Gi

9 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

#584 Kerkstraat 13

12 november 2025 - 17:53

De trol houdt zich gedeisd in het struikgewas. Kinderen met rode pinnenmutsen lopen voorbij.
Hij hoort een van hen zeggen: ‘Vertelster Clara vind ik het leukst. Ze lijkt het meest op een kabouter, misschien omdat ze zo klein is.’
De trol gnuift en denkt: kabouter Claraatje, jij wordt mijn volgende prooi. Ongezien verdwijnt hij in het bos. Hij weet dat na sluiting van het Kastelse domein het personeel verzamelt aan de picknickbanken om na te praten. Hij krijgt Clara in het vizier en springt voor haar op het bospad.
‘Dag lief kaboutervrouwtje’, fleemt de trol.
Clara schrikt, wil wegrennen, maar de trol grijpt haar. Ze ruikt de stinkende walm vermengd met knoflook uit de mond van de engerd. Ze wil gillen, maar beseft dat het bos verlaten is op dit uur. Ze rilt.
‘Ben je bang? Je weet toch wie ik ben? Waarom kom ik nooit voor in jouw kabouterverhaaltjes?’
Clara vermant zich. Hem aan de praat houden of met een smoesje proberen weg te krijgen, denkt ze.
‘Trollen boezemen kinderen angst in. Jullie durven zelfs mensen opeten.’
‘Ach, mijn Claraatje, je vertelt ze wel over enge kabouters en over hongerige wolven, om niet te spreken over alle heksen die in sprookjes hun opwachting doen.’
‘Ik ben niet jouw Claraatje. Sprookjesfiguren zijn trouwens niet echt. Zij bestaan enkel in de verbeelding, dat weten kinderen wel.’

Is dit een zwak punt bij de trol? Clara bedenkt dat hij zo ontzettend lelijk is dat geen enkele tekenaar hem zou willen afbeelden in een vertelboek.
‘Je bent wat groot uitgevallen, trol, je past niet in mijn verhalen.’
‘Oh ja, wat doet die reus er dan in?  Die is toch ook groot?’
‘Ja, maar die verandert niet om de haverklap in steen. Neen, om een plaatsje in kinderverhalen te verwerven, maak je weinig kans. Tenzij…’
‘Tenzij wat? ‘
Clara voelt hoe de vieze handen van de trol om haar middel spannen. 
‘Laat me los, dan geef ik je goede raad.’
De trol lost zijn greep, trekt zijn afzichtelijke dikke wenkbrauwen op en spert zijn ogen wijd open. Griezelig die zwarte bollen in het oogwit.
‘Zeg op!’
Clara is perfect in het verzinnen van verhaaltjes. Ze bedenkt een plannetje.
‘Mijn oom is een bekend plastisch chirurg en hielp al vele mensen om schoonheidsfoutjes weg te werken.‘
De verbouwereerde trol antwoordt: ‘Bedoel je dat ik lelijk ben?’
‘Dat wil ik niet gezegd hebben, maar het kan beter. Hij kan je beslist helpen om er zoals de reus wat vriendelijker uit te zien. ’
‘Vooruit dan maar’, zucht de trol.
Op haar GSM  gebaart Clara of ze voor hem een afspraak boekt.  
‘Je kan morgen al bij mijn oom terecht voor een eerste kennismaking.’  
‘Goed,' gromt de trol ‘kom jij ook om me voor te stellen?’
‘Ik zal er zijn.’
 Zodra de trol haar loslaat, zet ze het op een lopen.

De groep Kabouterbergvertellers wachten aan de picknicktafels, ongerust door het lange uitblijven van Clara.
‘Daar ben je, je lijkt helemaal over je toeren?’
Clara doet haar verhaal en legt uit wat ze heeft bekokstoofd.

De volgende dag staat ze aan het afgesproken adres: Kerkstraat 13. Van zodra ze de trol in het begin van de straat ziet, geeft ze op haar GSM het afgesproken teken. In de ruimte onder de klokkentoren trekken haar vrienden aan de touwen van de kerkklokken.

De trol wordt horendol van het gelui en beseft dat hij werd beetgenomen. Hij vlucht uit allerijl en hoort tussen het luiden door de luide lach van Clara. Loontje kwam om zijn boontje!

4 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 november 2025 - 22:15

Dat het niet voor kinderen mocht zijn, leg je handig naast je neer. Claraatje lust wel een boontje, maar heeft hier mooi met een list de trol om de kerk geleid. Je kent me, het mag voor mij soms wat strakker, desondanks vermakelijk verhaal! En goed met de verschillende aspecten van de opdracht gekunsteld!

ZGG!

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 november 2025 - 7:35

Gi, 

Het is een leuk verhaal met humor. Op een of andere manier leef ik ook wel weer mee met het gedrocht.

1 puntje: focalisatie wissel. We vliegen van de gedachte van Clara naar de trol. 

3 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 november 2025 - 10:22

Tof verhaal waar de échte Kabouterberg een rol speelt. Of het genoeg NIET voor kinderen is betwijfel ik, die lezen zo graag dat ze opgegeten worden door een of ander monster of ander wezen. 

14 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 16:10

Ha Gi
Ik betwijfel of iemand in die situatie niet toch zou gillen, in een reflex: Ze wil gillen, maar beseft dat het bos verlaten is op dit uur. Ze rilt.
Ik zou daar zelf kiezen voor iets als: Ze gilt, het heeft geen zin, het bos is verlaten op dit uur. 
Er is een perspectiefwissel op het moment dat we Clara’s gedachten lezen. Dat kan natuurlijk, maar dan zou ik een extra witregel doen. Grappig die wending waarbij zij hem zo ver krijgt haar los te laten.

6 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 21:59

Dag Gi

Het lijkt alsof je onlangs meegewandeld bent in het kabouterbos? Speelt geen rol. Ik vind het een erg fijn en plezant verhaal geworden, dat vlot leest, en je kan het ook zo zien gebeuren.

De scene waarbij de trol de kabouter al bij de heupen neemt, vind ik sterk. Dat je van perspectief wisselt, stoort niet, maar dat kan je nog beter oplossen door er een gedachte van te maken (tekst in cursief bijvoorbeeld) en dan ook in een zin die onderscheiden is van de rest van de zinnen.

Voor de rest geen commentaar. De kabouters lieten hun kabouter-power zien.

Graag gelezen, erg tof.

Johanna

Gi

9 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
18 november 2025 - 0:35

@ Lucienne: dankjewel voor het plezier
@ Emmy: dank voor de toelichtingen
@ Johanna: Ik heb inderdaad stiekem het Kabouterbos in Kasterlee gegoogeld. Zoals Emmy al aangaf, zie jij ook een perspectiefwissel, die ik zelf niet zo aanvoel maar vermits hij niet stoort ... Bedankt voor de toffe reactie.