#573 De naakte waarheid (met herschrijf)
Tweede versie:
De begintune van ‘Ieder zijn waarheid’ is ingezet. De hoogblonde tv presentatrice zet zich schrap en verwelkomt haar kijkers, haar studiopubliek en de panelleden die met elkaar de degens gaan kruisen.
Links zitten drie bekende influencers met groot bereik op de sociale media: El Cazador, Stina Betterfood en Dinara Van Lieferthinge.
Rechts zitten twee personen die nadeel ondervonden met het opvolgen van de raad van El Cazador en Stina en één fan, die opkijkt naar Dinara.
Terwijl ze een haarlok achter haar oor steekt, steekt de presentatrice van wal: ‘El Cazador, jouw naam betekent de jager in het Spaans. Elke dag opnieuw ga je op jacht naar de beste koopjes op internet. Stina, jij bent een culinaire duizendpoot voor al wat dierenvoedsel betreft en Dinara , jij vertelt jouw volgers graag wat er in de mondaine modewereld omgaat.’
De drie influencers leggen in het kort uit waarmee ze zich precies bezighouden. Tegenover hen beamen hun volgers met afkeurende of bewonderende blikken hun relaas.
‘Ik geef nu het woord aan onze gasten voor een reactie’, zegt de blondine.
Een man met ziekenfondsbrilletje begint: ‘El Cazador, u gaat zogenaamd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding van wat je zoal onder ogen krijgt. Ik heb de afgelopen weken drie van die zogenaamde prijswaardige spullen aangekocht. Niet één beantwoordde aan de criteria die u in uw praatjes verkondigt. Geen idee welke opleiding u heeft genoten, maar ingenieursstudies kwamen daar beslist niet aan te pas.’
De mevrouw met een spits muizenneusje is aan de beurt: ‘Stina Betterfood, of de dieren echt beter worden van het voedsel dat u aanprijst, is wel zeer de vraag. Mijn hond en mijn kat zijn erg ziek geweest nadat ik ze de zelfbereide prakjes heb voorgezet die je hebt aangeraden. Het enige waar er geen problemen mee zijn is de dierenvoeding die men in elke supermarkt vindt en die door u telkens weer wordt afgekeurd.’
‘Oh, Dinara’, zegt de poepchique diep gedecolleteerde dame met de iets te fel aangezette lippenstift en potsierlijke hoofdtooi. ‘Wat heerlijk om u in levende lijve te mogen ontmoeten. U ziet er in het echt nog zoveel beter uit. Ik probeer in alles op u te lijken. Sinds ik uw gouden raad volg, prijzen mijn vriendinnen én vrienden mij om mijn voorkomen en smaak. Dank daarvoor.’
De presentatrice besluit voorlopig: ‘We hebben ieders opinie gehoord, na het reclameblok zetten we het debat verder.’
Eerste versie:
De begintune van ‘Ieder zijn waarheid’ is ingezet. De hoogblonde tv presentatrice zet zich schrap en verwelkomt vervolgens haar kijkers, haar studiopubliek en de zes panelleden die vandaag met elkaar de degens gaan kruisen.
Links van haar zitten drie bekende influencers met groot bereik op de sociale media: El Cazador, Stina Betterfood en Dinara Van Lieferthinge.
Rechts zitten twee personen die beiden nadeel ondervonden met het trouw opvolgen van de raad van El Cazador en Stina en één fan, die een grote bewondering koestert voor Dinara.
Terwijl ze een haarlok achter haar oor steekt, steekt de presentatrice van wal: ‘El Cazador, jouw naam betekent de jager in het Spaans. Elke dag opnieuw ga je op jacht naar de beste koopjes op internet. Stina, jij bent een culinaire duizendpoot voor al wat dierenvoedsel betreft en Dinara, jij vertelt jouw volgers graag wat er in de mondaine modewereld omgaat.’
De drie influencers leggen in het kort uit waarmee ze zich precies bezighouden. Tegenover hen beamen hun volgers met afkeurende of bewonderende blikken hun relaas.
