576 - Gentleman (herschrijf)
‘Leuk om elkaar in het echt te zien.’
Jezus, kan ik echt niets beters verzinnen?
‘Ja, leuk,’ praat ze me na, terwijl ze me een stevige hand geeft. ‘Ik ben Louisa.’
Ik staar haar iets te lang aan.
‘Ginger is een online schuilnaam,’ zegt ze lachend.
Shit.
In het café waar we afgesproken hebben, schuift ze naast me op het bankje. Haar foto deed haar geen recht. Integendeel zelfs.
Jammer van die naam.
Ze bestelt een Westvleteren 12 en daarmee stijgt ze nog een paar punten in mijn achting. Helaas blijkt een goede biersmaak haar enige pluspunt te zijn, de rest van onze gesprekken slaat dood. Dat zal me leren om tijdens het swipen alleen op voorletters en uiterlijk te letten, in plaats van op gezamenlijke interesses.
Na een half uurtje oeverloos gebabbel, bestelt ze een tweede rondje.
Beter opletten, sukkel, nu zit je er nog minimaal een kwartier aan vast.
Geleidelijk schuift ze iets dichter naar me toe en de vensterbank drukt steeds pijnlijker in mijn zij. Haar hand op mijn dijbeen heeft een niet te voorkomen effect en ik overweeg mijn opties. Zij heeft mijn lichamelijke enthousiasme ook gevoeld en oppert enthousiast om thuis nog een afzakkertje te gaan doen.
Ik neem me voor haar in haar waarde te laten en neem even later buiten met een zoen op haar wang afscheid.
‘Wat een gentleman.’ Haar woorden maskeren duidelijk teleurstelling, wat mijn ego toch streelt.
Na een aftreksessie onder de douche waarbij ik vooral niet aan haar knappe gezicht en mooi gevormde borsten probeer te denken, besluit ik het over een andere boeg te gooien. Met een handdoek om mijn middel, pak ik mijn telefoon en google op ‘tattoo laseren’. Ik kan niet eeuwig veroordeeld zijn tot vriendinnen wiens naam met een G begint.
________
‘Leuk om elkaar in het echt te zien.’
Jezus, kan ze echt niets beters verzinnen?
‘Ja, leuk,’ praat ik haar na, terwijl ik haar slappe vingers in de mijne verafschuw.
‘Ik ben Louisa.’
De verwarring moet op mijn gezicht te zien zijn.
‘Ginger is een online schuilnaam,’ zegt ze lachend.
Shit.
In het café waar we afgesproken hebben, schuift ze naast me op het bankje.
Ik had haar eerst moeten laten. Stommeling.
Ze bestelt een Westvleteren 12 en even stijgt ze een paar punten in mijn achting. Helaas blijkt een goede biersmaak haar enige pluspunt te zijn, want de rest van onze gesprekken slaan dood. Dat zal me leren om tijdens het swipen alleen op voorletters en niet op gezamenlijke interesses te letten.
Na een half uurtje oeverloos gebabbel, bestelt ze een tweede rondje.
Beter opletten, sukkel, nu zit je er nog minimaal een kwartier aan vast.
Geleidelijk schuift ze iets dichter naar me toe en de vensterbank drukt steeds pijnlijker in mijn zij. Haar hand op mijn dijbeen heeft toch een klein effect, en ik overweeg mijn opties. Zij heeft mijn lichamelijke enthousiasme ook gevoeld en oppert enthousiast om thuis nog een afzakkertje te gaan doen.
Ik neem me voor haar in haar waarde te laten en neem even later buiten met een zoen op haar wang afscheid.
‘Wat een gentleman.’ Haar woorden maskeren duidelijk teleurstelling, wat mijn ego toch streelt.
Na een korte, maar nuttige aftreksessie onder de douche, waarbij ik vooral niet aan haar middelmatige gezicht en te kleine borsten probeer te denken, besluit ik het over een andere boeg te gooien. Met een handdoek om mijn middel, pak ik mijn telefoon en google op ‘tattoo laseren’. Ik kan niet eeuwig veroordeeld zijn tot vriendinnen wiens naam met een G beginnen.
