#582 Ik doe het zelf (bewerkt)
Het eerste wat Egbert deed, was een speech afsteken over hoe dankbaar hij was voor deze kans en hoe hij zijn stinkende best zou doen. Een van de jongens van het licht begon te klappen, daarna klapte het hele theatergezelschap kort.
Ik schudde hem de hand en lachte. ‘Egbert, we zijn blij met je. Natuurlijk had ik de rol kunnen spelen, maar nu hebben we jou. Tijdens de eerste uitvoering horen we ook applaus, alleen honderd keer luider. En dan komt het uit de zaal!’
‘Heb je een toneelboekje? Anders mag je de mijne wel.’
Egbert pakte mijn kopie aan. Hij bladerde erdoorheen. ‘Wat een hoop aantekeningen.’
‘Voorbereiding is het halve werk. Dat toont respect voor de toneeltekst.’
‘Ik speel meer op gevoel, meer voor de mensen.’
Ik fronste.
‘Oké mensen. Pagina 14!’
Ik liet de spelers aan elkaar wennen en greep toen in.
‘Egbert! Heb je mijn aantekeningen gelezen?’
Hij keek me aan. ‘Nee, te veel ballast. Bovendien heb ik een nieuw boekje gepakt.’
‘Ik wil dat je de rol op die manier speelt.’
‘Ah,’ zei hij en keek in het boekje. ‘Ik geef liever mijn eigen invulling.’
‘Gebruik mijn boekje, mét aantekeningen. En de teksten graag ook letterlijk!’
‘Als het ruwweg op hetzelfde neerkomt, toch?’
Ik zuchtte. ‘Kan je mijn regieaanwijzingen meenemen in je spel en je tekst letterlijk leren?’
‘Laat mij mijn ding doen, oké? Vertrouw me.’ zei Egbert. Hij vouwde zijn tekst dicht. Het witte, onbeschreven blad straalde in het toneellicht.
Het was stil in de repetitieruimte. ‘Eruit!’ schreeuwde ik en wees naar de deur. ‘Ik speel die rol. Dit is geen moderne onzin, dit is Shakespeare, ja?’
Vijf verschrikte gezichten. Egbert twijfelde.
De repetitie ging daarna vlekkeloos. Ik bleef achter om nog wat aantekeningen te maken. De artistiek leider kwam binnen. ‘Kan ik even met je praten?’

Mooi beschreven…
Mooi beschreven spanningsveld tussen een speler en een regisseur met aan het eind een interessant open eind. Graag gelezen.
Ha Stefan, Leest heerlijk…
Ha Stefan,
Leest heerlijk weg met goede dialogen. Goede opening ook.
In het middendeel zit misschien wat veel 'ik'.
Het witte, onbeschreven blad straalde in het toneellicht.
Genoot ik van!
Graag gelezen!
Goed gebruik van de spanning…
Goed gebruik van de spanning tussen hp's. Hoewel het maar een toneeltje is, voelt het toch niet als licht voor de personages.
GG!
Graag gelezen Stefan.De…
Graag gelezen Stefan.
De artistiek leider kwam binnen. ‘Kan ik even met je praten?’
Ja, dat soort uitbarstingen worden nu toch al snel gekwalificeerd als grensoverschrijdend gedrag ;-)
Ik schreeuwde. ‘Eruit,’ riep ik [...] Dat lijkt me wat dubbelop.
De spanning inderdaad goed neergezet in de dialoog. Ik zou Egbert er ook met veel plezier uitmikken.
Ha Stefan, Een mooi inkijkje…
Ha Stefan,
Een mooi inkijkje in de theaterwereld. Wat een verwaande kwast die Egbert, je hebt hem goed neergezet. Ook maak je meteen duidelijk hoe de rolverdeling is (dat de ik een regisseur is) door een simpele handeling als het verwijzen naar een pagina. Ik zou zelf kiezen om het woord aantekeningen te vervangen om te veel herhaling van hetzelfde woord te voorkomen bij: Ik zuchtte. ‘Kan je mijn aantekeningen meenemen in je spel en je tekst letterlijk leren?
Ik zou daar iets schrijven als: Ik zuchtte. ‘Kan je mijn regieaanwijzingen meenemen in je spel en je tekst letterlijk leren?’
Bedankt voor de positieve…
Bedankt voor de positieve reacties iedereen. Altijd leuk om vervelende/verwaande mensen neer te zetten ;-)
@Wout: Ik heb het wat herschreven om de herhaling van het woord 'ik' te vermijden. Bij herlezing stoorde het mij ook. De zin die je noemt was ook mijn favoriet, mooi dat je dat ook vindt.
@emmy: regieaanwijzingen vind ik een goede verbetering, bedankt!
Hi Stefanzomers, …
Hi Stefanzomers,
Interessant dialoog op een minstens zo interessante plek. Ik kan het goed voor me zien.
'De repetitie ging daarna vlekkeloos.' --> de laatste alinea leest als een soort voice-over waardoor ik uit het verhaal stap. Dat vind ik jammer. Het open einde vraagt wel om een vervolg.
Graag gelezen.