13 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 579 Evaluatiegesprek

7 oktober 2025 - 19:06

'Ik weet nog dat je toen zei dat je je twijfels had. Dat ik wel iets authentieks had, maar dat je toch bang was dat ik een soort van karikatuur kon gaan worden voor de lezer.'
Hij knikte. 'Dat klopt. Eerlijk gezegd, als ik eraan terugdenk, was ik bang dat je een goedkope kopie zou worden van Sam Spade, Mike Hammer of Tony Soprano.'
'Dat had ook te maken met jouw gebrek aan zelfvertrouwen, volgens mij.' Ik glimlachte op de manier zoals een vader dat doet die blij is voor zijn puberzoon. Omdat die ondanks zijn verlegenheid en onzekerheid het mooiste meisje van de klas mee uit heeft gevraagd. En die blij komt vertellen dat ze 'ja' zei.
Hij liet een stilte vallen. 'Ik vreesde ook dat je zou gaan domineren, dat ik de regie zou verliezen.'
'Begrijpelijk,' zei ik. 'In mijn wereld moet je dominant zijn, anders word je als kwetsbaar gezien. Word je een prooi in plaats van een jager.'
'Hoe vind je het tot nu toe gaan? Ben je het nog steeds eens met de afspraken die we toen hebben gemaakt?'
'Zeker.' Ik lachte met een zweem van ongeloof. 'Twijfel je daaraan?'
'Nee,' zei hij. 'Maar toch zoek ik naar bevestiging. Ik kan ernaast zitten.'
'Je vult ze eerlijk in; die afspraken. Je verplaatst je in mij, denkt na over mijn achtergrond, mijn geschiedenis. Je zet me op papier zoals ik ben. En je vult me verder in met jouw eigen gevoel, geschiedenis en observaties. Ik heb het gevoel dat ik groei.'
Hij hief beide handen, stond op en verliet de kamer.  Even later kwam hij terug met twee flesjes bier.
'Drinken we erop?'
'Ik had wel liever een glas whisky gehad.' Ik knipoogde, nam het flesje aan.
'Te karikaturaal, Angus. Te karikaturaal.' 
'Schrijf je dáárom ook vaak dat ik zachte ogen heb?'
'Nee,' zei hij. 'Dat viel me op. Toen je voor het eerst hier binnenstapte. En ook dat we op elkaar lijken, maar toch anders zijn.' 
'Zoveel verschillen we toch niet? Proost.'
'Proost, Angus.'

Ik heb de opdracht een beetje gekneed. Mijn alter ego kwam jaren geleden al op sollicitatiegesprek. In het bovenstaande evalueren we. Vanuit zijn perspectief.

16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 oktober 2025 - 22:54

Hi Angus,

Beeldend dialoog heb je beschreven. Origineel standpunt vanuit een terugblikperspectief. De verbazing lees ik niet zo direct terug. Verder prettig gelezen. 

5 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 oktober 2025 - 9:02

Hoi Angus, 

Dank je wel voor dit persoonlijke verhaal. Het is heel eerlijk geschreven. Daarbij is het een schoolvoorbeeld van hoe een schrijver (alter-ego of niet) een personage moet vormgeven en rekening houdt met wat een lezer al dan niet interessant vindt. 

Ik glimlachte op de manier zoals een vader dat doet die blij is voor zijn puberzoon

is een hele mooie zin. Inhoudelijk, maar ook als een soort samenvatting waar dit hele gesprek over gaat. 

Mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

8 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
8 oktober 2025 - 11:48

Aparte insteek Angus. 

Het personage voelt dat ie groeit. Dat vond ik een mooie en herkenbare constatering/inzicht. Soms brokkelen ze ook voor je ogen af, maar bij Angus is dat zeker niet het geval. 

13 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 oktober 2025 - 18:11

Dag Ancenita,

Dank voor je reactie. Als ik hem laat afbrokkelen, vrees ik uiteraard ook voor zijn (gewelddadige) reactie ;-). 

13 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 oktober 2025 - 19:02

Dag Nadine.

Dank voor de reactie, de herkenning, de inspirerende opdracht en het uitlichten van die zin/ dat fragment.

3 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 oktober 2025 - 21:46

Hallo Angus, mooie dialoog. Ik moest wel even zoeken welke Angus welke zin zegt, maar dat maakt het net interessant. Ik had stiekem wel gehoopt dat Angus ook zou solliciteren voor die romance in Thailand. Misschien een opportuniteit voor verdere groei?

13 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 oktober 2025 - 17:05

Dag Emily,

Dank voor je reactie. Ik moest wel even zoeken welke Angus welke zin zegt, [..] Dat begrijp ik. De scheidslijn is ook vrij dun.
En Thailand? Mooi land. Eén keer geweest. Maar mijn alter ego verdomt het om daar naartoe te gaan vanwege de te strenge straffen onder erbarmelijke omstandigheden.