#585 De heuvels (herschrijf van het strijkijzer)
Ze oogde sterk, maar toch kwetsbaar.
Of was het net andersom?
Hij schuilde. Achter een muur. Alweer.
Ze zei iets over de heuvels.
Hij probeerde haar woorden te vertalen, maar er waren die stenen. Gemetseld.
'Ik hou van je,' wilde hij zeggen. Maar als hij eerlijk was, zou het klinken als 'best wel van'.
Niet genoeg.
Nooit genoeg.
Zijn falen
'Weet je waar ze op lijken?'
Hij keek, probeerde te zien, te voelen. Het was vruchteloos.
'Je kunt niet dromen,' zei ze.
's Nachts wel.'
'Alleen als je niet alleen bent.'
'Is dat erg?'
'Het is niet genoeg.'
Hij keek naar de heuvels, zag alleen rondingen.
Hij bestelde nog een drankje voor hen beiden, wachtend op de trein.
'Ben je bang?' vroeg hij.
Hij wilde iets zeggen over spijt, over zwakte, maar vond de kracht niet.
'Je kunt beter zwijgen,' zei ze.
De koffers wogen zwaar.
Hij liet ze staan op het perron en liep terug.
Er was nog geen trein in zicht.
'Nog een keer hetzelfde?'
'Het zal geen kwaad meer kunnen na morgen.' Ze glimlachte.
Hij zocht, maar vervormde zijn woorden tot 'Nee' en wenkte naar het meisje achter de bar.
Zij keek weer naar de heuvels.
Hij wilde vloeken, of misschien meer nog dat zij zou vloeken.
In de verte zwol het ritme aan. Stalen wielen op een stalen spoor.
Zacht, maar toch alles overstemmend.
'Loop je mee?' vroeg ze.
Hij reikte haar de koffers aan en zocht naar woorden.
De deuren klapten dicht.
Hij vloekte, zichzelf vervloekend.
Zij staarde naar de heuvels.
Daarna een laatste glimlach.
Hij lachte terug, zwaaide kort.
Het staal kwam alles vermalend in beweging.
Een herschrijf. Omdat ik begreep dat je een kort verhaal moet herschrijven. Dan moet mijn alter ego even wijken in een poging om het - naar mijn idee - beste korte verhaal ooit te herschrijven. Zonder pretentie. Ook zonder generator van woorden.
-----------------------------------------------------------
'Hoe gaan we dit recht praten?'
Hij me onderzoekend aan. Toen hij zag dat ik mijn twijfels had, hield hij zijn hoofd schuin, wreef met duim en wijsvinger over zijn linkeroorlel en glimlachte.
Voor hij antwoordde, liet hij zijn hand zakken en schoot met diezelfde duim en wijsvinger een minuscuul zwart pluisje van zijn smetteloze en kreukloze witte overhemd.
Ik dacht even een afkeurende blik te herkennen.
'Ik beschouw mezelf als een acteur. Ik lees me altijd in, in het script dat jullie willen presenteren aan de rechtbank. Ik ga op zoek naar elementen die dat script geloofwaardig maken. Ik zorg dat ik er zelf in geloof. Als ik dat kan, kan ik dat geloof op een rechter overbrengen.'
'Als u er zelf niet in kunt geloven?'
'Dan pas ik het script aan. In overleg natuurlijk.'
'Moet er iets worden aangepast?'
'Nogal, Angus. Je hebt geen script.'
Ik zweeg.
'Het is heel goed dat je tijdens de verhoren hebt gezegd dat je je niets kunt herinneren, door de shock. Maar mijn assistente en ik hebben wat research gedaan. Het was wisselend bewolkt die ochtend. Het regende ook af en toe. Het wegdek kan nat en spiegelend zijn geweest. Dat ontbreekt in het rapport van de Officier. Dus dat je je dát weer herinnert en ook dat de zon doorbrak en je opeens wel een schim zag, verblind, en een klap hoorde en voelde. Daar geloof ik in.'
'Dan blijft het wel een raar toeval dat dat nu net op zijn vaste joggingroute gebeurde.'
'Nou, nee. Jij verzamelt toch oude Gibson gitaren?'
Ik knikte.
'Ook research. In Eindhoven was er een gitarenbeurs die dag. En raad eens? Je zou precies de kortste route vanaf je huis hebben gevolgd.'
Ik boog mijn hoofd. Ieder zijn vak.
Hij streek alles glad. Altijd.
Ik kwam strijkijzer tegen in de generator. Toen ging mijn fantasie werken.

Met plezier gelezen. Sterk!
Met plezier gelezen. Sterk!
Sorry, maar ik snap je…
Sorry, maar ik snap je verhaal niet helemaal. Is Angus slachtoffer of iemand anders? Met de zin: "Dan blijft het wel een raar toeval dat dat nu net op zijn vaste joggingroute gebeurde," lijkt het voor mij alsof het over een derde persoon gaat. Terwijl de rest van de tekst over twee personen lijkt te gaan.
Maar buiten dit (en wie ben ik om daarover te oordelen), goed verhaal, zoals altijd!
Weer een mooie invalshoek…
Weer een mooie invalshoek. Je verhaal met plezier gelezen.
Ha Angus, Erg mooi gevonden,…
Ha Angus,
Erg mooi gevonden, die toepassing van strijkijzer, de man die alles glad streek.
In de tweede zin mist het woord keek,
Ik zou een beetje in handelingen schrappen in de eerste alinea. Dan komen die er blijven staan beter tot zijn recht. De handeling met het vastpakken van het oorlelletje is mooi, zeer herkenbaar, mensen doen dat vaak is mijn ervaring. (Het schijnt met vermoeidheid te maken te hebben, hoorde ik ooit.)
Hij liet zijn oorlel tussen duim en wijsvinger giljden, is misschien een iets compactere manier om die handeling te beschrijven. Plukte vervolgens een pluisje etc. De lezer zal nog met zijn aandacht bij diezelfde hand zijn en deze automatisch zonder dat je het hoeft te beschrijven die nieuwe handeling laten uitvoeren denk ik.
Mooi die dialoog over het niet hebben van een script. Realistisch
Dank voor jullie reacties L…
Dank voor jullie reacties L.S., Nicoline, Job en Emmy..
Maar ik heb het volledig overboord gegooid.
Ik heb beide verhalen…
Ik heb beide verhalen gelezen en begrijp dat je bij het tweede verhaal de woorden generator gebruikt hebt en op het idee van iemand die alles gladstrijkt kwam. Zo kun je ook een random generator gebruiken, om op ideeën te komen voor een personage. Graag gelezen en consequent doorgevoerd.
Bij het eerste verhaal viel mij juist de soberheid op. Ik had bij het eerste verhaal wat moeite bij het heen en weer tussen plaatsen. Dit vond ik ook verwarrend. Wat mij aan dit verhaal bevalt is dat ik als lezer veel ruimte krijg voor mijn verbeelding.
Dank voor je reactie en de…
Dank voor je reactie en de opdracht Odile.
En dank dat je de moeite nam om beide verhalen te lezen en daar je mening over te geven.
Ik was niet bekend met een woord generator.
Bij het verhaal met 'strijkijzer' als woord heb ik net zolang de woord generator om een woord gevraagd tot ik een woord vond dat voor inspiratie zorgde. Dat vond ik een leuk proces.
Bij het andere verhaal was het herschrijfelement in de opdracht de inspiratie. Ik heb geprobeerd een bekend kortverhaal te herschrijven in max 300 woorden. Dat je de sobere schrijfstijl benoemt, doet me plezier.