#582 Een avondje uit
De zwoele avondlucht heeft de straten van High City in Languard gevuld met uitgaande inwoners. Paartjes slenteren langs de Dragonheart Tavern. Het trefpunt van de welgestelden om te genieten van een exotische maaltijd en om de laatste roddels met elkaar te delen. Een nar huppelt binnen om de gasten tegen een geringe vergoeding te vermaken. Mensen schateren om zijn grollen en grappen. Hij buigt en neemt achteloos plaats tegenover mij.
‘Goedenavond heer.’
‘Fijn je te zien, Eastyn.’
‘Met wat gerstenat is ons weerzien compleet.’
Ik wenk naar een serveerster en bestel een beker bier voor hem.
‘Ben je nog wat wijzer geworden?’ vraag ik.
‘In de straten flaneren veel koppels stadswachten.’
‘Laten de onverlaten zich daardoor afschrikken?’
‘De meesten spelen dan liever verstoppertje.’
‘Het gaat mij niet om de schoffies van de straat.’
‘Hun leider heeft een goede vrijplaats.’
Vanuit mijn ooghoeken zie ik een jongen binnenkomen. Met zijn eenvoudige kleding past hij niet in dit decor. Vingervlug pakt hij de beurs van een oudere edelman, die alleen oog heeft voor zijn jonge tafelgenote. Nonchalant loopt hij tussen de tafeltjes door. Mijn been schuift uit en de knaap ziet plots de vloer van dichtbij. Hij wordt stevig vastgepakt door twee potige mannen.
‘Breng hem naar de gevangenis voor een gratis overnachting en een prettig gesprek.’
‘Heer ik smeek u! Niet naar het gevang!’
Ik knik. De bewakers van de herberg nemen hem mee.
‘Ik ga weer flierefluiten,’ zegt Eastyn
‘Je weet waar je me kunt vinden.’
‘Zeker heer Crowfort.’
Al dansend en zingend verdwijnt hij van het toneel. De herbergier bedankt me persoonlijk. Een bediende voorziet mij van een basilisk-schnitzel en een glas speciale wijn.
Het geurende voedsel stimuleert mijn eetlust. Het dieprode druivennat van het huis streelt mijn gehemelte.
‘Het leven van een paladijn heeft ook zijn aangename kanten.’

Ik heb het volgens mij al…
Ik heb het volgens mij al vaker gezegd, en zeg het weer: je kunt echt goede sfeer wegzetten. De stijl dat mij soms een beetje denken aan David Eddings. Hij schreef met een soort luchtige ironische humor wat ik ook in deze bijdrage lees.
Met het woord 'stelletjes' raakte ik even in de verwarring. Ik vind dat een modern woord en daardoor voelde het even als een soort LARP verslag (maar het is maar mijn persoonlijke mening). Buiten dit ene woord vind ik het consistent geschreven.
Ik zou misschien nog iets meer de ondraaglijke lichtheid van het bestaan terug zien.
Graag gelezen!
D'n Wout bedankt voor je…
D'n Wout bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik heb het woord stelletjes vervangen door paartjes. Verder laat ik het oordeel over de ondraaglijke lichtheid over aan de schrijfcoach.
een mooi (maar bekend)…
een mooi (maar bekend) tafereel, goed geschreven en het is natuurlijk 'licht' omdat het zo bekend is...
GG!
(ik huiver bij dingen zoals "geringe vergoeding", maar dat is hoogst persoonlijk)
Tony bedankt voor je…
Tony bedankt voor je compliment. Ik volg in principe mijn gevoel bij het schrijven en kijk achteraf of ik kan schrappen of dubbele woorden kan aanpassen. Woordkeus blijft altijd persoonlijk. Klinkt een kleine vergoeding voor jou gevoel beter?
Graag gelezen Job. En hoera!…
Graag gelezen Job.
En hoera! Crowfort is er weer :-)
Het geringe stoort mij niet. Als ik één zeurtje heb, is het druivennat mede omdat je eerder al gerstenat gebruikt. Maar van de andere kant vind ik dat wel in de sfeer passen. De sfeer is goed beschreven. Naar mijn smaak wel veel tell, maar dat past volgens mij bij het genre.
Mooie bijdrage!
Bedankt voor je compliment…
Bedankt voor je compliment. De uitdaging blijft staan. Ik ben Leonard Crowfort als HP verder aan het uitwerken. In de fantasywereld past het archetype van paladijn goed bij hem. Ik ben op zoek naar de balans tussen telling and show.
Knap Job, je zit als lezer…
Knap Job, je zit als lezer waarachtig met Crowfort en Eastyn aan tafel in de taverne.
Gi bedankt voor je…
Gi bedankt voor je geweldige compliment.
Ha Job! Ik zag de nar al…
Ha Job!
Ik zag de nar al huppelend haarscherp in beeld, sterke dialogen en mooi dat: ‘plots ziet hij de vloer van dichtbij.’ Zoals de anderen al opmerkten: je hebt de sfeer goed neergezet!
Mooi sfeervol stukje, je…
Mooi sfeervol stukje, je ziet het zo voor je. Dit zou niet misstaan ergens in hoofdstuk 1 van een fantasyroman. Ik vind het wel passen bij de opdracht, het zou in een langer verhaal in elk geval een lichter moment zijn. Maar ik vind het ook niet zo belangrijk of het voldoet aan de opdracht als het dit soort proza oplevert.
Een 'basilisk-schnitzel' prikkelt de verbeelding wel: dat moet een duur stukje vlees zijn :-)
Job, ik sluit me aan bij de…
Job, ik sluit me aan bij de al gegeven feedback. Je weet de juiste woorden te kiezen om tijd en plaats voelbaar te maken. Knap gedaan weer.
Emmy bedankt voor je…
Emmy bedankt voor je compliment.
Stefan bedankt. Ik beperk me voorlopig tot korte fantasy verhalen. Een basilisk-schnitzel wordt gebakken in olie en is meestal pittig gekruid.
Ancenita bedankt voor je feedback.
Mooi verhaal weer, Job. Met…
Mooi verhaal weer, Job. Met plezier gelezen!
Jascha, Bedankt voor…
Jascha, Bedankt voor positieve reactie.