#579 De grote schittering
'Waarom Thailand? Heb je nooit A Many-Splendoured Thing van Han Suyin gelezen? Dat speelt op verschillende plekken in Azië, maar niet in Thailand. Er komt wel een knappe man in voor met helblauwe ogen, net als de mijne.’
De oogverblindend knappe kerel die net mijn schrijfkamertje is binnengestapt kijkt me doordringend aan.
‘Waar komt u zo vandaan en hoe weet u dat ik iets over Thailand wil schrijven?’
‘Ach, dat is niet zo belangrijk. What or who matters ben ik. Je wilt iemand voor je roman en als je romantiek zoekt, ben je bij mij aan het juiste adres.’
Deze kerel heeft alles om als personage te worden opgevoerd: getaande huid, niet overdreven gespierd, alhoewel ik onder zijn kraakwitte overhemd een perfecte Six pack vermoed. Zijn zwarte haardos vertoont een donkerblauwe schijn die men ziet bij Arabische prinsen of knapperds in Bollywood films. Helaas moet de man die ik voor mijn Thais verhaal zoek, vooral intelligent zijn. Bij dit exemplaar heb ik daar zo mijn twijfels over.
‘Bezit u enige diploma’s?’
‘Aha, ik voel interesse opborrelen. Je mag mij tutoyeren, hoor. Neen, mijn fysiek is belangrijker dan mijn geleerdheid. Zonde nietwaar, dat er voor ervaring geen diploma’s worden uitgereikt?’
‘Neen, maar, jij denkt dus echt dat ik voor mijn boek een omhooggevallen dwaas nodig heb, een dandy wiens enige bruikbare kennis is waar hij zijn Santoni schoenen kan kopen?’
Ik kijk naar zijn voeten en vervolg: ‘Deze zijn best exclusief, maar helaas, heerschap, ik ga schrijven over een ruig type dat op zijn blote voeten in Malaka door het regenwoud ploetert.’
‘Precies daarom moet je niet over Thailand schrijven. Ik heb het niet gelezen, maar weet dat het boek van die Chinese verfilmd werd. Het was een kaskraker, net als het lied Love is a many –splendored thing. Stel je voor, de rechten kunnen een aardig centje opleveren en ik kom voor de verfilming ook in aanmerking, toch?’
‘Toevallig weet ik alles over collega Han. Ze verkocht haar rechten enkel omdat ze geld behoefde om de operatie van haar zieke dochter te bekostigen. Hoepel op, man!’
Hallo schmetterling Ik zie…
Hallo schmetterling
Ik zie de knappe man voor me. Die heb je goed beschreven. De HP trekt wel snel de conclusie dat er gebrek aan intelligentie is, maar goed dit wordt dan ook wel weer bevestigd.
Uiteindelijk gaat het de held alleen erom er een slaatje uit te slaan.
Ik mis een beetje spanning in het verhaal.
Wel graag gelezen.
Dank je Ancenita, ik heb…
Dank je Ancenita, ik heb mogelijk te veel energie gestoken in de verwerking van het 'weetje' over Han Suyin.
Hoi Schmetterling, Hoewel de…
Hoi Schmetterling,
Hoewel de schrijver het uiteindelijk bij het goede eind heeft als het gaat om de intelligentie van de sollicitant, komen de conclusies daarover vrij snel. Dat is jammer, zeker omdat de schrijfstijl zelf hint naar de mogelijkheden die je daarbij laat liggen.
Een show don´t tell tell over een slome blik had een zetje kunnen geven, maar je lijkt zelf ook te missen dat er nog mooiere mogelijkheden zijn.
Je mag mij tutoyeren, hoor. Neen, mijn fysiek is belangrijker dan mijn geleerdheid.
Of je personage deze zin nu uit het hoofd geleerd heeft om indruk mee te maken of niet, dit taalgebruik op zichzelf is niet onintelligent. Daar had je de schrijver mee voor het blok kunnen zetten of de sollicitant nog mysterieuzer kunnen maken. Is hij inderdaad intelligent, of gewoon een snoever?
Ik ben niet bekend met het werk van Han Suyin, dus misschien mis ik daar nog wat verwijzingen. Maar als het gaat om de sollicitatie in de grote lijnen, blijft die nog net iets te veel aan de oppervlakte.
Je verhaal is niet verkeerd, maar je had er misschien meer uit kunnen halen.
Groet,
Nadine
Dankjewel Nadine voor de…
Dankjewel Nadine voor de feedback...'misschien?' dus.