16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#582 Uit het leven gegrepen

31 oktober 2025 - 13:24

Nu. Wat is leven in het nu? Zodra ik het woord uitgesproken heb, ligt het woord al in het verleden. Het blijft in de toekomst hangen zolang ik het maar niet zeg. Bestaat het heden eigenlijk wel?

Je denkt te veel door.

Aan het verleden verander je niks. De toekomst is ongewis.

Ga je nu ook al filosofisch dichten?

Nou, ik vind het begrip tijd gewoon een vreemd fenomeen. Het is ongrijpbaar. Je kan niet terug- of vooruitreizen, dus je kan alleen maar in het heden zijn. En we hebben net geconcludeerd dat heden niet bestaat.

We? Dit zijn jouw rare gedachtenkronkels. Ik snap sowieso niet waarom je in conflict gaat met je innerlijke stem.

Jij bent er altijd. Dus jij kan altijd luisteren.

Ook nu? Ik ben er toch alleen in het verleden en de toekomst?

Waarom pak je me op mijn woorden?

Jij wilt in conflict. Ik ben jij hé? Als jij dit niet wilt, gebeurt het ook niet.

Kijk maar uit, bijdehand. Anders stuur ik Angus op je af.

Dat is zelfmoord.

Touché.

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 oktober 2025 - 17:59

Dag jascha,

Ik twijfel of jouw bijdrage gaat over de lichtheid van het bestaan.
Mooi thema, maar best zwaar.
Wel een goed verwoorde filosofische bijdrage.

(Angus zou de opdracht trouwens niet aannemen ;-). Hij zou er rekening mee houden dat HP een dagboek bijhoudt (want zo'n type lijkt het me wel) waarvan de inhoud naar hem zou kunnen leiden.)

16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 oktober 2025 - 19:16

Dag Angus, 

Het thema in de uitleg is de ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Mijn nadruk ligt dus daar :)

Scherpe observatie wat betreft Angus. Zo zie je maar dat het een professional is. 

13 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 november 2025 - 14:36

Excuses. Je hebt gelijk. Ik zat nog iets te veel in het hoofd van mijn alter ego, die het allemaal niet zo ondraaglijk vindt.

9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 november 2025 - 18:47

Hallo Jascha 

Mooie innerlijke reflectie op het begrip 'tijd'.

Ik moest denken aan Kierkegaard. Volgens hem verblijven de meeste mensen in het verleden (herinneringen etc) of de toekomst (plannen etc). Slechts weinigen verblijven in het nu.

Het is niet helemaal hetzelfde alsde kijk op de tijd van de HP.

Zij zouden samen ook een mooie dialoog kunnen voeren. 

16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 november 2025 - 19:31

@Job, dank voor de complimenten.

@Ancenita, Kierkegaard moest ik even opzoeken. Binnen filosofie is dialoog altijd interessant. En als we het toch over tijd hebben, kunnen we best terugreizen of Kierkegaard laten reizen naar de onze om de dialoog aan te gaan :)