#582 Angus en de levenscoach
'Nee echt,' zei ze. 'Ik zie dat je heel empathisch bent.'
'Dat zou kunnen,' antwoordde ik. 'Op mijn manier.'
Een half uur geleden had ze plaatsgenomen tegenover me. Aan de tafel waar ik op zaterdagochtend de kranten doorneem.
Ze kwam hier nu een aantal weken. Bestelde altijd kruidenthee, aan het tafeltje dat zicht biedt op de markt. Vanaf die plaats observeerde ze de mensen buiten met de aandacht van een zoöloog die het gedrag van een groep primaten bestudeert. Haar bewegingen, haar blik en haar serene glimlach leken vervuld van een rust die uitstraalde dat ze volledig in balans was. Ze speelde een rol. Ze zocht herkenning. Nu bij mij.
'Op jouw manier. Dat duidt op zelfreflectie, op innerlijke kracht.'
Ik spiegelde haar glimlach. 'Dat is een aanname.'
'Ik ben levenscoach. Al vijftien jaar. Ik weet wat ik zie.'
'Ah,' zei ik. Ervan overtuigd dat zij er begrip in hoorde. 'Coachen heeft een doel. Toch?'
'Zingeving.' Ze straalde, maar ik voelde geen warmte.
'Zingeving? Hoe zouden mensen in Congo of Soedan daarover denken?'
Ze wreef over haar knieën. Haar blik verstarde een moment. 'Het gaat niet om het denken, maar om het voelen.'
Ik vouwde de krant dicht. 'Wat voelen ze? Wat drijft ze?'
'Zingeving.'
'Die luxe hebben ze niet. Gewoon kunnen leven, lijkt me daar het hoogst haalbare. Hier ook trouwens, voor veel mensen.'
'Wat doe jij eigenlijk?'
Ik gunde mezelf een moment. 'Een soort van stervensbegeleiding.'
'Een soort van?'
'Ja.'
'Dat is te bescheiden. Dat is toch zingeving?'
Haar blik en haar toon waren verzekerd van het schaakmat.
'Nee,' zei ik. 'Dat is waar ik goed in ben, goed voor wordt betaald en waardoor ik comfortabel leef. Het is de rol die ik accepteer.'
Ik glimlachte, stond op, en liep naar de bar om af te rekenen.
Alleen te volgen, denk ik, en ik hoop dat het dan te volgen is :-), voor vaste deelnemers die weten dat mijn alter ego in zijn levensonderhoud voorziet door o.a. het uitvoeren van huurmoorden.

Erg leuk om te lezen. De…
Erg leuk om te lezen. De laatste woorden van Angus hier zijn erg sterk.
Een stukje feedback: "Vanaf die plaats leek ze de mensen te observeren..." Klinkt onzeker, terwijl Angus juist de levenscoach begrijpt en doorheeft. Ik zou zeggen "Vanaf die plaats observeerde ze de mensen..."
Angus, mooie invulling van…
Angus, mooie invulling van de opdracht. Ik onderschrijf de opmerking van Stefan over de door hem genoemde zin. Weer met plezier gelezen.
Met veel plezier weer…
Met veel plezier weer gelezen!
Ik lees met veel interesse hoe jij dialogen schrijft (want dat vind ik lastig). Het leest heel natuurlijk.
"met de aandacht van een zoöloog die het gedrag van een groep primaten bestudeert."
Vond ik de mooiste vondst.
Ik vind het een uitstekende invulling van de opdracht.
Ik denk ook best leesbaar…
Ik denk ook best leesbaar zonder dat je Angus kent, ik ken hem natuurlijk, dus ja...
Je blijft wel lekker beleefd tegen zo'n lichte levenscoach :)
GG!
Dag Stefan, Dank voor je…
Dag Stefan,
Dank voor je reactie.
Een stukje feedback: "Vanaf die plaats leek ze de mensen te observeren..." Klinkt onzeker, terwijl Angus juist de levenscoach begrijpt en doorheeft. Ik zou zeggen "Vanaf die plaats observeerde ze de mensen..."
Ben ik met je eens. Ook vanwege het vervolg van de zin.
Dank voor je feedback. Ik ga het aanpassen.
Dag Job, Dank voor je…
Dag Job,
Dank voor je reactie.
Ik heb het aangepast.
Dank voor je reactie Wout.
Dank voor je reactie Wout.