‘Ik geef nu graag het woord aan onze gasten aan de overzijde voor een korte reactie’, zegt de blondine.
‘El Cazador, u gaat zogenaamd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding van alle mogelijke producten die je onder ogen krijgt. Wel, ik heb de afgelopen weken drie van die zogenaamde prijswaardige spullen aangekocht en niet één beantwoordde aan de criteria die u in uw praatjes verkondigt. Ik weet niet welke opleiding u heeft genoten, maar ingenieursstudies kwamen daar beslist niet aan te pas.’
‘Stina Betterfood, ik volg u nu al geruime tijd. Of de dieren echt beter worden van het voedsel dat u aanprijst is wel zeer de vraag. Twee van mijn honden en mijn kat zijn erg ziek geweest nadat ik ze de zelfbereide prakjes heb voorgezet die je hebt aangeraden. Het enige waar er geen problemen mee zijn is de dierenvoeding die men in elke supermarkt vindt en die door u telkens weer wordt bekritiseerd.’
‘Oh, Dinara, wat een genoegen en een eer om u in levende lijve te mogen ontmoeten. U ziet er in het echt nog zoveel beter uit. Ik probeer in alles op u te lijken. Sinds ik uw gouden raad volg, prijzen mijn vriendinnen én vrienden mij om mijn voorkomen en smaak. Dank daarvoor.’
De presentatrice besluit voorlopig: ‘We hebben ieders opinie gehoord, na het reclameblok zetten we het debat verder.’
Graag gelezen, maar ben…
Graag gelezen, maar ben vooral benieuwd naar wat er na het reclameblok gaat gebeuren.
Leuke insteek. Waarbij mijn…
Leuke insteek. Waarbij mijn nieuwsgierigheid meer uitgaat naar het debat tussen één influencer en benadeelde volger voor meer verhaal. Nu blijft het wat oppervlakkig, net als de reclame. Maar misschien is dat precies je bedoeling.
Dank Job en Zvhk, de teaser…
Inderdaad een originele vondst dit debat, Schmetterling. Ik begrijp dat je binnen de woordenlimiet niet iedereen uitvoerig aan het woord kan laten en treed de kasteelvrouw bij om slechts één influencer en volger hun verhaal te laten doen.
Dank Job en Zvhk, de teaser…
Dank Job en Zvhk, de teaser is zo bedoeld en ik heb het ook opzettelijk heel oppervlakkig gemaakt om de rommel die we op tv (en op de sociale media) voorgeschoteld krijgen extra in de verf te zetten.
Gi, ook bedankt, maar ik ga mij niet aan een herschrijf bezondigen. It is what it is. Curieus wat Nadine er van gaat vinden.
Hoi Schmetterling, Wat een…
Hoi Schmetterling,
Wat een slimme insteek heb je gekozen! Je wil overduidelijk laten zien wat influencers mensen allemaal (voor rommel) aanpraten. Daar kunnen ze op aangesproken worden, maar dan is het altijd in de reacties, die ze vervolgens kunnen negeren. Of ze krijgen in ieder geval wat tijd om over hun reactie na te denken. Comments vormen geen echt gesprek en vragen dus ook niet om een 'realtime' reactie.
Op deze manier worden de influencers in kwestie niet alleen voor het blok gezet om wat ze doen, maar ook om hoe hun hele medium werkt en hoe 'veilig' dat is.
Het is ook leuk gekozen om de eerste twee influencers heel direct aan te vallen, en dan de derde vervolgens met sarcasme te verrassen. God weet wat bij een vierde influencer de tactiek was geweest, die reclame komt op tijd, haha.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Hallo schmetterling, Je…
Hallo schmetterling,
Je hebt een mooi inkijkje gegeven op wat zich allemaal kan afspelen binnen de wereld van influencers en volgers. Het blijft daardoor inderdaad wel een beetje vlak en het maakt nieuwsgierig naar het vervolg.