Hoi Ginger, ik vind het een…
Hoi Ginger, ik vind het een erg goed verhaal. Ik was wel steeds in afwachting van de letter, maar die maakt het in de laatste zin meer dan goed. Knap gedaan, met plezier gelezen.
Helaas blijkt een goede biersmaak haar enige pluspunt te zijn, want de rest van onze gesprekken slaan dood. --> Ik struikel vaak over het woordje "want". Dat kun je weglaten. Het geeft aan dat er een verklaring komt, de verklaring zelf is al voldoende.
toch een klein effect, en ik overweeg --> de komma hoort hier niet, of je moet de "en" weglaten.
Na een korte, maar nuttige aftreksessie onder de douche, waarbij ik vooral niet aan haar middelmatige gezicht en te kleine borsten probeer te denken, besluit ik het over een andere boeg te gooien. --> als je veel komma's in een zin moet gebruiken, kun je beter besluiten er twee zinnen van te maken.
"maar nuttige" voegt voor mij niet echt iets toe. Als je dat weglaat, heb je al een komma minder.
Dag Ginger, Voor mij is het…
Dag Ginger,
Voor mij is het teveel tell. Terwijl je best laat zien dat je ook met show overweg kunt. Jammer.
Helaas blijkt een goede biersmaak haar enige pluspunt te zijn, want de rest van onze gesprekken slaan dood.
Slaat dood.
Ik kan niet eeuwig veroordeeld zijn tot vriendinnen wiens naam met een G beginnen.
Wier naam met een G begint.
De aftreksessie kan ik ook niet zo goed plaatsen na de slappe vingers, het middelmatige gezicht en de te kleine borsten.
@Angus: Volgens Onze Taal…
@Angus: Volgens Onze Taal kan wiens wel. Het is echter een verouderd woord. Mooier is: vrouwen van wie de naam begint met een G.
https://onzetaal.nl/taalloket/wiens-wier
@ Fief. Het is hier meervoud…
@ Fief.
Het is hier meervoud (vriendinnen) en dan is het wier.
@Angus: Onze Taal zegt…
@Angus: Onze Taal zegt hierover:
Wier is al lange tijd aan het verouderen. Al tientallen jaren komt wiens ook vaak voor in zinnen als:
Laten we het er in ieder…
Laten we het er in ieder geval over eens zijn dat het begint moet zijn ;-)
@Angus: begint moet het in…
@Angus: begint moet het in ieder geval zijn.
Hoi Fief en Angus, bedankt…
Hoi Fief en Angus,
bedankt voor jullie feedback en de discussie :)
Een aantal dingen die jullie genoemd hebben, neem ik ter harte en wellicht volgt vanavond of morgen nog een herschrijf.
Hallo Ginger, Goed…
Hallo Ginger,
Goed geschreven verhaal dat ik met plezier gelezen heb.
Je hebt in de herschrijf deze passage veranderd:'Na een aftreksessie onder de douche waarbij ik vooral niet aan haar knappe gezicht en mooi gevormde borsten probeer te denken,....'
Maar 'haar' slaat terug op de vrouw in het café. Dat komt niet overeen met het eerder geschetste beeld van de vrouw. Voor mij als lezer is op dat moment in het verhaal nog niet duidelijk dat het om een andere vrouw gaat. dat zou je dan nog moeten duiden.
Maar de opmerking van Angus klopte ook.
Hoi Ancenita, in de…
Hoi Ancenita,
in de herschrijf heb ik de dame juist wel aantrekkelijk gemaakt, maar omdat haar naam + inhoud/karakter niet past, wil hp niet met haar verder. Dus volgens mij klopt de douche scène wel.
Verder ben ik wel benieuwd waar ik nog meer show zou kunnen toepassen. Ik zie het zelf niet en wil graag bijleren.
Tell is vaak een…
Tell is vaak een samenvatting van de handeling en show vaak beeldend. Bij show ziet, ruikt, hoort, voelt de lezer mee. Er zijn bekende schrijvers die succesvol veel tell gebruiken. In haar boek 'Hoe lees ik' van Lidewijde Paris gaat ze hierop eens. Er zijn ook meerdere artikelen over Show-don't-tell op Schrijven Online te vinden met de zoekfunctie. Mij stoort de tell niet erg. Er zijn verschillende lezers.