9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#584 Tijden veranderen

16 november 2025 - 16:48

'Rood is zo uit! Ik ga echt niet in het rood.' Pilpa vouwde haar armen demonstratief over elkaar en stampte met haar rechtervoet. Het effect daarvan bleef echter uit op de vloer van zacht mos.

'Stel je niet zo aan, Pilpa', antwoordde haar moeder. 'Bij het herfstbal op de Kabouterberg, gaan we traditioneel allemaal in rood gekleed. Ik moet er niet aan denken dat je net als Jondi vorig jaar in het blauw komt. Wat een schande! Hij leek wel een smurf.'

'Nou mam, maar Jondi is wel influencer en hij heeft mega veel volgers.'

'Kan me niet schelen. Al dat nalopen van jullie. Denk toch eens zelf na.'

'Ja, duhuh, mam, wat doe ik dan nu.'

Pilpa duwde het rupsenbrood met eikeltjespasta terug naar haar moeder. 'Ik ben vegetariër mam, hoe vaak moet ik dat nog zeggen. Ik eet geen rupsenbrood meer.'

Drie dagen geen rupsenbrood en ze noemt zich vegetariër, dacht Pilpa's moeder en onderdrukte een glimlach.

'Dan zul je toch zelf naar buiten moeten om je maaltijd bij elkaar te sprokkelen.'

Pilpa keek naar buiten. Van de opgehoopte bladeren voor hun paddestoel liepen stroompjes water omlaag en vormden zilveren plasjes in de donkere aarde. Ze trok het bord weer naar zich toe. 'Ach een klein hapje kan geen kwaad.' zei ze terwijl ze een groot stuk rupsenbrood in haar mond stak. Op haar neus bleef een bruine klodder pasta hangen.

'Eigenlijk wil ik hemelnie naar dat stomme hufstbal.'

'Ik versta je niet, als je met volle mond praat.'

Pilpa draaide met haar ogen. 'Je bent gewoon doof aan het worden mam. Komt omdat je te vaak in de buurt van die bladblazers van menslingen werkt. Verbaast me dat je nog niet een aantal meters verder neergekwakt bent door zo'n ding.'

'We werken tegenwoordig gezekerd en hebben schoenen met spikes. Verplicht vanuit de tuinkaboutersbond en ARBO.'

'ARBO?'

'Arbeidsomstandigheden, lieverd.'

Pilpa's moeder keek toe hoe Pilpa haar wijsvinger op het bord duwde om de achtergebleven kruimeltjes ook nog te verorberen.

'Nou ik vind jullie arbeidsomstandigheden echt belabberd. Ik word zeker geen tuinkabouter. En ook geen boskabouter', liet Pilpa er snel achteraan volgen. 'Dat is nog gevaarlijker. Weet je dat Stoen laatst nog net ontkomen is aan een trol?'

Pilpa's ogen glinsterden toen ze de naam van Stoen liet vallen. Op haar wangen kwamen blosjes. Ze draaide een blonde lok om haar wijsvinger en keek met een verre blik door het kleine raampje naar buiten.

'Nou dat is tenminste een natuurlijke vijand en geen chemische zoals die pesticiden waar we steeds meer me te maken hebben', antwoordde Pilpa's moeder die de glazige blik van haar dochter niet had opgemerkt. Zij dacht terug aan de lijdensweg van haar man, die een aantal jaren geleden overleden was.

Even was er niets anders te horen dan het knetterend haardvuur. Beide kaboutervrouwen waren in eigen gedachten verzonken.

'Wat wil jij dan worden schat?', doorbrak Pilpa's moeder de stilte.

'Huiskabouter. 's Nachts de was opvouwen van menslingen. Rondslingerde dingen weer op hun plaats leggen. En soms dingen met opzet op de verkeerde plaats leggen', giechelde Pilpa.

'Dan krijg je tenminste af en toe nog eens een dankjewel van een mensling. Al zit er altijd een toon van ongeloof in hun stem als ze dankjewel kaboutertjes roepen. Wat een stommeriken eigenlijk.'

'Ja, menslingen zijn niet slim. Ook niet in de omgang met de natuur. Wij krijgen steeds meer herstelwerk en kunnen het nauwelijks bijbenen.'

'Pas maar op voor een burnout mam.'

'Hmm, beste is maar gewoon mee te gaan met de tijd.'