Dag Tony, Dank voor je…
Dag Tony,
Dank voor je reactie. Ik ben toch bang dat als je niet weet dat Angus op zijn zachts gezegd nogal extreem scheve schaatsen rijdt, de kern niet echt duidelijk is.
En ja, hij is in wezen wel beleefd. Ook om niet op te vallen uiteraard ;-)
Ik denk @Angus, dat hoewel…
Ik denk @Angus, dat hoewel je je karakter spreidt over meerdere verhalen (wat leuk is) wel de uitdaging mag aangaan om het telkens opnieuw te proberen brengen in 1 kortverhaal. Dat karakter bedoel ik. Wat mij betreft ben je daar in geslaagd, maar als je zelf ietwat twijfelt, mss nog wat meer sleutelen. Soms kan 1 zin of woord genoeg zijn.
Ha Angus, Sterke opening…
Ha Angus,
Sterke opening. Aan de tafel waar ik op zaterdagochtend de kranten doorneem.
Ze kwam hier nu een aantal weken, ook op zaterdagochtend. <—— Hier zou je iets aan de zin kunnen sleutelen zodat je niet twee keer het woord zaterdagochtend zo vlak na elkaar gebruikt en het tegelijkertijd nog meer naar het perspectief van Angus kunnen trekken. Iets met een glimlach/knik van herkenning, Een observatie over hoe gezichten na een paar keer vertrouwd worden zoiets. Het zelfde ritme aangenomen, met iets als: Ook zij nam daar op het zelfde tijdstip de weekendbijlage door. En dan die observaties over de kruidenthee etc.
Je hebt goed de coachtaal weten te vangen. Prachtzin: Ze straalde, maar ik voelde geen warmte.
Sterk einde ook.
Dag Emmy, Dank voor je…
Dag Emmy,
Dank voor je reactie.
En goed dat je wijst op die tweede 'zaterdagochtend'. Dat ga ik schrappen, maar om een andere reden.
Het voegt namelijk niets toe. Sterker nog. HP kan niet weten of ze ook doordeweeks komt of alleen op zaterdagochtend.
De blik van herkenning en de glimlach zitten er helaas niet in :-) Hij had geen enkele behoefte om met haar vertrouwd te raken. Zijn (beperkte) empathisch vermogen behelst vooral dat hij mensen kan inschatten.
Door het schrappen heb ik weer wat woorden over die ik kon toevoegen.
Top!
Hallo Angus Ik vond…
Hallo Angus
Ik vond stervensbegeleiding een prachtige duiding van het beroep van Angus.
Ik ben het niet helemaal eens met Tony. Wel dat het een goed geschreven verhaal is: de dialoog, de karakters de omgeving. Maar zonder de wetenschap over Angus' ambacht is het een wat vlakke dialoog en de zelfgenoegzaamheid van de coach zou ook minder misplaatst zijn.
Ik heb weer genoten van je verhaal.
Dag Ancenita, Dank je voor…
Dag Ancenita,
Dank je voor je reactie. Deze opdracht bood een mooie kans om iets van het ambivalente cynisme van HP te tonen. 'Een soort van stervensbegeleiding' is inderdaad de kern.
Maar zonder de wetenschap over Angus' ambacht is het een wat vlakke dialoog en de zelfgenoegzaamheid van de coach zou ook minder misplaatst zijn.
En ja, dat denk ik ook. Vandaar het onderschrift, op zichzelf staand mist het verhaal de betekenis van die kern; de 'lichtheid' van zijn bestaan.
Fijn om te lezen dat je hebt genoten.
He Angus, Mooie eenvoudige…
He Angus,
Mooie eenvoudige situatieschets bij de introductie. Toen de vrouw zei dat ze levenscoach was, moest ik direct glimlachen. Dat is toch een soort antagonist van jouw alter ego. Mooi gevonden.
🤔Het "kleine detail" over de…
🤔Het "kleine detail" over de achtergrond van de HP plaats alles toch in een wat ander licht ...
Dag jascha, Bedankt voor je…
Dag jascha,
Bedankt voor je reactie.
Zij is inderdaad een antagonist vanuit het perspectief van mijn alter ego.
Ze is ook niet authentiek. Mijn HP - wat je verder ook van hem vindt - is dat wel.
In de tegenstelling tussen die twee heb ik het thema van de opdracht proberen te vangen.
Dag Lupus, Dank voor je…
Dag Lupus,
Dank voor je reactie.
Het "kleine detail" over de achtergrond van de HP plaats alles toch in een wat ander licht ...
Zeker. Vandaar het onderschrift.