben. Maar dat is ieders dichterlijke vrijheid. 

Mooi gedaan. 

5 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 december 2025 - 15:16

Fief,

Deze gekozen tekst spreekt mij wat minder aan dan andere bijdragen. Dit komt waarschijnlijk omdat het niet duidelijk een ready-madetekst is, niet raadselachtig, multi-interpretabel of mooie woorden of formuleringen bevat. Nu hoeft dit ook allemaal niet, maar het zou wel mooi zijn als er één van deze zaken inzat. Het blijft overigens een kwestie van smaak.

Het bewijst overigens wel dat je door te spelen met lay-out alles tot poëzie kunt bombarderen, dat is nu ook juist de reden waarom ik weinig op heb met het genre vrije poëzie.

Ik denk dat je het gedicht wat spannender kunt maken door zinnen niet netjes op een nieuw regel te laten beginnen, maar halverwege een versregel. Experimenteer hier eens mee.

De dichtcoach 

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 december 2025 - 15:32

Musonius, ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik heb de zinnen uit elkaar gehaald en ze juist niet netjes op een volgende regel gezet.
De originele tekst is:
Samen een dag vol plezier. Overal valt iets te ontdekken. Kinderen klimmen, spelen en gillen van plezier. Waar je ook gaat, er is altijd wel iets bijzonders te beleven.

4 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 december 2025 - 16:56

Wat mij betreft heeft deze vorm zeker effect, het is de overdrijving. Bij het 'gillen van plezier' word ik cynisch en denk ik aan Barbie en nepheid en dat is misschien niet wat jouw bedoeling was, maar toch werkt het voor mij.

Wat Musonius denk ik bedoelt is dat elke nieuwe zin wel (ook) op een nieuwe regel begint. Puur ter illustratie, zo niet:

Samen een dag vol

plezier. Overal

valt iets

te ontdekken. Kinderen

klimmen, spelen en

gillen

van plezier.

Enz.

13 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 december 2025 - 19:11

Het ligt denk ik ook aan het gevoel bij de lezer Fief.
Da's misschien de pijn van het vrij vers. Geen regels.
Ik zou het bijvoorbeeld zo schrijven.

Samen
een dag vol
plezier

overal valt
iets te

ontdekken
kinderen klimmen
spelen en gillen 
van

plezier 
waar je ook gaat

er is altijd 
wel iets

bijzonders te

beleven

En dat is niet beter dan jouw versie, maar gewoon een andere.
Dank voor de inspiratie! Ik las jouw versie graag.

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 december 2025 - 19:48

Ja, Angus, dat is het lastige van poëzie, denk ik. Daarom ligt dat mij ook niet zo. Geef mij dan maar geweon een fijn verhaal.