#573 Tomayto / Tomahto [bewerkt]
Het is besmettelijk. Misschien niet dodelijk, tenzij je je er te bevattelijk voor bent. Het feit dat het zo alledaags aanwezig is, maakt dat het een sluipmoordenaar is. Ogenschijnlijk onschuldig, totdat het niet meer zo is.
Drie letters verschil die twee werelden toch bij elkaar brengen. Influenza steekt bij vlagen de kop op, maar we zijn eraan gewend. Het virus uit zich gelukkig in bepaalde periodes, in tegenstelling tot de influencer. Zij is ook al jaren onder ons geworteld, maar heeft de maatschappij als een Japanse Duizendknoop gesmoord.
Ik blader een magazine van vorig jaar door en stuit op een advertentie waarin plastische chirurgie wordt aangeprezen. Ik rol met mijn ogen en wil snel doorbladeren als mijn naam wordt genoemd door een zware mannenstem. Verschrikt ruk ik mijn ogen los van de borstimplantaten en zie dat een beer van een vent in witte jas zijn blik op de mijne laat rusten. Blijkbaar is het zo duidelijk? Mijn hand strijkt instinctief over mijn wangen die ooit zijdezacht waren, maar nu voor het desolate oppervlak van de maan zou kunnen doorgaan. De meewarige blikken van de andere bezoekers van de spoedeisende hulp ontgaan mij niet. Ik weet wat ze denken: [...]
Alternatief einde:
Ik weet wat ze denken: Weer zo’n arme drommel die in de handen is gevallen van de nieuwste gezichtverzorgingstrend van een influencer…
Goed verhaal en graag…
Goed verhaal en graag gelezen. Heb alleen wat moeite met de volgende zin: waarin een plastische chirurgie wordt aangeprezen. Gevoelsmatig klopt er hier iets niet.
Dankje Job! Je hebt helemaal…
Dankje Job! Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de zin veranderd en daardoor staat er een misplaatst lidwoord. Ik verwijder hem.
Hoi Jascha, Je personage…
Hoi Jascha,
Je personage start met een mooie metafoor/ observatie. Het deed me even denken dat die een heel sterk oordeel over de inhoud van het tijdschrift zou hebben en houden, maar daar vergiste ik me in.
Blijkbaar is je personage zelf ook niet immuun voor deze (bijna)- ziekte. Jammer voor het personage zelf, maar deze mate van zelfreflectie en zelfkennis is wel erg leuk om te lezen.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Hallo Sascha, Goed…
Hallo Sascha,
Goed geschreven. De metafoor van de Japanse duizendknoop vond ik erg mooi.
Ik had wat moeite met deze zin:'Blijkbaar is het zo overduidelijk?'
Blijkbaar klinkt meer als een constatering dan een vraag. Ik zou blijkbaar weglaten of de zin als een constatering formuleren zonder vraagteken en het woordje 'zo'.
Bedankt Marine en Ancenita!…
Bedankt Marine en Ancenita! Die zin is inderdaad niet heel mooi. Het is wel een vraagstelling maar de woorden zou ik kunnen omdraaien. Ik denk er even over na :)
Dag jascha, Ook ik vind de…
Dag jascha,
Ook ik vind de vergelijking met de duizendknoop een mooie vondst.
De beschouwing waarin je de vergelijking maakt tussen de periodiek opduikende griep en de ziekelijk constante invloed van influencers vind ik sterk, origineel en goed neergezet.
De laatste zin had voor mij niet gehoeven. Ook zonder die zin, is het duidelijk. Ik vind de zin een onnodige uitleg waarmee de schrijver zich openbaart.
GG
Dank, Angus. Ik zat nog even…
Dank, Angus. Ik zat nog even na te denken aan die laatste zin. Het is wellicht een open deur, maar niet benoemen geeft mijns inziens een wat zwak einde. Of wellicht had er een afsluitende zin achteraan gemoeten...
Misschien is 'Ik weet wat ze…
Misschien is 'Ik weet wat ze denken.' genoeg?
Erg leuk verhaal, graag…
Erg leuk verhaal, graag gelezen. En het einde zonder de laatste zin (maar is er niet niet altijd een laatste zin :) ) heeft mijn voorkeur. Inderdaad zonder de voice over van de schrijver. Laat mij maar (be)denken wat zij denken.
Haha dank beide. Dan laten…
Haha dank beide. Dan laten we het aan de lezer...