#585 Verwelkte bloemen
Het is herfst in Kiev. De paarse en witte seringen in de Botanische tuin kleuren donkerbruin en zwart.
Tijdens haar studie Slavische Talen aan de Sorbonne leert ze Angwyn kennen. Zijn naam betekent ‘erg knap’ en dat is hij, zowel fysiek als intellectueel.
Na zijn eerste terugreis naar Oekraïne stuurde hij haar een foto met het onderschrift : ‘‘Les lilas en fleurs’ . Terug in Parijs doet Cupido zijn werk, sedertdien zijn ze een paar.
Net voor de lunatieke president uit het grote buurland zijn oorlog ontketent, volgt ze Angwyn en verhuizen ze naar Kiev. Met de oogverblindende historische gebouwen en schoonheid verovert de stad al snel haar hart.
Te laat besluiten ze hun liefdesnest te ontvluchten. Rusland houdt Oekraïne al snel in een wurggreep. Angwyn moet dienst nemen. Ze wenst hem goede moed toe en veinst dat hij nog knapper is in zijn legeruniform.
De grillige potus over de oceaan moeit zich te pas en te onpas in het conflict. Zonder ruggenspraak met de president van het aangevallen land of met zijn zogenaamde Westerse bondgenoten, denkt hij zijn dolgedraaide tegenpool in Rusland te kunnen ompraten.
De corruptie in eigen land doet Oekraïne geen goed, maar het verdedigt zich zo goed en zo kwaad het kan. De kerel in Washington denkt enkel aan zijn eigenbelang en tracht telkens gewijzigde vredesplannen door de strot te duwen van de aangevallen natie.
Het zoveelste luchtalarm drijft haar naar een bunker. Ze vleit zich naast een opa die zijn kleinzoon voorleest uit ‘Bijbelverhalen uit het Oude Testament’. Het kind vraagt: ‘Hoe kan dat, opa? Kaïn en Abel zijn toch broers. Waarom vermoordt Kaïn hem?’
De opa merkt dat ze hem gespannen aankijkt. Hij weet dat ze de vriendin van Angwyn is en fluistert haar toe: ’‘Vidpovid' znaye vitir.’ (*)
(*)The answer is blowing in the wind.’
Herschrijf van ingekorte #394 met gegenereerde woorden: sedertdien, lunatiek, wurggreep, veinzen, grillig, ruggenspraak, ompraten, corruptie, eigenbelang, strot, bunker, vermoorden.

Hallo Schmetterling, Je hebt…
Hallo Schmetterling,
Je hebt al die woorden fantastisch in een goed lopend verhaal weten te vatten. Ik heb het graag gelezen, ook met subtiele details als de kleur van de seringen etc.
Bedankt Emmy voor je…
Bedankt Emmy voor je aangename reactie.
Het is een rijk verhaal…
Het is een rijk verhaal geworden en je bent in stijl gebleven. Ook klinken de woorden niet uit de toon. Hoe vind je dit hulpmiddel?
Ik sluit me bij de rest aan,…
Ik sluit me bij de rest aan, mooi geschreven en met plezier gelezen.
@ Odile, ik vond het een…
@ Odile, ik vond het een boeiende opdracht om op deze manier een tekst te herschrijven. Bedankt voor de reactie.
@ Lucienne: dankjewel
Ik heb de randomgenerator…
Ik heb de randomgenerator gebruikt bij een reeks van vijf gedichten. En wat denk je? Ze staan in komende Sintel. Wel kan het gebeuren dat je verhaal er juist minder sterk van wordt. Kwestie van uitproberen of het werkt of niet. In jouw verhaal geeft het een goed resultaat.