1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#576 Het cijfer

17 September 2025 - 13:08

De rokende schoorsteen aan het eind van de dorpsstraat is haar doel. Voor de deur van de toren staat een jongeman in een versleten jas. Jayne kijkt met verbazing naar de tovenaarsleerling. 
‘Ik kom voor Mallin, de magiër’ 
‘Die ontvangt niemand.’
Jayne loopt langs het joch en duwt de deur open.  Ze loopt de trap op en kijkt naar de  gegrafeerde tekens op het stootbord. Het tiende teken licht vreemd op bij het passeren.

Boven gekomen stapt ze zonder te kloppen de torenkamer binnen. In een stoel dicht bij de schouw zit een oude vrouw. Ze kijkt, dik ingepakt onder een paar mantels, naar de kleine vlammen. 
‘Mevrouw, ik wil u wat vragen.’
‘Ga weg. Ik ben grijs en heb het ijskoud.’
Jayne gaat voor haar staan en kijkt in het bleke rimpelige gezicht.
‘Ik ben jarig vandaag en u weet veel van de betekenis van namen.’
‘Letters en cijfers laten me koud.’
‘Zal ik het vuur wat op stoken?’
Ze pakt een paar blokken hout en legt ze in het vuur. De oude vrouw wijst dan met een wijsvinger naar een meubel aan de andere kant van de kamer.
‘In de kast staat In libro litterarum et numero. Ik heb ook pen en papier nodig.’

De boeken in de kast zijn verborgen onder een dikke laag stof. Jayne vindt het gevraagde boekwerk en klopt het schoon. Niest een keer hard en legt alle spullen op tafel.
‘Nee, niet daar. Hier.’
Ze verplaatst alles voorzichtig naar de schoot van de tovenares.
‘Je naam is?’
‘Ik heet Jayne.’
Ze krabbelt de letters op het papier en zet er nummers onder. 
‘Dat is bijzonder jarige Jayne. De J en je naam geven hetzelfde getal. Je gaat graag je eigen gang en geeft niet gauw op als je wat wil bereiken.’

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 15:11

Hallo Job,

Goede sfeerzetting en karakterschets van Jayne!
Je voelt dat Jayne op missie is en er hangt iets geheimzinnigs om het tafereel.

Ik had graag nog een reactie van Jayne gelezen, het einde voelt wat abrupt. Maar waarschijnlijk zat je met die bekende wordcount, links onder op je beeldscherm.

De opdracht draait om de eerste letter en die komt op het einde. Misschien had je nog meer met de letter J kunnen doen, een J-achtig teken die vreemd oplichtte toen Jayne de trap opliep o.i.d.

Graag gelezen!

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 September 2025 - 15:53

D'n Wout bedankt voor je positieve reactie. Ik vind het oplichtende teken een goede toevoeging. Heb hem in de tekst toegepast. En inderdaad zat ik aan mijn 300 woorden limiet.

2 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 16:48

Tjonge Job. Wat een snelheid en vooral ook mooie weglatingen. Deze:

Nee, niet daar. Hier.’
Ze verplaatst alles voorzichtig naar de schoot van de tovenares.

vind ik vooral fraai.

Eén kleine opmerking: in de laatste alinea zou ik ervoor kiezen Jayne eerst nog een keer te noemen in de actie. Dus bijv. Jayne vindt het gevraagde boekwerk en klopt het schoon. Daar moest ik net iets te lang nadenken over wie je daar bedoelde. GG.

6 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 16:49

Hoi Job, het verhaal is op zich leuk. Het einde stelt mij enigszins teleur. Jayne gaat met een bepaalde verwachting naar een magiër. Als lezer hoopte ik eigenlijk op iets beter dan alleen de mededeling dat ze graag haar eigen gang gaat en dat ze niet gauw opgeeft. Het verhaal speelt in een tijd waarin van alles had kunnen gebeuren. Blijkt ze bijvoorbeeld uitverkoren te zijn om iets belangrijks te gaan doen.

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 18:52

‘Ga weg. Ik ben grijs en heb het ijskoud.’ Goed absurd antwoord. Erg grappig. Het einde is wel erg open en vraagt om meer. Maar ja, dat zat er niet meer in waarschijnlijk. 

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 September 2025 - 19:16

Raymond bedankt voor je positieve feedback. Heb je suggestie overgenomen.

Fief bedankt voor je reactie. Het verhaal is historische fantasy. Hoewel er van alles kan gebeuren wijst de laatste regel vooral op de kennis van de oude magiër. Ze leest Jayne precies: initiatief nemend en doortastend.

Jascha de scene kan inderdaad verder uitgebreid worden, maar 300 woorden is 300 woorden. Bedankt voor het lezen.

13 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 20:24

Dag Job,

Het einde mag misschien inderdaad iets spectaculairder zijn, maar van de andere kant..prima zo. Misschien had HP ook wel meer verwacht. En misschien was een teleurgestelde reactie van HP dan inderdaad op zijn plaats geweest.
Soit.
Mooie sfeer neergezet.
Jayne vindt het gevraagde boekwerk en klopt het schoon. Niest een keer hard en legt alle spullen op tafel. Zo gaat dat :-) Leuk!
De oude vrouw wijst dan met een wijsvinger naar een meubel aan de andere kant van de kamer. Dan kun je echt schrappen.
Graag gelezen.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 21:05

Hallo Job

Ik vraag me af of de trap precies 26 treden heeft..Magisch dat precies de 10de oplicht.

Ik ben het eens met de anderen dat het einde een iets te zachte landing heeft.

Misschien kun je wat woorden winnen en er nog iets aan toevoegen dat het mysterie of de magie vergroot.

Je zou het laatste stukje bijvoorbeeld kunnen inkorten zonder verlies van de essentie ( naar mijn idee)

Van 

Dat is bijzonder jarige Jayne. De J en je naam geven hetzelfde getal. Je gaat graag je eigen gang en geeft niet gauw op als je wat wil bereiken

Naar

Dat is bijzonder, Jayne. De J en je naam geven hetzelfde getal. Je gaat graag je eigen gang en geeft niet gauw op.

Dan win je 7 woorden waar jij als magiër vast iets van kan maken.

Is maar een suggestie ;-)

Heb je verhaal graag gelezen.