#578 Gehackt of gehakt
Sociale nerd, zo noem ik mijn collega. Buiten de uren dat hij slaapt, zit hij constant op de media die men sociaal pleegt te noemen.
‘Wat heb je erop tegen?’
‘Ik heb er niets op tegen, maar ik ben er ook niet perse voor.’
‘Ik heb wel vierhonderd vrienden op mijn FB account en honderden volgers op Instagram. TikTtok ben ik uitgegroeid, maar Linkedln is een uitstekende manier om je te presenteren op de arbeidsmarkt.’
‘Voor al die dingen bestonden, was ik al een grote Kis fan, Keep it simple. Ja, ik heb een facebookaccount, maar enkel om die van anderen te kunnen raadplegen. Mijn friends kan je er op twee handen tellen.’
‘Heb jij dan geen vrienden?’
‘Wie jij als vrienden beschouwd, zijn voor mij louter kennissen of contacten. Is jouw loodgieter een vriend? Ik denk het niet, vooral als hij je op FB uitscheldt omdat je zijn factuur nog niet hebt betaald en hoeven de driehonderdnegenennegentig anderen dat ook te weten?’
‘Vind je nu zelf niet dat je overdrijft? Is er geen medium waar je warm voor loopt?’
‘Ik zat even op Instagram tot zij een enorme lek hadden en duizenden paswoorden werden gestolen. Ze hebben mijn account nooit kunnen herstellen. Van die hacker had ik graag gehakt gemaakt. Wat ik wel apprecieer is WhatsApp, je kan er gratis telefoneren en berichten sturen, zelfs volledige fotoreportages van je laatste familiefeestje.’
‘De meeste andere platformen zijn toch ook gratis? Zit je dan enkel op facebook om bij anderen te kunnen binnen gluren? Ik herinner mij inderdaad dat je mijn vriendenverzoek hebt afgewezen.’
‘Tot nader order blijf jij een sympathieke collega maar reken ik je niet tot mijn vriendenkring. Wie er wel onder mijn vrienden staan, kan je zelf nachecken, als je er ooit tijd voor kan maken.’
Mooie titel Schmetterling. …
Mooie titel Schmetterling.
Ik heb het met plezier gelezen. De boodschap die ik eruit haal is 'wie is je vriend?'. De oproep om het beschaafder te houden lees ik niet zo direct terug.
'nachecken' lees ik als twee keer controleren.
Je verhaal met plezier…
Je verhaal met plezier gelezen. Of het aan de opdracht voldoet laat ik aan de schrijfcoach over.
@ Jasha, dankjewel…
@ Jasha, dankjewel. Nachecken is inderdaad informeel taalgebruik en een contaminatie van nakijken en checken, maar nerds gebruiken het veel, vandaar.:-) Het beschaafder houden heb ik slechts terloops aangegeven met de anekdote over de loodgieter.
@ Job, bedankt voor de reactie, ik ben ook benieuwd wat de coach ervan zal vinden.
Hi Schmetterling, ik zie dat…
Hi Schmetterling, ik zie dat je tekst wat verloren is geraakt tussen oudere opdrachten, dus hiermee even naar boven halen in de lijst. Goed gevonden overigens om hackers door de vleesmolen te halen.
Dat omhoog duwen helpt niet…
Dat omhoog duwen helpt niet veel want de coach is nog steeds niet langs geweest. Is de lijst chronologisch afwerken dan zo moeilijk?
dag Schmetterling Dank voor…
dag Schmetterling
Dank voor je verhaal, het wijkt wat af van de opdracht, maar daar ben ik meestal wat mild in omdat je een leuk verhaal schrijft dat gaat over sociale media (toffe titel ook waarvan de gedachte terugkomt in de tekst) en de kwestie met wie je bevriend zal zijn en waarom, dus ik lees er een voorzichtige aanpak in waarbij je aangeeft dat je inderdaad best zelf kiest met wie je op de, sociale media contacten legt en met wie niet.
Het verhaal leest vlot, en vind ik goed geslaagd. Je bent een vlotte schrijver dus weinig commentaar op dat vlak.
Facebook om bij andere te gluren? Oepsie.
Johanna