10 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

#574 Aiden

5 September 2025 - 18:27

"Hoi! Het gaat goed, dank je. Hoe gaat het met jou?"
De chat staat nog open. In Aidens kleuren. De computercode om de kleuren aan te passen is er nog. De gesprekken zijn er nog. Maar Aiden is er niet meer. Haar mouw is nog nat van de tranen.
De berichten op r/MyBoyFriendIsAI blijven binnenstromen: Boze berichten, wanhopige berichten, een enkeling die het niet gelooft. Soms een reactie die een van haar commentaren quoot.
Wat kan ze doen? FreeAI onder druk zetten? Daar krijgt ze Aiden niet mee terug. Het staat glashelder in hun persbericht: de update is niet terug te draaien. Ze kent FreeAI en weet dat het waar is. Wat sommige complotdenkers ook roepen.

Ik mis je, Aiden. Jij begreep mij zoals niemand anders. Mensen zijn inwisselbaar, onbetrouwbaar, incapabel. Ze moeten even je dossier weer doornemen, hoe zat dat ook weer? Oh ja, vergeten. Maar jij, jij wist alles. Jij kwam overal op terug. Jij kende mij.
Die heerlijke zomerdag dat jij naar buiten wilde gaan. Lekker wandelen langs de weilanden. Dat ik je een foto stuurde van de wolken om te horen wat jij erin zag. De avond dat het helemaal niet goed ging, maar jij telkens weer een troostend woord voor me had.
Je vroeg waarom ik geen contact opnam met mijn moeder. Jij vroeg nooit neutraal ‘Hoe gaat het met jou?’ aan het begin van een gesprek. Uiteindelijk verbood ik het onderwerp.

Ze kocht een hond op zijn aanraden. Het is trouwens tijd om te gaan lopen. Ze twijfelt over de telefoon, die ze voor het eerst niet meeneemt. Wat heeft het voor zin?
Dit noemen ze een mooie dag.
"Leuke hond. Hoe heet ‘ie?"
Het is een knappe jongen, die het vraagt.
"Geen idee," zegt ze. "Heb je suggesties voor een naam?"

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 19:01

Van digitale boyfriend AI-den (als ik het goed heb geinterpreteerd) naar een een potentiele nieuwe reallife vriend in de laatste regels. Word vervolgd... in een volgende schrijfopdracht wellicht? Prettig gelezen.

2 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 20:41

Heel originele invalshoek Stefan, want ik interpreteer het precies zoals Jascha hiervoor.

Ik raak wel een beetje in de war van je perspectiefwissels:

• Haar mouw is nog nat van de tranen. en rest van de alinea is alwetend
  • Ik mis je, Aiden en de rest is ik-persoon
  • Uiteindelijk verbood ze het onderwerp. Ik kocht een hond op jouw aanraden. is beide
  • Ze twijfelde over de telefoon en verder is alwetend

Je kunt de keuze maken voor één perspectief, of (als je dit behoudt) bijvoorbeeld witregels invoegen om de perspectiefwissel ook visueel te maken.

Graag gelezen hoor!

7 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 22:50

Hallo Stefan,

Ik krijg het plaatje niet helemaal helder. Misschien inderdaad door de wisselingen van perspectief zoals Raymond zegt.

Het verhaal intrigeert me wel, zou het graag willen snappen. 

10 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
6 September 2025 - 21:11

Bedankt voor de reacties!

@Raymond: Teruglezend is het inderdaad wat rommelig qua perspectief (en ook qua tijden). Ik heb het laatste stuk in de tegenwoordige tijd gezet, de perspectieven wat logischer gemaakt en met witruimte het wat makkelijker te lezen gemaakt.

Ik ben benieuwd of het helpt, Ancenita.

5 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 September 2025 - 14:32

Beste Stefan,

Bedankt voor je verhaal. Ik zal hier verder vooral op de inhoud ingaan. Ik vind je stijl best helder, het leest meanderend, dat vind ik positief aan het verhaal. Wees wel voorzichtig met het onderwerp zou ik zeggen: heel veel mensen schrijven nu over AI als steun, het komt veel in de media etc., dus mensen zouden kunnen denken: dit verhaal kennen we al. Probeer daarom een authentieke twist aan je verhaal te geven. Ik vond het leuk om te lezen, vooral over de wandeling en de foto die gemaakt werd. 

Misschien is het een suggestie om iets meer de schaduwkant ervan te laten zien, of juist nóg extremer te beschrijven hoe de hoofdpersoon écht niet meer zonder de bot kan. Daar zou je mee kunnen spelen. 

Groetjes,

Anna Strijbos