# 576 Schrijfoefening
Ze zit voorovergebogen aan haar tafeltje in de klas. Terwijl het etiket van haar shirt in haar nek prikt klemt ze haar vingers krampachtig rond haar balpen. De nagels van haar duim en wijsvinger zijn wit en in haar middelvinger staat een diepe groef, daar waar haar pen op haar vinger ligt.
Haar wangen gloeien en steken vurig af tegen haar helblonde haren. Ze klemt het puntje van haar tong tussen haar tanden. Het is deze week al de derde keer dat zij niet mee naar buiten mag met speelkwartier. Juf vindt dat ze te veel praat en niet netjes genoeg schrijft.
Ze moet in dat nare, blauwe schrijfschrift 20 keer de letter J oefenen voordat ze naar buiten mag. Juf zit aan haar bureau vooraan in de klas en kijkt de werkjes na van haar klasgenoten.
Ze kijkt op van haar schrift en ziet juf met haar rode pen zwierig een krul zetten of venijnig strepen bij fouten. Grappig dat ze precies kan zien of het goed is of fout aan de manier waarop juf haar pen beweegt.
Nu schrijft juf een korte zin in een schrift. Zou daar ook staan: Dat kan netter! Nee, er komt een stempel bij te staan. Dan staat er vast: goed gewerkt, hou zo vol!
Pffft, ze wil naar buiten. Ze hoort de kinderen op het plein spelen, roepen en plezier maken. Ze krijgt er wiebelbenen van. Zij wil ook naar buiten, ondersteboven aan het klimrek hangen om ter langst. Vorige week heeft ze het nog gewonnen van Alex.
Ze schrikt op uit haar dagdromen als plotseling de juf bij haar bankje staat. “Hoeveel letters heb je al, Joke?”
Ze kijkt in haar schrift en telt, terwijl haar wangen pijn beginnen te doen. “Tien, juf”. Dan gaat de schoolbel.
Hoi Johanna, het is een…
Hoi Johanna, het is een lieflijk verhaal. Ik zie het meisje zwoegen boven het schrift en heb wel met haar te doen. Wel een strenge methode.
Het verhaal is voor mij iets te lieflijk, maar dat is een kwestie van smaak. Het idee van de letter is leuk gevonden.
Je schrijft het verhaal vanuit het meisje, maar in de derde alinea ga je ineens over naar "het blonde meisje met de vurige wangen kijkt op van haar schrift". Daar zou dan moeten staan: "ze kijkt op van haar schrift".
Idem in de laatste alinea. "Het meisje" moet dan ook "ze" zijn.
Haar wangen gloeien ---> dit zeg je in de tweede zin ook al (rode wangen) en in de derde alinea herhaal je ook nog een keer (vurige wangen)
nare blauwe schrijfschrift 20 keer ---> Achter nare hoort nog een komma, anders slaat nare op blauw.
In verhalen is het mooier om getallen voluit te schrijven.
teveel praat --> te veel
Vorige week had ze het nog gewonnen van Alex. ---> volgens mij moet het heeft zijn ipv had.
Zou er daar ook staan, Dat kan netter! Nee, er komt een stempel bij te staan. Dan staat er vast, goed gewerkt, hou zo vol! ---> de komma achter staan en vast zou voor mij een dubbele punt moeten zijn.
“Hoeveel letters heb je al Joke”? / “Tien juf”. --> het vraagteken en de punt horen vóór het ah-teken te staan.
Vóór Joke en juf hoort nog een komma, het zijn aanspreektitels.
Dank je wel voor je feedback…
Dank je wel voor je feedback, ik heb een aantal aanpassingen gemaakt.
Hoi Johanna, nu leest het…
Hoi Johanna, nu leest het inderdaad helemaal vanuit het meisje. Ik vroeg me nog wel af waarom op het eind haar wangen pijn beginnen te doen. Is dat van het gloeien?
Terwijl het etiketvan haar shirt in haar nek prikt klemt ze haar vingers krampachtig rond haar balpen. --> na etiket moet nog een spatie. Tussen prikt en klemt hoort nog een komma.
Hallo Johanna Inderdaad een…
Hallo Johanna
Inderdaad een lieflijk verhaal. Ik zie het wel voor me.
In.de zin: 'Terwijl het etiketvan haar shirt in haar nek prikt klemt ze haar vingers krampachtig rond haar balpen' moet er een spatie i gevoegd worden bij 'etiketvan' en een komma tussen 'prikt' en 'klemt'.
Ik krijg geen goed beeld bij hoe de pen op haar middelvinger ligt. Maar dat kan aan mij liggen.
Hier.....'schrift. Zou er daar ook staan' zou wat mij betreft het woordje 'er' weg kunnen.
Graag gelezen
Dank je wel voor het lezen…
Dank je wel voor het lezen en de feedback Ancenita, ook hier een aanpassing gemaakt.
Ik zie het niet alleen voor…
Ik zie het niet alleen voor mij, ik leef mee met het meisje. Goede feedback van Fief en Ancenita voor de taal. Schrijftechnisch vind ik dat het verhaal helder geschreven is, chronologisch met een tijdsverloop dat past bij wat er gebeurt. De handelingen en emoties volgen logisch op elkaar. Mooi gedaan!
Dank je wel Odile, dat is…
Dank je wel Odile, dat is fijn om te lezen.