#583 Als ik in het nieuwe huis woon
Van de vertrouwde kinderopvang naar een nieuwe school, een zusje op komst, en ook nog een verhuizing binnenkort. Dat zijn wel heel veel veranderingen in het leven van een kind van vier. Ik maak me zorgen om het ventje maar waarschijnlijk weer voor niets, want tijdens de wekelijkse oppasdag is mijn kleinzoon vrolijk als altijd.
We volgen ons vaste en vertrouwde ritueel. Eerst gaan we zwemmen en daarna tosti’s maken. In de loop van de middag lopen we naar het plein met de zandbak en schommels. Op de terugweg begint het te regenen en schuilen we bij de Starbucks.
Als de bestelling op tafel staat is het praatgrage ventje opeens opvallend stil geworden. Hij lijkt diep in gedachten en prikt wat in zijn cake zonder er een hapje van te nemen.
Plotseling kijkt hij me met bange oogjes aan en zegt: ‘’Oma, als ik in het nieuwe huis woon…’’
Ach, maakt hij zich toch ergens zorgen over!
‘’Ja jochie, wat wil je vragen? ’’ moedig ik hem aan.
''Als ik daar woon, oma...ga jij mij dan heel erg missen?''

Hoi LiaV55, Een lekker,…
Hoi LiaV55,
Een lekker, zoet verhaal vanuit oma's ogen, maar het verhaal van een vierjarige.
Maar het is van totaal andere orde.
Hij heeft blijkbaar een voor hem logisch gevolg van een verhuizing in zijn koppie gehaald: --> deze zinnen zou ik eruit halen. De lezer heeft na je introductie op de vraag wat hij zal antwoorden heus door dat het iets van andere aard is. Het haalt de kracht weg van de slotzin.
Dank voor lezen en reactie! …
Dank voor lezen en reactie!
Ja, ik snap je punt. Ik had zelf erge twijfels over wel niet weglaten ervan. Ik ben benieuwd of anderen dat ook vinden. Ik laat het nu nog even staan en wacht andere reacties af.
Hallo Liav55 Grappige…
Hallo Liav55
Grappige wending op het eind. Laat maar weer zien dat we niet te snel voor anderen in moeten vullen en zeker niet voor kinderen. Het blijft toch vaak gissen wat in die koppies omgaat inderdaad.
Ik ben het met Jascha eens dat dese zin eruit kan en het verhaal dan sterker wordt:
Maar het is van totaal andere orde.
Hij heeft blijkbaar een voor hem logisch gevolg van een verhuizing in zijn koppie gehaald
Dag Lia, Totaal niet mijn…
Dag Lia,
Totaal niet mijn genre. Maar het is goed geschreven voor hen die er wel van houden.
Leuk verhaal dat vlot leest…
Leuk verhaal dat vlot leest. Graag gelezen. Ik sluit me aan bij Jascha en Ancenita wat betreft het schrappen van de zinnen.
Ik ben het eens met Jascha…
Ik ben het eens met Jascha. Je hebt heel mooi omschreven hoe dit alles gaat! Mooi inkijkje in het oma-schap.
Dank jullie wel voor het…
Dank jullie wel voor het lezen en de reacties. Het verhaal heb ik inmiddels aangepast, en ik vind het zelf zo ook beter.