Gi

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#573 Onder vriendinnen

28 augustus 2025 - 18:47

‘Hoi, Carmen,  mijn vriend Jaco heeft mij een nieuwe gsm cadeau gedaan. Moet je zien, ik kan er zowat alles mee doen.’
‘Holala, Sofie en door wie heb jij je laten beïnvloeden om dit gesofisticeerd modelletje te kiezen?’
‘Beïnvloeden? Mijn partner heeft hem voor mij gekozen. Ik heb van die dingen geen verstand.’
‘Als je er geen verstand van hebt, meid, wat ga je er dan mee uitvoeren? Foto’s maken van je nieuwste bakresultaten? Jij zou trouwens niet misstaan in dat bake off programma op televisie.’
‘Dat zou best kunnen ja, mijn gebakjes mogen er zijn, maar wat wil je met dat beïnvloeden?’
‘Ach, iedereen volgt tegenwoordig toch een of andere male, female of transgender influencer die je iets aanprijst.’
‘Ik weet echt niet waar je het over hebt,  ik ben overigens zelden beïnvloedbaar in mijn keuzes.’

Carmen grinnikt bij die uitspraak van Sofie.

‘Jij, niet beïnvloedbaar? Wie heeft er je laatst die nieuwe donkerrode négligé aangeraden? Ik toch. Wel dat is nu net wat een influencer doet. Je iets aanpraten, ook al heb je het totaal niet nodig, erger nog ook al sta je er helemaal niet mee.’
‘Bedoel jij nu dat het nachtjurkje mij niet staat?’
‘Poeh, soms moet je de waarheid onder ogen durven zien. Het is niet omdat iets op een foto of in een spotje er prachtig uitziet dat het in realiteit ook zo overkomt.’
‘Neen, maar jij meent het echt. Jij praat mij peperdure nachtkledij aan om mij nu te komen vertellen dat die mij niet staat!?’
‘Wind je niet op, Paula, Jaco vindt je er beeldig in, dat volstaat toch? Maar als je het zelf niet ziet zitten, kan je de spullen altijd terugsturen.’
‘Luister goed, Carmen, Jaco vindt inderdaad dat het donkerrood perfect bij me past. Meer nog, hij heeft met mijn nieuwe telefoon al een serie fantastische, ja beeldige foto’s van mij in négligé gemaakt.‘
‘Zo, dat is leuk om te horen.’
‘Ja, en wat jij ook leuk gaat vinden, is te vernemen dat ik wel al geleerd heb hoe ik op mijn nieuwe gsm mails kan opvragen, YouTube en Tiktok filmpjes kijken en mijn Facebook account beheren. En weet je wat ik nu BTW ga doen?’
‘Neen, schat dat ga je mij nu zeker vertellen?’
‘Inderdaad, ik ben al begonnen met in het lijstje met mijn BFF’s  een zekere Carmen te ontvrienden.’
‘Maar, Sofieke?!’
‘Daaag, Carmen.’

5 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 augustus 2025 - 19:31

Hoi Gi, 

Het principe van je verhaal is prima. Het is leuk om over iemand te lezen die zó onwetend is van de eigen blinde vlek. Wat dat betreft sla je de spijker op zijn kop! De schrijftechnische uitwerking vind ik iets minder geslaagd. De dialoog heeft geen regieaanwijzingen, geen zinnen tussendoor die een sfeer aanduiden, het is nu een heen en weer van uitingen. Daardoor leest het een beetje te veel als een welles-nietesdiscussie, waardoor de verder inhoudelijk goede dialoog niet meer zo goed overkomt. Als je daar hier en daar wat 'pauzes' inlast, heb je een  interessante ruzie met een interessant uitgangspunt om over te lezen. 

Groet, 

Nadine

Gi

8 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 augustus 2025 - 0:23

Dag Nadine, in de vierhonderd woorden die ter beschikking staan, heb ik één zinnetje kunnen plaatsen dat geen dialoog is. Ik dacht dat in wat er gezegd wordt ruim voldoende wordt overgebracht wat de sfeer tussen de twee is en geen verdere regiebepalingen behoeft. Dank voor de feedback.