16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

#576 Woordgrap.

16 September 2025 - 21:53

‘Papa, wat betekent anus?’ Ik verslik me bijna in de eerste hap van mijn hamburger.

‘Waar heb je dat woord gehoord? Op school geleerd?’ Ik buig me voorover en probeer het gesprek op gedempte toon voort te zetten, maar mijn dochter heeft het woord gêne nog niet geleerd.

‘Nee, kijk! Daar staat anus, daar aan de overkant.’  Ongemakkelijk schraap ik mijn keel en volg haar vinger die tegen het glas gedrukt staat. Het raam binnen is beslagen en aan de andere kant druppelt de regen nog na. Het is vroeg donker, maar door het troebele raam zie ik de neonletters prijken boven de gevel van een winkel.

‘Oh, dat’, zeg ik met een nerveuze lach van opluchting. ‘Dat is een kledingwinkel, maar de ‘J’ is stuk. Eigenlijk staat er Janus.’ Daar lijkt ze niet langer in geïnteresseerd, haar aandacht is alweer bij het speeltje uit haar Happy Meal.

Mijn vrouw komt terug van de wc en settelt zich naast me. Als uit het niets dient de volgende regenbui zich aan en slaat met geweld tegen de ramen.

‘Wat een regen, Jas.’  Ik hum met volle mond. Dan fluister ik haar toe: ‘Wil je hierna nog even bij de anus naar binnen?’

‘Gadverdamme, Jascha. Waar slaat dit op? Ik zit te eten.’ Met een grijns herhaal ik de minuten van haar afwezigheid, maar blijk een grapjas van niks. Nu ben ik enkel een vulgaire vader in een kinderrestaurant.

Het rest mij om in zwijgzaamheid de verslapte frietjes naar binnen te schuiven.

‘Gaan we nu weg?’ Zonder op antwoord te wachten springt onze dochter op en wil al wegrennen. 

‘wacht’, zeg ik, ‘trek je jas aan.’

‘En je regenjas, lieverd’, wordt er aangevuld. Mijn vrouw trekt mijn jas van de rugleuning.

‘Dat is mijn jas, ja.’

6 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 11:03

Hoi Jascha, het begin van het verhaal vind ik sterker dan het eind. Ik zie de woordgrap, maar iets te veel jas naar mijn smaak. Verder vlot geschreven.

'gêne’ --> dit hoeft niet tussen ah-tekens

‘Dat is een kledingwinkel. Maar de ‘J’ is stuk. --> hier is maar een voegwoord en is mooier achter een komma. ‘Dat is een kledingwinkel, maar de ‘J’ is stuk.

Daar lijkt ze niet langer in geïnteresseerd, want haar aandacht is alweer bij het speeltje uit haar Happy Meal. --> het woordje want kun je veelal weglaten. Het geeft aan dat er een verklaring volgt. De verklaring zelf is dan al voldoende. Zeker als je op het woordenaantal moet letten, zijn zit woorden die je weg kunt laten.
Daar lijkt ze niet langer in geïnteresseerd, haar aandacht is alweer bij het speeltje uit haar Happy Meal.

Gi

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 11:46

Grappig, niet alleen jouw bijdrage, maar ook het feit dat jouw Avatar mij tot nu toe in de war bracht. Ik dacht door de poes dat je een vrouw was, maar het is dus een kater en jij dus een ondeugende vader. Bij (J)anus, verkopen ze daar ook jassen misschien? 

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 14:51

Leuke inzending!

Goede intro, leuke humor door het misverstand, lekker einde.

Ik had graag nog een zinnetje met kinderlogica gelezen. Dochterlief is in het begin goed aanwezig, en raakt daarna een beetje op de achtergrond. Maar dat mag de pret niet drukken hoor, ze was immers met haar Happy Meal bezig.

‘Oh, dat’, zeg ik met een nerveuze lach van opluchting.

Moest ik erg om lachen.

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2025 - 18:27

@ Fief Dankjewel. Ik deel je mening, maar kon helaas niet meer tot een krachtiger einde komen, haha. Ik heb je technische feedback verwerkt.

@ Gi, De poes in de avatar is een echte kater. Ja, zo zie je maar. Krijg je toch een inkijkje in de personen erachter. Niets is wat het lijkt. Ik word overigens bijna altijd als mevrouw geadresseerd. 

@ Nicoline69 en Job Weessies Dank jullie wel!

@ D'n Wout: Dank! Ik heb helaas al her en der wat moeten schrappen door het beperkte woordenaantal. 

@ Raymond Uppelschoten, ook dank! Bovenstaande is allemaal niet auto-biografisch, maar had prima kunnen gebeuren. Werd er zelf ook wat melig van tijdens schrijven :D

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
18 September 2025 - 13:39

.*verwijderd