#573 Mutanten
Een houten platform staat op de hoek van het Slangenpad en West Straat. Een dagelijkse stroom van handelaren en andere reizigers overspoelt de straat op weg naar de diverse bestemmingen in de stad. Vanaf het podium prijst een koopman luidkeels zijn exotische handelswaar aan. Een groep mutantenjagers loopt naar de houten verhoging. Dit is een ideale plek voor Runhild, de leidster van de mutantenjagers, om haar onheilspellende boodschap te verkondigen. Via een trapje loopt ze naar boven en gaat voor de roepende koopman staan. Ze trekt hiermee de aandacht van de toehoorders.
Met luide stem verkondigt ze: ‘Pas op! De wereld gaat ten onder. Wij worden geplaagd door mutanten. Deze duivelse wezens zorgen voor honger en ziektes.’
Met verbazing luistert Valentin, de straatartiest, naar wat de mutantenjaagster verkondigt. De luisteraars om hem heen knikken instemmend. Hij schudt zijn hoofd en worstelt zich door de menigte naar voren. Het lukt hem om tot vlak voor het podium te komen. De geur van angst en zweet hangt om hem heen.
‘Let op! Ze leven al onder u. Ze verschuilen zich in de riolen. ’s Nachts komen ze tevoorschijn.’
Een paar toehoorders trekken bleek weg. Anderen luisteren vol ontzag naar de mutantenjaagster.
‘Wees waakzaam! Mutanten zijn vaak in gezelschap van ratten en zwarte katten. Deze dieren verspreiden de mutaties.’
Iemand roept: ‘Wat kunnen wij doen?’
‘Blijf alert! Vooral als de roodgekleurde maan schijnt en de nachtlucht een onheilspellende gloed heeft. Verlaat op zulke nachten uw huizen niet!’
In de groep toehoorders hoort hij gemompel. Angstige gevoelens overheersen. Hij ziet een meisje huilen en zich aan haar moeder vastklampen. Sommigen mannen steken boos hun vuisten omhoog.
‘Luister! Ik eis toestemming van de burgemeester om de stad van de mutanten te verlossen. Het kwaad in de stad uit te roeien!’
De toehoorders juichen haar toe.
Valentin houdt niet van angst zaaien en besluit om een ander geluid te laten horen. Hij neemt het halve rode maangezicht onder zijn arm, stapt langs de mutantenjaagster het podium op en zijn heldere stem klinkt over het plein.
‘Ik zie nu de zon verdwijnen
Ik voel regendruppels op mij vallen
Straks zal de rode maan verschijnen
Hoor de jaagster dichtbij knallen
Ga vanavond niet uit huis
Een mutant is echt gespuis
Er is een rode maan op komst
Hoor haar angstgevoelens zaaien
Dit houdt de mensen in bedwang
Zie een vlucht zwarte kraaien
Haar verhaal maakt mij niet bang.’
Hoi Job, Een middeleeuwse…
Hoi Job,
Een middeleeuwse influencer, interessant! Wat in je tekst mooi naar voren komt, is hoe het ´influencen´ of in dit geval liever: mensen maar wat aanpraten of wijsmaken niet zozeer reclame is of hoeft te zijn. Het kan ook inspelen op iets zeer menselijks als de emotie van angst. Dat komt goed naar voren en maakt het verhaal erg fijn om te lezen.
Ik vind het wel jammer dat de conclusie die Valentin wat kort is. Niet zozeer in woordenaantal, maar in de acties: hij zingt nu een liedje, maar ik zou hem gerust heel wat meer uit zijn trukendoos zien halen. Dat is een creatieve keuze die op zich wel werkt, ik vind het alleen jammer dat we niet niet meer van hem meekrijgen.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Hallo Nadine, bedankt voor…
Hallo Nadine, bedankt voor je positieve feedback. Ik heb in de concept tekst heel wat geschrapt. Ik zal de rol van Valentin wat verder uitwerken.
Ik las gelijk een paralel…
Ik las gelijk een paralel naar de huidige angstzaaiers en roeptoeters. Goed gedaan
Zijvanhetkasteel dank je…
Zijvanhetkasteel dank je voor je compliment.
Hallo Job De middeleeuwse…
Hallo Job
De middeleeuwse setting vun ik leuk gevonden bij deze opdracht. Het is inderdaad van alle tijden.
Ik zie er hele plaatje voor me. Goed en vlot geschreven.
Dag Job, Originele insteek…
Dag Job,
Originele insteek waarin je laat zien dat dit eigenlijk geen nieuw fenomeen is, maar iets van alle tijden.
Met plezier gelezen.
Ancenita en Angus bedankt…
Ancenita en Angus bedankt voor jullie compliment. Het is inderdaad van alle tijden, waarbij veranderende technieken andere mogelijkheden geven.
Leuk om zo onverwacht…
Leuk om zo onverwacht afslagen opgeslingerd te worden. Eerst de verrassing van de datering en een paar zinnen later blijken we getuige te zijn van fantasywezens (of zo interpreteer ik het). Verfrissende invalshoek. Prettig gelezen!
Jascha bedankt voor je…
Jascha bedankt voor je compliment. Je hebt het juist geïnterpreteerd.
Leuke invalshoek! Net als…
Leuke invalshoek!
Net als Zijvanhetkasteel lijkt het ook voor mij commentaar te zijn op de huidige tijd, alhoewel ik daar niet helemaal de vinger op kan leggen.
Dat geeft het verhaal nog wat meer inhoud.