#577 'Birds of a feather flock together.’
‘Het is toch niet omdat ze allebei van het lijvige type zijn dat ze voor elkaar een boontje moeten hebben?’
‘De vraag stellen is ze beantwoorden. Ergens vind ik dat ze samen passen.’
Mijn Engelse uitdrukking kan op weinig begrip rekenen bij mijn collega. Ons geliefkoosd spelletje is mensjes beoordelen. Vanachter de hotelbalie becommentariëren we de gasten en personeelsleden van het hotel. Vandaag gaat het enerzijds over de robuuste boekhouder die samen met twee andere bedienden werkt in een bureau achter de receptie en anderzijds de senior secretary van de hoteldirectie.
Onze job vereist een stevige talenkennis. Voor boekhouding lijkt dat minder van tel want het drietal van de Accounting zijn ééntalig Nederlands of tweetalig als je hun Aalsters dialect ook in overweging neemt.
‘Mevrouw Duchêne is trouwens van een heel ander allure dan die bullebak. Ze mag dan al zwaarlijvig zijn, ze heeft stijl en haar Frans is perfect’, vindt mijn collega.
‘Mmm, Frans, dat praat ik altijd met haar. Voor zover ik weet verstaat ze geen Nederlands. Zou Duchêne haar eigen naam zijn of die van haar echtgenoot?’
‘Geen idee, is zij wel gehuwd? Ze draagt een paar kanjers van ringen, maar een trouwring is er niet bij.’
‘Kijk, daar komt ze, zullen we het haar vragen?’
‘Zoiets doe je niet. Ze komt vast weer naar het boekhoudkantoor. Dat wordt weer lachen als die van Aalst haar Frans moeten verstaan.’
We worden hartelijk begroet als de secretaresse achter de receptie stapt en daarna statig het bureau binnengaat. Ze laat de deur open, waardoor we het gesprek kunnen volgen. Er staan blijkbaar fouten in de btw-aangifte. Als ze weer buiten komt, zegt de stoere neanderthaler:
‘Wie denkt die Franse koe wel wie ze is?”
Mevrouw Duchêne stapt meteen terug het bureau in en repliceert in perfect Nederlands: ‘Wie ik denk dat ik ben, heerschap, dat gaat u zeer binnenkort vernemen.’
Verbaasd zien we hoe ze parmantig buiten stapt en de deur sluit. We staren haar met open monden aan als ze met een ‘Daaaag’ de receptieruimte verlaat.
Later op de dag trek ik mijn stoute schoenen aan en bevraag de gouvernante van de housekeeping. Zij is bevriend met Hélène Duchêne en weet dat ze gescheiden is. Ze verkoos de naam van haar ex-man te behouden, boven haar eigen Nederlandse naam Stropjes.
Gentenaars hebben de bijnaam stroppendragers. Ik vrees dat er binnenkort een Aalstenaar ook een strop om krijgt.
Op verzoek van Ancenita: andere versie voor de voorlaatste alinea.
Ik waag het erop en bevraag de gouvernante van de housekeeping: ‘Hélène is een goede vriendin van je, is zij getrouwd en is Duchêne haar meisjesnaam?’
‘Hélène is Nederlandse. Ze heet Stropjes, maar is gescheiden en verkoos de naam van haar ex te behouden.’
Hoi Gi, ik haal uit jouw…
Hoi Gi, ik haal uit jouw verhaal het Engelse spreekwoord Don't judge the book by its cover.
De anekdote is op zich grappig gevonden, maar op een of andere manier neem je me niet mee in het verhaal.
soliede --> solide
btw aangifte --> btw-aangifte
Neanderthaler ---> mag met kleine letter
Verbaasd, zien we hoe ze parmantig buiten stapt en de deur sluit. --> komma mag weg
Ik vrees dat er binnenkort een Aalstenaar ook een strop om krijgt. --> Vlotter leest naar mijn idee: Ik vrees dat een Aalstenaar binnenkort de strop krijgt.
Ik moest direct alweer…
Ik moest direct alweer Googelen bij de betekenis van boontje. Verder krijg ik wel een mooi beeld van hoe daar achter die balie wat gegrinnikt en geroddeld wordt. Prettig gelezen!
Bedankt Fief voor de…
Bedankt Fief voor de opmerkingen.
Jascha, er zijn nog meer uitdrukkingen met boontjes ;-) Dankjewel voor de reactie.
Hoi Gi, Je verhaal is goed…
Hoi Gi,
Je verhaal is goed bedacht en heeft een goede aanloop. De uitwerking is ook prima: er is een goede afwisseling tussen dialoog en verhalende tekst.
Persoonlijk had ik het verhaal spannender gevonden als niet een toehoorder, maar je hoofdpersonages deze fout hadden gemaakt, maar dat is een creatieve voorkeur. Het verhaal leest in deze vorm ook goed.
Prima gedaan.
Groet,
Nadine
Dankjewel Nadine voor de…
Dankjewel Nadine voor de feedback en het compliment. Ik zie de ik-persoon in de tekst eerder als een toehoorder samen met zijn collega, maar wie is dan de hp, de Aalsterse boekhouder of de Nederlandse directiesecretaresse? Ik kies voor de laatste.
Hallo Gi Grappig verhaal…
Hallo Gi
Grappig verhaal dat ik echt voor me zie.
Het spreekwoord heb ik ook op moeten zoeken. Weer wat geleerd.
Bij de laatste twee alinea's verslapte mijn aandacht. Zou leuker zijn geweest in een dialoogvenster, denk ik.
De Stropjes en de strop zijn overigens wel een leuke toevoeging aan het verhaal.
Met plezier gelezen
Ancenita, dank je voor de…
Ancenita, dank je voor de reactie. Ik denk dat er al genoeg dialoog in de korte tekst zit, maar heb toch een andere versie bedacht voor de voorlaatste alinea.
Hoi Angus. Dialoogvenster =…
Hoi Gi.
Dialoogvenster = dialoogvorm. Maar dat had je wel begrepen, denk ik.
Mocht je het nog willen proberen, ben ik heel benieuwd.
Ancenita, ik vrees dat Angus…
Ancenita, ik vrees dat Angus dit hier niet gaat lezen, maar zie dat de boodschap voor mij bedoeld is.
Hallo Gi, Het is toch wat…
Hallo Gi,
Het is toch wat. Niet de eerste keer dat ik namen verwissel. Mijn oprechte excuses. Natuurlijk was deze reactie voor jou.
Ik pas mijn berichtje even aan. Staat zo slordig anders.
Hi Gi, Mooi dat gesprek dat…
Hi Gi,
Mooi dat gesprek dat via de openstaande deur gevolgd kan worden. Dat van die stroppendraagsters wist ik niet. Zo weer wat bijgeleerd! Graag gelezen!
Dag Emmy, dankjewel voor de…
Dag Emmy, dankjewel voor de appreciatie.