#579 Havermelkelite
Ik schik me in het plaatje dat hier gecreëerd en in stand gehouden wordt. Het hippe tentje in Oud-Zuid waar de entree geblokkeerd wordt door Biro’s. Wat ik hier doe? Epibreren in The Coffee Hub.
Epibreren? Een werkwoord in de jaren ’50 bedacht door Simon Carmiggelt voor het soort mensen als ik: het verrichten van vaag werk dat voornaam oogt, maar niets blijkt voor te stellen. Daar zit ik dus achter mijn laptop te epibreren. Eigenlijk kunnen ze dit beter Coffee Yup noemen: Hier domineren expats en staat deephouse muziek voor mij te hard omdat ik geen twintiger meer ben.
In mijn ooghoek zie ik iemand binnenstappen.
‘Ha schrijver, jij schrijft toch een verhaal over een romance die zich afspeelt in Thailand? Daar heb ik wel oren naar!’
Ik krimp ineen en word rood. De sleutelwoorden romance en Thailand treffen mij als een stomp en ik begrijp dat de man mij aanspreekt. Verder kijkt niemand op. Ieder zit in zijn eigen bubbel van het urban-zijn.
De tengere man van achterin de vijftig met een nogal gedateerde potloodventer-jas steekt ferm zijn hand uit naar mij. Verbouwereerd wil ik opstaan om hem de hand te schudden, maar stoot met mijn bovenbenen tegen de tafel. In een flits grijp ik het koffiekopje. Nu heb ik wel aandacht van de yuppen. Ik schud hem de hand en hij stelt zich voor als Geronimo. Het vreemde wezen grijpt een stoel weg bij een andere tafel en neemt tegenover mij plaats.
‘Ik kom solliciteren naar de hoofdrol.’
‘De hoofdrol?’ Mijn stem klinkt robotisch.
‘Je schrijft toch een boek?’
Ik knik beduusd.
‘Daarin wil ik graag de hoofdrol vertolken.’ Op mijn scherm dansen de letters van het proloog van mijn verhaal over twee verloren gewaande geliefden op Thailand. Ik begrijp niet hoe hij dit weet, maar voel me genoodzaakt het spel mee te spelen. Ik ben slechts een latente schrijver en lijd aan het impostersyndroom.
‘Waarom vindt u dat u die rol verdient?’ vraag ik korzelig.
Een bediende met hipsterknotje onderbreekt me plotseling.
‘Sorry, maar gaat het wel goed? Ik zie u telkens tegen zichzelf praten.'
Dag jascha, Ik weet niet…
Dag jascha,
Ik weet niet wat Biro's zijn. Dus daar bleef ik een beetje haken.
Hetzelfde geldt voor mij voor 'epibreren'. Dat licht je wel toe, maar (enkel mijn mening) zou je dat misschien beter na het gebruiken van dat woord kunnen doen.
Suggestie: Een tengere man van achterin [..] misschien vervangen door De tengere man van achterin [...] . Het is maar één woordje verschil, maar voor mij een wereld van omdat ik dan als lezer meteen snap over wie je het hebt, dat je teruggrijpt.
Wel graag gelezen. Met name vanwege de laatste twee zinnen die goed aansluiten bij de beschrijving van de sfeer. Mooie invulling wat mij betreft.
Dank voor je feedback Angus!…
Dank voor je feedback Angus!
Het is DE tengere man geworden.
De Biro: een kakkerCanta of yuppenmobiel. Amsterdam staat er vol mee tegenwoordig.
Ik heb in de eerste alinea een paar zinnen omgegooid om het Epibreren uit te leggen.
Hoi jascha, Je verhaal start…
Hoi jascha,
Je verhaal start met een uitstekende settingschets. Omdat je hoofdpersonage zich daar zo niet op zijn plek voelt, geeft dat een goede basis voor het gegeven dat een zeer willekeurige sollicitant zich kan aandienen.
Een aantal rake vondsten maken die beleving compleet: een man van in de vijftig in combinatie met 'potloodventerjas'. Dat maakt het geheel bizar, wat het slot des te sterker maakt. Een goede en originele plottwist!
Heel goed gedaan!
Groet,
Nadine
Je verhaal met plezier…
Je verhaal met plezier gelezen. Het eind is goed gevonden.
Hallo Jascha Eigenlijk…
Hallo Jascha
Eigenlijk moet het verhaal nog beginnen als die onverwachte wending aan het eind zich aandient. Daarmee maak je het verhaal op een zeer humorvolle manier af.
De overgang van 'In mijn ooghoek zie ik iemand binnenstappen.' naar ‘Ha schrijver, jij schrijft toch een verhaal over een romance die zich afspeelt" ging voor mij wat abrupt. Ik zie nog iemand binnenstappen in het café en dan staat ie al aan de tafel. Of bedoel je dat er in je ooghoeken opeens iemand verschijnt?
Verder kijkt verder niemand op> één ' verder' teveel.
Met plezier gelezen
Allereerst: wat een grappige…
Allereerst: wat een grappige twist op het einde! Het voegt ook met hoe ontvreemdend je de setting omschrijft. Het gevoel van ongemak trek je op een geloofwaardige manier door in de handelingen van de schrijver.
Het enige dat ik kan benoemen is dat ik zelf een enter zou doen op elk punt in een dialoog waarop je wisselt van persoon. Dus van:
'Je schrijft toch een boek?’ Ik knik beduusd.
zou ik:
‘Je schrijft toch een boek?’
Ik knik beduusd.
maken. Maar ik weet eigenlijk niet of hier "regels" voor bestaan.
@ Nadine van de Sande…
@ Nadine van de Sande Dankjewel!
@ Job Weessies Ook bedankt!
@ Ancenita Dankje! Het is wat abrupt. Ik zie het karakter de deur opengooien en recht op hem aflopen. Dit is ook een kwestie van het verrekte woordenlimiet :)
@perzikhoofd Dankje! Ik heb toch maar een enter geplaatst na het citaat.
Hallo Jascha, Wat een…
Hallo Jascha,
Wat een heerlijk verhaal. Ik bleef ook even steken bij de Biro's, maar men hoeft niet alles te weten. Fijn dat je het hierboven uitlegt.
Lief van de hipsterknot dat hij zich toch een beetje zorgen maakt, ondanks het heersende eenzame individualisme in deze yuppentent, dat je hier zo duidelijk schetst.
Dankje Stella M.! Ik heb in…
Dankje Stella M.!
Ik heb in een eerdere reactie ook maar een foto ter verduidelijking toegevoegd 🤭
Dag Jascha, Dank voor de…
Dag Jascha,
Dank voor de foto ;-).
Door het omgooien van de zinnen leest het (voor mij) duidelijker.
(Ik realiseer me wel opeens dat het noemen van Carmiggelt en het opvoeren van een tengere man in een potloodventersregenjas bij mij de vraag oproept: Staat daar nu (in de beleving van de schrijver) Carmiggelt aan zijn tafeltje?).
Ha, goede plottwist Angus!…
Ha, goede plottwist Angus! Ik zou willen zeggen dat ik zover heb doorgedacht, maar dat is teveel eer ;)