Hartelijk dank Nadine en…
Hartelijk dank Nadine en Ancenita voor jullie feedback. Toen ik na een poosje schrijven merkte dat ik al over de woordenlimiet zat, heb ik besloten om er een teaser van te maken, de lezer benieuwd maken naar wat er nog zou kunnen gezegd worden. Dat lijkt te zijn gelukt.
Ik zie er niet zozeer een …
Ik zie er niet zozeer een teaser in, Schmetterling, maar met de kasteelvrouwe een voorbeeld van de oppervlakkige TV die dit soort mensen aan het woord laat en en reclameblok invoegt als het leuk begint te worden. Vanuit dat perspectief (als een soort parodie) is het een geslaagd schrijfsel voor mij. Als teaser zou de introductie van de gasten prikkelender mogen zijn.
Dag Schmetterling, Je…
Dag Schmetterling,
Je grijpt hier - volgens mij - terug op een vorm die je eerder in opdracht 569 hebt gebruikt.
Die invulling vond ik in 569 sterker.
Volgens mij is er - zoals jij het schrijft - een spanning tussen twee critici en een fan.
En net dat komt, denk ik, niet echt uit de verf.
Zie de reactie van Nadine die meent dat de derde influencer met sarcasme wordt verrast. Lijkt me niet. Want degene die als laatste reageert, is toch een fan?
Dat wordt niet helemaal duidelijk in je verhaal. De tegenstelling tussen een echte blinde volger en twee teleurgestelde critici.
Daardoor blijft het inderdaad wat vlak.
Suggestie (met alle terughoudendheid): laat de laatste volger zien als een dame met overdreven opgespoten bovenlip, overdreven borstomvang, of iets dergelijks.
Dat zou, denk ik, ook mooi aansluiten bij je titel.
@ Raymond: dank voor de…
@ Raymond: dank voor de reactie. Het oppervlakkige van de hele bedoening is inderdaad zo bedoeld. Een aanklacht over 'waar zijn we mee bezig', opgeleide mensen die de knulligheid van de influencer aan de kaak stellen maar hem niettemin al een tijdje volgen of de grenzeloze naïviteit van het lelijke eendje dat zich wil meten aan de sierlijke zwaan.
@Angus: Nadine sloeg inderdaad de bal mis wat de derde reactie betreft. Je suggestie triggert me om een herschrijf te doen, maar ik heb (cfr. woordenlimiet) ook de andere volgers niet beschreven en denk niet dat de laatste dame er zo zou uitzien, wel integendeel, heel classy, zij het op haar manier. Haar reactie is trouwens oprecht en niet sarcastisch bedoeld zoals Nadine aangaf. Dank voor je feedback.
Jouw keuze uiteraard. Je…
Jouw keuze uiteraard. Je kunt wel voldoende woorden schrappen naar mijn idee:
in het kort, en een eer, nog, aan de overzijde, etc.
En misschien net als je de laatste (echte) volger subtiel in weinig woorden neerzet...
Maar nogmaals. Jouw keuze.
Angus, ik ben gezwicht en…
Angus, ik ben gezwicht en heb een iets gewijzigde versie geschreven.
Die bevalt me beter…
Die bevalt me beter Schmetterling. Maar dat is uiteraard enkel mijn mening. Top (wat mij betreft) dat je ook de andere twee nog van een omschrijving voorzag.
(En...nooit zwichten voor mij. Als mijn alter ego zich meldt, wordt het een ander verhaal ;-) )
De tweede is inderdaad een…
De tweede is inderdaad een betere versie en het decolleté past beter bij de titel. Heb ook genoten van het ziekenfondsbrilletje en het muizensnoetje.
Je tweede versie heeft ook…
Je tweede versie heeft ook mijn voorkeur. Persoonlijk zou ik ziekenfondsbrilletje vervangen ebay-brilletje. Volgens mij kan in de laatste zin voorlopig weg. Na het reclameblok geeft al aan dat het een voorlopige pauze is.