'Dat bedoel ik nou mam. Geel met oranje naar het herfstbal.'

Pilpa sprong op en snelde naar buiten.

8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 november 2025 - 9:16

Leuk en herkenbaar huiselijk scene (vooral voor degene met pubers), met plezier gelezen. Zoals ik de opdracht gelezen had, mocht de ontmoeting met de trol uitvoeriger beschreven worden, maar dat is wellicht mijn interpretatie van de opdracht. 

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 november 2025 - 13:40

Leuke verhaal over kabouter- en de mensensamenleving. De trol wordt slechts even genoemd, maar speelt verder geen rol in je verhaal. Graag gelezen.

14 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 16:21

Ha Ancenita,
Mooi gevonden, dat effectloze van haar gestamp op de vloer van zacht mos. Ik moest lachen om de smurfopmerking. Let op het perspectief, dat wisselt van Pilpa naar dat van haar moeder. Je zou dat ook in een dialoog kunnen verwerken om dit te voorkomen door de moeder gewoon deze gedachte te laten uitspreken. Op het eind zou ik dat stukje over de omgang met de natuur weglaten, is het iets te uitleggerig naar mijn smaak (we krijgen steeds meer herstelwerk en kunnen net nauwelijks bijbenen etc.) Leuk verhaal! Graag gelezen.

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 19:04

Dag Ancenita,

Dit is me iets te huiselijk. Kwestie van smaak.
Wel goed geschreven. 
Ik vraag me ook af of er wel sprake is van een perspectiefwissel zoals Emmy opmerkte. Volgens mij is er een verteller aan het woord.
Drie dagen geen rupsenbrood en ze noemt zich vegetariër, dacht Pilpa's moeder en onderdrukte een glimlach. Volgens mij moet die zin dus wel kunnen. Maar ik kan er totaal naast zitten.

6 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 22:15

Hallo Ancenita

Dank voor je verhaal. Ik vind de insteek tof gevonden, ook de kabouterwereld wordt geconfronteerd met veranderingen, generatie-conflicten etc.. en dat heb je onder de vorm van een kabouterscène mooi neergezet.

Het is vlot geschreven, weinig trol en meer menseling erin. Op zich niet zo'n probleem want je had in feite de trol gelijk kunnen stellen aan de menslingen en had je dat zo kunnen oplossen. Nu wist je wellicht geen weg met de trollen omdat je verhaal eerder over een ander conflict gaat. Maar de kabouterman was misschien wel het slachtoffer van een trollenactie?

Ik wil er niet te diep op ingaan, maar het is een aandachtspunt voor volgende opdrachten of verhalen: probeer je focus iets te verscherpen of af te bakenen, dat zal de tekst nog steviger maken.

Dat neemt niet weg dat ik je verhaal graag gelezen heb.

Johanna

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 22:46

@L.S-77

Dankjewel voor je feedback. Ik ben inderdaad een beetje afgeweken van de opdracht. Leuk te lezen dat je er plezier in had.

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 22:57

@job: bedankt voor je fijne reactie. De trol heeft inderdaad maar een mini-rol dat komt doordat de tijden veranderd zijn. 

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 23:03

@Emmy

Dankjewel weet voor je uitgebreide reactie.  

Naar mijn idee wissel n ik niet van perspectief.  Het is een vertellersperspectief.

Het stukje over de herstel werkzaamheden waren voor mij cruciaal in het verhaal omdat dit duidelijk maakt dat de mens nu een grotere vijand is dan de trol: tijden veranderen.

Maar misschien voelt het wel aan als te veel uitleg.  Dat kan ik op letten bij volgende verhalen. 

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 23:06

@Angus

Zoveel mensen, zoveel smaken. Dat maakt onze wereld kleurrijk. Ik waardeer het daarom temeer dat je reageert.

Ik dacht ik dat ik uit vertellersperspectief geschreven had. Mooi dat je hier ook meedenkt.

Dankjewel 

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 23:10

@johanna

Dank voor je complimenten en feedback.  Menslingen zijn de nieuwe vijanden van de kabouter. Zij zijn bedreigende dan trollen. Tijden veranderen.

Dat was wat ik in gedachte had.  Maar wellicht toch niet sterk genoeg uitgewerkt als die boodschap door niemand opgepakt wordt.