#579 In opdracht van…
De landkaart van het fantasy hertogdom ligt op mijn bureau. Mijn aandacht gaat naar de hoofdstad met het kasteel van de edelman. Hertog Elion Fawarin maakt zich zorgen over de veranderende machtsverhoudingen en de geruchten over bedreigingen van buiten de grenzen. Het gonst van de verhaalideeën in mijn hoofd. Als vluchtige geesten verschijnen er protagonisten die net zo snel weer verdwijnen. Het uitgangspunt is helder. De verhalen spelen zich af in een fictieve wereld met een historische achtergrond als referentiekader.
Ik ben direct uit mijn gedachtewereld als de deur opengaat. Een man gekleed in een zwart jasje en een wijdvallende broek met om zijn hals een witte kraag stapt binnen. Een klein punt baardje, snor en halflang golvend haar omlijsten zijn verweerde gezicht. Verbaasd kijk ik hem aan.
‘Heer, u zoekt een held voor uw verhalen?’
‘Hoe weet u dat?’
‘Ik heb u al een tijdje gadegeslagen toen de ene na de andere hoofdrolspeler de revue passeerde.’
‘Het geschikte personage moet aan een aantal voorwaarden voldoen.’
De historische figuur maakt een beleefde buiging en neemt zonder te vragen plaats op de stoel tegenover mij. Hij is charmant en kijkt mij vriendelijk aan.
‘Mijn naam is Leonard Crowfort, agent van de hertog. De informatie die ik verzamel geef ik aan hem door.’
Hij haalt een document uit zijn jas en overhandigt deze aan mij. Als ik het perkament uitrol lees ik de aanbevelingsbrief van zijn beschermheer.
‘Hiermee gaan deuren die anders gesloten blijven voor mij open,’ zegt Leonard.
‘U krijgt de inlichtingen die u nodig heeft altijd even makkelijk?’
‘Voor kennis is geen prijs te hoog.’
‘U schuwt het gebruik van misdadige middelen niet?’
‘Mijn contacten strekken zich uit tot alle lagen van de bevolking. In de hoofdstad maak ik indien nodig gebruik van de criminele organisatie van de Schaduwmaskers.’
‘Voor welke opdrachten kan de hertog u beter niet vragen?’
‘De ellelange vergaderingen met de geestelijkheid zijn niet mijn ding.’
Ik zie de vele mogelijkheden om met zijn uitgebreide netwerk, kennis en innemendheid tot interessante spionageverhalen te komen. Hij is een intrigerende persoon.
‘Leonard Crowfort, u bent mijn ideale hoofdpersoon.’
Hoi Job, Ging het verzinnen…
Hoi Job,
Ging het verzinnen van een personage maar zo makkelijk als hier, dat zou fijn zijn. Het contrast met je inleiding werkt goed om te laten zien wat een opluchting het is voor de hoofdpersoon dat de zoektocht voorbij is. Dat maakt het vlotte sollicitatiegesprek fijn om over te lezen.
De perkamenten aanbevelingsbrief is een leuk detail! Het past natuurlijk bij de wereld waar je personage in woont, maar omdat de grens tussen fictie en werkelijkheid hier sowieso vervaagt had hij evengoed ook papier kunnen gebruiken, of een cv kunnen opdreunen, inclusief opleidingen. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de perkamenten rol.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Nadine bedankt voor je…
Nadine bedankt voor je positieve feedback. Nu kijken of ik een personagebiografie voor Leonard Crowfort kan schrijven.
Hallo Job, Ik heb normaal…
Hallo Job,
Ik heb normaal niet veel met fantasieverhalen maar jij weet me toch altijd weer te boeien.
Met dit verhaal neem je me mee in het ontstaan van je karakters. Leuk om te lezen.
De zin: 'Het uitgangspunt is helder. De verhalen spelen zich af in een fictieve wereld met een historische achtergrond als referentiekader' zou voor mij weggelaten mogen worden. Het haalt even de levendigheid uit je verhaal. En de lezer weet dit toch wel.
Wat ontzettend leuk…
Wat ontzettend leuk geschreven! De details die je omschrijft zorgen ervoor dat ik het scenario zo voor me kan zien, en er is een fijne afwisseling tussen het dialoog en de rest van het verhaal. Verder vond ik het tempo waarin het leest erg fijn.
Een mooi, beeldend verhaal…
Een mooi, beeldend verhaal weer Job. ‘De ellelange vergaderingen met de geestelijkheid zijn niet mijn ding.’ Knap gevonden :)
Een paar details:
over bedreigingen van buiten de grenzen. --> -be / dreigingen?
Een klein punt baardje -> aan elkaar
Ik ben direct uit mijn gedachtewereld als de deur opengaat. --> Ik schrik op uit mijn gedachtewereld (puur persoonlijk)
Prettig gelezen!
Ancenita bedankt voor je…
Ancenita bedankt voor je feedback en compliment. De door jou genoemde zin laat ik staan. Niet elke lezer kent mij daarvoor voldoende.
Perzikhoofd bedankt voor je compliment.
Jascha bedankt voor je feedback. Ik heb bedreigingen vervangen door dreigingen. Puntbaardje staat nu aan elkaar en aan de laatste zin heb ik ook gedacht toen ik mijn verhaal schreef. Vond hem net te cliché.
Dag Job, Met plezier…
Dag Job,
Met plezier gelezen.
Met name de vragen die de schrijver aan het einde stelt en de antwoorden die de 'sollicitant' geeft.
Vooral:
‘Voor welke opdrachten kan de hertog u beter niet vragen?’
‘De ellelange vergaderingen met de geestelijkheid zijn niet mijn ding.’
Heel mooi.
Leonard Crowfort lijkt een soort van James Bond voor fantasy.
Jammer dat hij zich niet introduceert met 'Mijn naam is Crowfort, Leonard Crowfort.' ;-)
(Van mijn alter ego moest ik trouwens meedelen dat hij Leonard Crowfort graag ziet terugkomen in komende opdrachten. Hij voelt, denk ik, een soort verwantschap met Leonard ;-)).
Hallo Job, vlot…
Hallo Job, vlot geschreven, die Leonard Crowfort lijkt mij inderdaad een intrigerend personage, daar wil ik wel meer van lezen. Zeurtje: ellenlang
Zo te lezen heb je al vaker…
Zo te lezen heb je al vaker over deze "wereld" geschreven. Moet echt eens oudere inzendingen van je nalezen. Ik heb soms het gevoel dat ik net wat details mis. Maar verder goed geschreven, leest lekker.