3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#585 De Lijpkikkers

19 november 2025 - 10:49

# 585  De Lijpkikkers

Mijn random woorden waren: paniek – stofkap – ceremonie – wapen – wenkbrauwen – samoerai – bijenkorf – venster – neus en biljart. Ik heb geprobeerd met alle woorden een verhaal te maken.

“Hoe heeft het zover kunnen komen,” mompelt Matthijs versuft als hij op een brancard de ziekenwagen ingeschoven wordt. Het was een normale donderdagavond waarop hij en twee vrienden zoals elke week biljart spelen in de kroeg. Alles veranderde toen Henk bezopen voor de gein de stofkap van een glazen bijenkorf, die op de bar staat, op zijn hoofd zette. Daarna begon hij als een samoerai, met een biljartkeu als wapen, ceremonie te houden. “Bastiaan,” zei Henk met een overdreven deftige stem, “kniel en ik zal je tot ridder slaan.” Nog voor Bastiaan kon knielen zakte de stofkap over het gezicht van Henk.

Henk probeert met alle kracht de stofkap van zijn hoofd af te krijgen. Maar dat lukt niet. Ook Matthijs en Bastiaan lukt het niet om de stofkap van Henks hoofd te verwijderen. De stofkap zit muurvast. Henk raakt in paniek en wordt al lichtelijk blauw. Dan komt de barkeeper met een brander aanzetten. “De stofkap is van kunststof, misschien dat hij door warmte uitzet,” zegt de barkeeper. Uitzetten doet de stofkap niet van de brander. De stofkap wordt alleen maar vreselijk heet. Gillend van de pijn wankelt Henk naar achteren tegen een tafeltje die zijn gewicht niet kan hebben. Als Henk op de grond ligt pakt Matthijs zijn keu en slaat ermee op de stofkap in de hoop deze te breken. Maar in plaats van te breken, ketst de keu terug en slaat Matthijs knock out.

Bastiaan ziet door het venster brandweerlieden een waterput testen. Hen lukt het wel om Henk van de stofkap te bevrijden terwijl er voor Matthijs, die nog steeds buiten bewustzijn is, een ziekenwagen wordt opgeroepen. Henk heeft derde graads verbrandingen aan zijn neus en zijn wenkbrauwen zijn volledig weggebrand. Sommige lessen moeten door schade en schande geleerd worden.