#579 Raina heeft blauwe ogen
‘Hi.’
De stem achter me klinkt prettig, warm maar ook een beetje hees en uit een mond die waarschijnlijk meestal in de lach-stand staat.
Ik kijk voor me, door het raam met regendruppels, naar de grijze lucht. Onder me proberen mensen zoveel mogelijk de regen te ontwijken. In de weerspiegeling zie ik iemand in de deuropening van mijn werkkamer staan.
‘Ik ben Raina.’
Ik verstar even en draai me dan langzaam om. Voor me staat een jonge vrouw van een jaar of twintig. Ze draagt een eenvoudige, vaalblauwe tuniek, die tot halverwege haar dijen komt, met een leren broek eronder. Ze heeft een blanke huid met sproeten en een bos korte, kastanjekleurige krullen. En dat idee van die lachende mond klopt wel.
‘Dat kan niet,’ breng ik uit. ‘Raina heeft lang, blond haar.’
‘Ja, nu nog wel,’ zegt ze. ‘Maar laat mij Raina zijn en je verhaal zal beter kloppen.’
‘Maar…’
‘Ik spreek vloeiend Koers. En Diets.’
‘Luister….’
‘Ik kan ook paardrijden. En als je wilt dat ik niet kan lezen en schrijven, dan kan ik dat ook. Niet…’ Ze lacht weer. ‘Mag ik verder komen?’ Ze wijst op de stoel tegenover mijn schrijftafel. Zonder het antwoord af te wachten, komt ze de kamer in en neemt plaats.
‘En ze heeft blauwe ogen,’ zeg ik. ‘Iemand uit Estland heeft geen bruine ogen.’
‘Ach ja,’ doet ze achteloos en wappert met een hand. ‘Ik zei toch: met mij wordt het een beter verhaal. Het hoeft zich toch niet per se in Estland af te spelen?’
Ik trek een gezicht en zucht even maar ga toch ook zitten. ‘Vertel.’
‘OK,’ begint ze. ‘Ten eerste: geen Estland maar Engeland. Ik spreek ook liever Keltisch. En dat gedoe met die monnik in het begin moet je schrappen. Dat voegt niks toe. En dan: waarom moet je hoofdpersoon weer een getroebleerd meisje zijn? Neem liever iemand als ik!’
Ik glimlach, pak een denkbeeldige gum en begin haar van onderen af aan uit te vlakken.
‘Hé!’ protesteert ze nog. Maar nee: blond en blauwe ogen. Daar blijf ik bij.
Hi Rik Buter, Vlot…
Hi Rik Buter,
Vlot geschreven dialoog. De introductie is uitgebreid en bij het eerste deel lijkt het alsof iets in de verkeerde volgorde staat:
Eerst een citaat en een gedachte erbij en dan kijkt je personage voor zich met details alsof bovenstaande niet gebeurd is. Ik zou logischer vinden:
Hoi Rik Buter, Je verhaal…
Hoi Rik Buter,
Je verhaal heeft een prima basis van een personage dat net iets te veel de lakens uit wil delen. Haar bazige toon helpt daar ook goed bij. Wat betreft woordenaantal zou je wat mij betreft iets minder mogen uitschrijven hoe Raina eruitziet. Het heeft een functie in je verhaal, maar in de uitwerking leest het toch wat te veel als een infodump.
Het slot is erg leuk gevonden, met de denkbeeldige gum, zeker omdat die ook werkt! Ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Hallo Rik Ik ben het eens…
Hallo Rik
Ik ben het eens met Jasha; zou die twee alinea's ook in een andere volgorde zetten. Maar daarna leest het verhaal lekker soepel weg. De gum is een grappige vondst.
Het is een goede metafoor voor de innerlijke zoektocht van de schrijver naar het juiste personage.
Hallo Rik, Graag gelezen…
Hallo Rik,
Graag gelezen. Bijzonder uitgesproken typetje, je sollicitante.
Wat mij betreft hoeft de gum niet denkbeeldig te zijn :-).
Hallo Rik, vlot…
Hallo Rik, vlot geschreven verhaal. Ik haperde bij de zin “Onder me proberen mensen de regen te ontwijken”, het lijkt alsof de schrijver boven op andere mensen zit. Misschien zoiets als “Beneden op straat proberen mensen de regen te ontwijken”?