#578 - Let’s make internet great again
Nederland is al best geweldig.
We hebben stroopwafels, regenjassen, een Koningsdag waar iedereen doet alsof oranje een modekleur is en zelfs een debatcultuur of friet nu friet is of toch patat.
En het mooiste? Je mag dat allemaal gewoon vinden.
Vrijheid van meningsuiting. Een luxeartikel, hier gewoon bij de HEMA verkrijgbaar.
Maar ergens ging het mis.
Vinden werd stellen. Stellen werd schreeuwen.
Schreeuwen werd digitaal moddergooien vanuit een zolderkamer.
Anoniem, met de caps lock vastgeplakt.
Social media is opeens strijdtoneel en jij promoveert jezelf tot de admiraal van de waarheid.
Het gekke is: niemand wint.
Met caps lock is er nog nooit een Nobelprijs gewonnen.
Je hebt misschien even gelijk, maar alleen in je eigen echo.
In het echte leven is Heitinga nog steeds coach van Ajax, stikstof nog steeds stikstof en jij bent geen admiraal, maar jij bent gewoon jij.
Dus laten we ophouden met doen alsof het internet een strijd aan de frontlinie is.
Nederland is mooi zat, zonder virtueel geschut.
Minder helmen, meer nuance.
Minder schuim op de mond, meer schuim op het biertje.
Wij hoeven niks groot te maken. Alleen weer een beetje normaal.
En als internet weer een beetje normaal is, dan is Nederland online ook al best geweldig.
Vanuit mijn zolderkamertje…
Vanuit mijn zolderkamertje in den Belgiek bestaat er erger dan Nederland, alleen van ònze friet moeten jullie afblijven. :-)
Fraai beschreven betoog voor…
Fraai beschreven betoog voor een beschaafder gebruik van sociale media. Graag gelezen.
Mooi betoog. En mooi gedaan…
Mooi betoog. En mooi gedaan. Graag gelezen!
Hallo Gi! Als ik zo vrij mag…
Hallo Gi! Als ik zo vrij mag zijn. Ik, als Brabander die meer heeft met Antwerpen dan Amsterdam, meer met de cross dan met voetbal en een arbeidsverleden in België, een kleine poging:
Let’s make internet great again
België is al best plezant.
We hebben wafels, pintjes, Kuifje die nog steeds geen baard heeft, en een eeuwige discussie of de frieten nu in ossenvet of zonnebloemolie moeten gebakken worden.
En het mooiste? Je mag dat allemaal gewoon vinden.
Vrijheid van meningsuiting. Een luxeartikel, hier gewoon verkrijgbaar in het frietkot.
Maar ergens ging het mis.
Vinden werd stellen, stellen werd schreeuwen.
Schreeuwen werd digitaal moddergooien vanuit een zolderkamer.
Anoniem, met de caps lock vastgeplakt.
Social media is een strijdtoneel en jij promoveert jezelf tot de admiraal van de waarheid.
Het gekke is: niemand wint.
Met caps lock is er nog nooit een Nobelprijs gewonnen.
Je hebt misschien even gelijk, maar alleen in je eigen echo.
In het echte leven heeft Evenepoel nog niet zoveel gewonnen als de kannibaal, zijn er nog steeds zes ministers van Volksgezondheid en ben jij geen admiraal, maar jij bent gewoon jij.
Dus laten we ophouden met doen alsof het internet een strijd aan de frontlinie is.
België is al mooi zat, zonder virtueel geschut.
Minder helmen, meer nuance.
Minder schuim op de mond, meer schuim op het pintje.
Wij hoeven niks groot te maken. Alleen weer een beetje normaal.
En als internet weer een beetje normaal is, dan is België online ook al best plezant.
Bravo, Wout, ja wij hebben…
Bravo, Wout, ja wij hebben ook drie Brabanten in België: Klein Brabant en de provincies Vlaams-Brabant en Brabant Wallon. Voor NL-ers zitten Brabanters sowieso in het Zuiden, dus dicht bij den Belgiek. Merci voor de aangepaste versie. Plezant!
Ik kom zeer graag in België…
Ik kom graag in België. Plezant vind ik echt zo'n mooi woord, naast amai (uitgesproken door Jose de Cauwer) en mijn favoriet: goesting. Daarom leek het mij mooi om plezant in de tekst te zetten. Ik ken de nuances niet goed genoeg om het helemaal Vlaams te maken of in een bepaald dialect, hooguit wat er een beetje speelt. T is da. Dus ik hoop dat dit zo wordt geapprecieerd.
dag Wout Wat een fijne…
dag Wout
Wat een fijne tekst die echt leest als een trein, alsof je het op een minuut op papier hebt gezet. Vlotte schrijfstil, mooi aangepakt en dat je er een Belgische versie van maakte is een leuke surplus.
Heel goed gedaan, super!
Johanna