16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#583 Pandora

6 november 2025 - 21:40

Definitief trek ik de deur achter me dicht en loop de veranda af. Zodra ik de berekende vijftig stappen heb gezet, hoor ik de klap, voel de schokgolf en ervaar de hitte. Ik stap de auto in zonder ook maar een tel achterom te kijken. Als in gedachten gevangen zit ik enkele seconden roerloos achter het stuur. Dan draai ik de sleutel om en rijd weg.

Een uur eerder loop ik door de kamer en de vloer kraakt onder mijn schoenen. Het huis is volledig gemeubileerd. Toch is al het leven uit het huis verdwenen. Hier heerst alleen nog het kwaad. De dood waart rond en laat de vederlichte gordijnen golven. Het huis heeft haar doel gediend. Nog eenmaal loop ik naar de keuken. Was mijn handen tot ze weer wit zijn.

Een half uur eerder kijk ik apathisch naar het bed waarin mijn vrouw ligt. Ze kijkt naar het plafond als een stille getuige. Een deur verder zijn de kamers van mijn twee dochters. Alle bedden zijn belegd. De namiddagzon beschijnt mijn kant van het bed.

Twee uur eerder rennen Sophie en Rosalie giechelend achter elkaar aan door het huis. Zaterdagmiddag en nog steeds in hun kanten nachtjapon. Mijn vrouw Isolde zit zich op te maken achter haar kaptafel. Ik voel me gelukkig en gezegend als ik het tafereel gadesla. Dan loop ik naar mijn bureau waar het volledig versierde, zwarte kistje staat, dat ik de dag ervoor op zolder heb gevonden. Ik neem plaats en open behoedzaam het kistje…

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 8:52

Een gezinsdrama, achterstevoren geschreven. Mooi gedaan. Moest twee keer lezen, maar toen was het me duidelijk. Heftig! 

Het woord nonchalant zou ik niet gebruiken, ik zou wat anders kiezen,het weglaten of  misschien iets van: voor de allerlaatste  keer trek ik de deur achter me dicht.    Ook de -volkomen zelfbeheersing- aan het einde van de alinea vind ik te veel ' tell'  i.p.v. 'show'. 

Dat hij enkele minuten gevangen in gedachten achter het stuur zit voor hij wegrijdt zegt al genoeg van zijn gemoedstoestand.

Verder vind ik het vooral een heel goed verhaal, met veel mooie details die een goed beeld schetsten van wat zich daar afspeelde 

9 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 9:07

Hallo Jascha

Wat zit er in hemelsnaam in dat kistje dat zo'n ommezwaai teweeg brengt? Van uiterst gelukkig naar een onomkeerbare en gruwelijke daad.

Het voelt wat rigoureus voor mij, maar wellicht heb je een goede verklaring. 

Knap hoe je de tijdlijn beschreven hebt.

In deze zin: "Een uur eerder loop ik door het kamer en de vloer kraakt onder mijn schoenen" moet "het" , "de" zijn. 

Graag gelezen

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 9:55

@LiaV55: dankje voor je feedback. Het eerste woord heb ik gewijzigd. Toen ik de eerste alinea schreef, had ik nog geen idee waar het verhaal heen zou leiden. Maar ik heb een passender woord. Ook de 'tell' is eruit.

@Ancenita: dankjewel. Het kistje kwam pas op het lastst in mij op als demonische bron. Het past een beetje in de klassieke horrrofilms. Het vrijlaten van een demon die jaren eerder was getemd in een kistje.

Lidwoord gewijzigd. Het was eerst huis, maar had wat gewijzigd. 

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 11:24

Dag jascha, ik moest meteen denken aan het slot van de Franse film L’Adversaire uit 2002.
Een uiterst beklemmende film gebaseerd op een waargebeurd drama. (Waarschuwing voor lezers: deze film is uiterst naargeestig en schokkend. Na het einde blijf je echt geschokt nog even zitten).

Met het personage van die film en het slot in gedachten heb je de sfeer goed neergezet. Je HP is (haast) compleet ongevoelig.
Het terug stappen in de tijd voegt hier echt iets toe. Mooi gedaan.
Zeurtjes:
Als in gedachte gevangen  Gedachten
Als in gedachte gevangen zit ik enkele seconden roerloos in achter het stuur. In schrappen. 
ZGG

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 12:30

@Angus: dankjewel! Ik heb de terechte zeurtjes verwerkt. Het zijn van die foutjes die er insluipen als zinnen omgegooid worden. Goed opgemerkt.

De film komt mij niet bekend voor, maar die ga ik even opzoeken. 

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 12:45

Dag jascha,

Hij is nog te zien op Netflix volgens mij. Een aanrader. Maar je moet er wel tegen kunnen. Extreem naargeestig en deprimerend. 

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 november 2025 - 14:22

Taalkundig heb ik wat moeite met de tijdsaanduiding. Een uur eerder loop ik door de kamer... Volgens de regels hoort het dan Een uur eerder liep ik door de kamer ... te zijn. Taalkundig is dit eenvoudig op te lossen. Zet achter een uur eerder (en de andere tijdsaanduidingen) een punt. Het wordt dan: Een uur eerder. Ik loop door de kamer...

Verder een mooie invulling van de opdracht. Graag gelezen.

14 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 16:10

De eerste alinea vind ik sterk. Je bent benieuwd wat er gebeurd is. De tijdsvorm vond ik juist net iets minder geslaagd. De achterstevoren presentatie. Het horrorgenre is helaas niet aan mij besteed. Het in de tegenwoordige tijd over de verleden tijd schrijven vind ik zelf niet prettig lezen. Was mijn handen tot ze weer wit zijn. Hier zou ik zelf kiezen voor: Was de bloedsporen van mijn handen (of iets dergelijks).  

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 november 2025 - 16:23

Oh ja,
Definitief trek ik de deur achter me dicht
'Ik trek de deur achter me dicht' lijkt me sterker. Omdat je definitief en de deur achter je dicht trekken kunt zien als synoniemen.
Zeker in dit verhaal.